50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-22 22:43

BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.

Har någon annan gjort det?

De ser ut så lika i28 att endast en far (IÖ) kan skilja dem åt...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:57

Naqref™ skrev:
BACH skrev:Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.

Har någon annan gjort det?

De ser ut så lika i28 att endast en far (IÖ) kan skilja dem åt...

:)

Då kanske jag har sett dom utan att jag vet om det.

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:58

Det du behöver svara på är:

1.Vad har du råd med?

2.Spelar du verkligen så där sanslöst starkt? 8O :? 8O
120dB!! 8O 8O :D 8)

3.Hur långt från högtalarna sitter du?

Om du spelar så starkt som du säger (på lyssningsplats) och dessutom sitter långt från högtalarna då kan det nog finnas anledning att överväga i56, eller i64...

Har du pengar så ser jag inget fel med i64 i vilket fall, jag skulle inte ha något emot att ha ett par. :P 8)

Har du inte så mycket pengar så räcker väl antagligen i28 rätt bra också, och sitter du nära högtalarna så är det nog inte ens lämpligt med i56/i64.

Men jag tycker också att du skall rådfråga Ingvar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-22 23:16

Mitt förslag kommer bara att bil en variant på vad som redan har sagts.

Att kombinera två olika typer av baselement är ingen höjdare så du får inrikta dig på någon av varianterna. Då kan du fråga IÖ om tips på dimensionering. Är det så lyckligt att man kan använda XXLS12" i en låda som är ytterst snarlik som den som används till pY så bygger du lämpligen in 6st sådana i väggen á la cc-pY6 (men låter två st vara obestyckade så länge). Då har du en finfin grund för uppgradering. ;)

För frontarna så skulle jag välja mellan cc-pc2/cc-pc4 eller om man vill ha fristående högtalare i28/i32s alt i56/i64s. B är mina favvosar. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-22 23:29

Jag har ju egentligen inte hört några andra än i56, och dom i56 som jag hörde var väl inte riktigt optimalt uppställda (än). :wink:

Så jag borde kanske hålla truten. :oops:

Men jag utgår liksom från pi60 som jag själv har och så tar jag för givet att Ingvar inte skulle konstruera några högtalare som är något annat än jättebra. :D

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 01:11

Bach:

Vad jag till slut har råd med, får jag nog se när huset/tillbyggnaden står där, jag försöker göra det mesta själv, men det är ändå svårt att säga hur mycket det kommer kosta till slut.
Men drömmar och visioner måste man ju ha, så det gör ingenting om jag inte får det ultimata från början, jag får kämpa och längta tills jag får i hop det.

Ja, jag spelar verkligen så där högt, NNord var hemma hos mig en gång på liten hifi-träff, så han vet.
Lirade nå'n skum låt när 2 av dom 5 som var där hade gått, mina Revel Salon fick jobba hårt då, och hela golvet höll på släppa när basljudvågorna imploderade i rummet, stackars Eliot den gången, satt där och höll för öronen.

Jag sitter oftast så långt i från högtalarna, som rummet har tillåtit.
Dom sista 9 åren ca 4,3 m i från, ( men har ju köpt hus nu, så gamla garaget = 13 kvm står för det provisoriska lyssningrummet just nu)

Nya rummet blir 5,09 X 10 meter, men funderar på att bygga en dubbelvägg sista 80 centimeterna ( för bas & infällda komponenter ), så lyssningsrummet kanske blir ca 9,2 m långt, vilket i sin tur gör att lyssningsavståndet kanske blir runt 6 meter.

CustomCinema verkar fashinerande, men någonting i mig säger att jag vill titta på frontarna när jag lyssnar, musik är både för ögat, örat och skälen, och troligtvis vill jag också ha möjligheten att kunna byta frontar smidigt.

Morgan du skriver:

"mer begränsade spridningen hos i56-orna" ??, vad menar du ?

Tack igen alla för era synpunkter & vinklingar, kan inte få för mycket av det.

Mvh John

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-23 01:22

John tycker faktiskt om att spela starkt på sin hifianläggning, o de e inge skämt :)
NN

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-23 01:36

NNord skrev:John tycker faktiskt om att spela starkt på sin hifianläggning, o de e inge skämt :)

Okej, om DU säger det så tror jag på det! Jag är själv sådär olämpligt förtjust i att spela högt - i alla fall kortare stunder om 20 minuter eller så. Om John skall fylla 50 kvadratmeter och ha så stort lyssningsavstånd som nämns så kanske ett par i56 eller i64s är att rekommendera. Jag är dock ganska övertygad om att Ingvar kommer att avråda när det gäller inbyggnadsbasarna, dock - kanske rentav vägra sälja, eftersom han ogärna brukar vilja vara inblandad i projekt som blir annat än bra i slutändan. jag är övertygad om att elementen har bra andrahandsvärde, och att IÖs egna basmoduler är ohyggligt mycket kapablare...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 08:25

jawen1 skrev:"mer begränsade spridningen hos i56-orna" ??, vad menar du ?Mvh John
MMTMM konfiguration om man gör det på rätt sätt (vilket få gör) får en loob som blir mindre påverkad av golv och tak. På stora lyssningsavstånd har det sina fördelar.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-01-23 10:47

Vad kommer du att använda för steg John?

Jag lider också av den dära spela högt sjukan. Erfarenheten hitills är att i28 lätt klarar av en Krell FPB-300, Grendel och Rotel 1090 utan problem. I dessa fall så kommer stegen att börja klippa hörbart innan högtalarna ger vika. Kör du däremot med typ bryggade 1090 så kan det vara aktuellt att kika på i56 eller i64 om man vill kunna utnyttja effekten fullt ut. Oavsett vilket så kommer du med all säkerhet att kunna spela renare och högre än dom flesta andra highend högtalare på marknaden. Mina Revel höll inte för mina lyssningsnivåer 8)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2007-01-23 10:53

En titt på väntetiden på de olika modellerna kanske kan vara en idé.
Fast husbygget kanske tar sån tid att ett par 56/64 blir klara innan ?

Enklast är väl att kolla med konstruktören. Han vet nog vad som passar dina önskemål.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 11:47

Vilka fördelar har de rekommenderade Y och Z modulerna jämfört med exempelvis en IB med 12 eller 16 stycken välbyggda 15/18-tummare? Priset för det sistnämnda torde ligga strax under 20k SEK.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 11:57

En IB (Infitinty Baffel ?) kan antagligen inte komma i närheten av vad Profundus-modulerna är kabla till, vare sig i dist, ljudrtryck eller artikulation (detta uttalande är baserat på erfarenhet med hjälp av IB med två 18" vs Profundus-Y).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 12:02

steveo1234 skrev:Vilka fördelar har de rekommenderade Y och Z modulerna jämfört med exempelvis en IB med 12 eller 16 stycken välbyggda 15/18-tummare? Priset för det sistnämnda torde ligga strax under 20k SEK.
12 välbyggda 15"are för 20 papp?? Vi bara måste ha olika definition på vad som mesas med ett välbyggt högtalarelement...

Det finns element som på pappret har 20-25mm slaglängd, men som börjar dista vid 1mm konutslag...det är inte ett välbyggt element 8O

Har du några exempel på element - för jag skulle ju definitivt vara intresserad...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 13:43

Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till. Jag har faktiskt frågat efter mätningar på dem på detta forum tidigare men det var ingen som hade tillgång till sådana.

Kaffekoppen: Antagligen har vi det. Jag tänker eventuell på element med LMS eller xlb^2, men jag har inte sett några distorsionsmätningar på dess och därför angav jag inte heller något namn.

Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-01-23 13:47

Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Har i56 en väldigt liten/smal "sweetspot" är en fråga jag kom att tänka på ?.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.

David_A

Jag helst skulle jag vilja köra med Krell FPB i botten i alla fall, dom har ju en grym förmåga att formligen gräva fram bergfast bas.
Sen kanske Pass LAbs X-350 skulle passa bra till det övriga, den spelar mycket trevligt framför allt i mellanregister och topp, men självklart blir pengarna det som sluterligen styr.

Är väldigt nöjd med Parasound's Halo serie också, deras A-51 ger 5 X 250 /8 Ohm och spelar klart bra för mindre pengar.......Grrrrrrr vad sugen man blir på att få det klart när man sitter och tänker !

Sen undrar jag om inte i56 är en s-modell, det står ju i56s i prislistan från hösten 2005 ?.

MvH John

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-23 13:53

Ingvar har nedgraderat flera signaturmodeller till vanlig status med bibehållna prestanda.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 13:53

steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.

Undrar om det inte var +130 dB med Prof-Z2, som iofs enbart är specade till 16Hz ? I vilket fall, du bör revidera din syn om IB, i alla fall när man matchar mot Ino Audio ;) Och tar man till Infra systemet så kan du får +120dB i 5Hz om du nu tycker det är nödvändigt - fortfarande med extremt låg dist...

Eller: Jag vet en person som hade IB, och efter att ha hört Ino Audio direkt på störten köpte ett par Profundus-Y vilka med bred marginal gav IB respass.

steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.

Vilka element jämför du nu ? Det känns som om du blandar päron med äpplen, och kommer med åsikter att Ino Audio är underlägsna vilka skräpelement som helst bara man har riktigt många... Visst fullt möjligt, men då får du allt ta och visa vilka "välbyggda" 15" / 18" element vi talar om.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 13:58

steveo1234 skrev:Tänktvärt är att ett element med låg dist mycket väl kan ha kraftigt mycket mer dist än element med hög dist. Om förutsättningen är en stor skillnad i antalet element och dessutom en stark lyssningsvolym.
Självklart, men då är ju jämförelsen gjord med element som spelar över sin förmåga som jag ser det. Och det skall man ju aldrig göra.

På samma sätt kan element med hög dist aldrig spela lika rent som ett element som är gjort för minimal dist...oavsett lyssningsnivå ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:00

jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.MvH John
De har samma vertikala spridning, det är bara den horisontella som skiljer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:05

steveo1234 skrev:Bamse: Utan att simulera så borde ljudtryck en bit över 120db i frirymd över 10hz vara problemfritt med ett ordentligt tilltaget antal element. Vad Y och Z moduler känner jag inte till.

Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db

Kan vara att det inte är specat ner till 10hz, men det lär iallafall piska 120db rejält...

Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.

Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-01-23 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:07

Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.

Nu svär jag väl i kyrkan, men på "alla andra" forum så hyllas IB som den bäst ljudande baslösningen som finns att uppbringa. Inte bara bland vanliga användare utan bland de företag som plockar fram marknadens bäst bassystem, eventuell Ino audio undantaget då.

Jag har ingen åsikt eller kunskap om ino audios baselement. Jag ville bara ge lite tips till OP.

Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.

Naturligtvis kommer jag att ångra det här, men ok jag kan väl tipsa om element som skulle kunna användas. Dock helt utan någon information om hur de distar.

* Soundsplinter RL-s15
* Fi audio Q15/Q18
* TC audio LMS-4000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:10

Kaffekoppen skrev:

Y-2 128db
Y-4 134db
Z-2 134db
Z-4 140db

Z-modulerna kan alltså leverera 6db mer vid samma antal som Y-modulerna. Y-4 har samma prestanda som Z-2.

Kan tillägga att det är vansinniga siffror som jag inte vill verifiera i verkligheten, åtminstone inte Z-4 prestandagräns....

Spännande siffror. Har du tillgång till vilken frekvens de ljudtrycken levererades? Och varför adderar du till 6db per dubbling? Den ökningen är väl i bästa fall teoretisk? Hur ser elementbestyckningen ut på ex Y-2 ?

Edit: Är det månne så att T/S parametrarna är kända för de elementen? Hade varit kul att jämföra lite alternativ i WinISD.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-23 14:13

jawen1 skrev:Tack för förklaringen Kaffekoppen, vart lite orolig ang spridningen där.
Är i28/r32/i64z bättre på den punkten ?, eller är samtliga konstruerade likvärdigt ?.

Alltså i horisontalplanet så sprider de förmodligen väldigt lika i28/i32s
det som skiljer mest är väl spridningen i vertikalled som bör vara
markant mindre på i56/i64s.

Sen så ska förstås distorsionen vara lägre på i56 om man jämför mot
i28 och i64s bör ha markant lägre distorsion än i32s upp till delningen
mot diskanten eftersom det finns dubbelt så många element i de
högre modellerna. De behöver alltså inte röra sig lika mycket för att
skapa samma ljudtryck.

Jag valde i28 dels för att jag har lite lågt i tak och nog inte tillräckligt
stort lyssningsrum för i56 eller i64s samt för att de är bra mycket
billigare. Har sneglat en hel del på i32s men där var det pengarna som
satte stopp. Hade jag gjort beställningen idag hade jag nog gått på
i32s ändå... i28 presterar dock grymt bra, men mycket vill ha mer :twisted:

Jag har aldrig fått i28 att börja låta anfådda ens... och jag spelar nog
väl högt också... I alla fall såpass högt att det känns att ölburken
vibrerar när man håller den i näven... Känns som om någon står bakom
soffan och sparkar i ryggstödet och det går vågor på vattenglasen som
står på vardagsrumsbordet på våningen ovanför...

Jag har i28 och Profundus X-4.
Mitt system är kapabelt till ca. 126 dB ljudtryck från 17 Hz... kontinuerligt
med riktigt låg distorsion.

När mitt bassystem är färdigt kommer det nog att stå ett infra X-8 system
i rummet :roll:

Tips angående slutsteg. Ha en 250-300 W rms i 8 ohm tillgodo till topparna, helst en 600 W dynamiskt per kanal
och kanske en 150-250 Wrms (8 ohm) till ett större bassystem.

Du kommer bli varse om att slutsteget till topparna klipper och låter
illa om det är för klent med Ino´s större toppsystem.
De stora toppsystemen har ju groteskt låg distorsion och avslöjar
brutalt om slutstegen inte riktigt vill hänga med.

Jag tyckte att mitt DP 6.4P slutsteg dög bra till i28:orna förut... Har
ändrat mig. NAD 208:an gör ett mycket bättre jobb med i28, så DP
steget får nu driva basar istället.
Efter att ha kört med 208:an till i28 ett bra tag så bytte jag plats och
lät det driva basarna och lät 6.4P driva topparna... Det lät inte riktigt
lika rent i översta oktaverna.

Hehe, lite sjukt egentligen, ett slutsteg för 37 lakan blir förpassat till
att driva basar av ett slutsteg som -96 kostade 10 lakan. :lol:

EDIT: Om du vill höra hur ett i28 och pX-4 system presterar är du
välkommen hem till mig när mitt rum (i alla fall akustiskt) är färdigt.
IÖ ska hit om ca. 1 månad och verifiera att det blev som det var tänkt
så efter det går det alldeles utmärkt att komma över på ljudkalas :lol:
Senast redigerad av Wolfie 2007-01-23 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:15

Stevo1234,

Jag kan rimmligen inte säga att alla andra anser att IB är att föredra. Vad har du för grund i det?

jag tycker de flesta professionella anser att resultatet är viktigare än metoden.

Vad gäller Inos siffror så är det väl bättre att du ser till att mäta upp det själv om du misstror tillverkarens siffror. Det brukar jag göra om jag är intresserad av det.

Om mätningarna är gjorda vid en viss frekvens? Vet inte, det intressanta är väl att de inte distar vid de volymerna inom sitt arbetsområde. Man lyssnar väl på alla frekvenserna samtidigt och inte på frekvenssvep? Distmätningar görs väl inte vid en statisk frekvens utan med hjälp av frekvenssvep. Nu har jag bara utfört distmätningar på diskanter vid KTH, men då gick vi tillväga på det sättet iallafall..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 14:22

steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.

Varför skall jag bevisa det, när du inte ens bevisat att du har något som är bättre ?

steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.

Det står inte att du anser att Ino Audio är skräpelement ;) Så innan du blir irriterad, läs vad det står. Gör om, gör rätt !!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:26

Kaffekoppen skrev:Jag kan rimmligen inte säga att alla andra anser att IB är att föredra. Vad har du för grund i det?

jag tycker de flesta professionella anser att resultatet är viktigare än metoden.

Vad gäller Inos siffror så är det väl bättre att du ser till att mäta upp det själv om du misstror tillverkarens siffror. Det brukar jag göra om jag är intresserad av det.

Ah, jag gjorde en generalisering vilket per definition är felaktigt. Men nu när jag tänker efter kan jag faktiskt inte minnas något tungt namn som itne rekommenderat IB i de fall det är möjligt. Med tunga namn menar jag då Mark Seaton, Danley, Bruce Hall och utvecklaren (minns inte namnet) på JL Audio. Dessutom Ron Simpson kom jag på såhär i efterhand.

Jag misstror inte Öhmans siffror. Däremot menar jag att de inte säger någonting. Jag reagerar bara på att siffrorna är så väldigt mycket högre än konkurrenternas lösning i samma storlek.

Att beskriva ett bassystem med hjälp av ett ljudtryck, utan att ange ens frekvens eller hur siffrorna är uppmätta gör dem ganska värdelösa (för mig). Jag tror säkert att Öhman skulle kunna beskriva hur siffrorna framkommit om jag ringer honom, men jag vill inte ta upp hans tid med sånna frågor eftersom jag inte är spekulant på ett system i dagsläget. Vidare har jag inte tillgång till ett system att mäta på.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-01-23 14:30

Bamsefar skrev:
steveo1234 skrev:Bamsefar: Har du någon mätning på de siffrorna? När så extrema värde uppges bör de kanske åtföljas av någon form av mätningar.

Varför skall jag bevisa det, när du inte ens bevisat att du har något som är bättre ?

steveo1234 skrev:Notera att jag INTE säger att ino audios element är skräpelement eller kan liknas vid skräpelement, och att du ens stoppar de orden i min mun är för mig duktigt irriterande.

Det står inte att du anser att Ino Audio är skräpelement ;) Så innan du blir irriterad, läs vad det står. Gör om, gör rätt !!

Hur skulle jag kunna bevisa att jag (jag?) har något bättre tycker du? Jag kan klistra in en graf över ljudtryck och överföringsfunktion på en rejäl IB om det skulle göra dig glad. Men bättre vet jag inte?
Senast redigerad av steveo1234 2007-01-23 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-23 14:32

steveo1234: Jag föreslår att du helt sonika pratar direkt med Ingvar Öhman istället för att sprider dina åsikter såsom dom vore verkligheten. Ingvar svarar mer än gärna, normalt sett, på alla frågor. Och vill du vara med vid t.ex. en uppmätning för att backa upp en viss fakta siffra (upp till bevis typ) så antar jag att det inte är några som helst problem.

Fram tills dess att du lyssnat på ett topp/bassystem från Ino Audio så föreslår jag helt enkelt att du lägger ned verksamheten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-23 14:33

Ingvars element är bättre. Och med normala marknadsföringspålägg skulle de vara enormt mycket dyrare än konkurrenterna. Nu vet jag inte, men det är tom möjligt att systemen är dyrare, eller lika dyra som konkurrenterna oavsett detta. Kompromisslöshet är dyrt.

Sen är det en annan sak om man anser dylika system är prisvärda oavsett dess prestanda. För mig går gränsen vid vad jag rimmligen kommer nyttja. Jag är inte heller spekulant på Z-4 vilket troligen är högst uppskattat av mina grannar (även om en granne förmodligen skulle jublat).

Det är dock en offantlig glädje att sådanna system finns som har högre krav än mig på sin hobby.

Jag tycker du skall ta reda på mer fakta än du har innan du ifrågasätter, även om jag tycker det är sunt att vara skeptiskt lagd. Att vara skeptiskt lagt utan grund är däremot slöseri med tid för alla inblandade.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino