Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Off-axis kan man också simulera, tom. med rektangulära strålande ytor.
Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Kurvor hittar man väl oftast på tillverkarens sida. Det finns ett program kallat SPLTrace som tillåter att man "spårar" en bildfil och omvandlar det till en .frd som kan användas i LSPCad.
Om man har tur kan man hitta färdiga .frd filer med lite googlande.
Nwalmaer skrev:Off-axis kan man också simulera, tom. med rektangulära strålande ytor.
Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Kurvor hittar man väl oftast på tillverkarens sida. Det finns ett program kallat SPLTrace som tillåter att man "spårar" en bildfil och omvandlar det till en .frd som kan användas i LSPCad.
Om man har tur kan man hitta färdiga .frd filer med lite googlande.
Nwalmaer skrev:Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Martin skrev:SPLtrace sätter dessutom fasen till 0 så man måste ändå räkna ut minimumfasen i något annat program.
chrisss skrev:Martin skrev:SPLtrace sätter dessutom fasen till 0 så man måste ändå räkna ut minimumfasen i något annat program.
Ytterligare ett problem när man inte mäter!
Om man mäter kan man göra en SPL-mätning med båda (alla) drivers spelandes samtidigt utan filter sedan justerar man läget för drivers i djupledd så att den simulerade summeringen stämmer med den uppmätta. Då vet man att simuleringarna blir rätt.
LspCad kan inte generera fas.
På FRD Consortium http://www.pvconsultants.com/audio/frdgroup.htm
finns "Minimum Phase Response Modeler" som löser det problemet.
http://www.pvconsultants.com/audio/targetgen/mprm.htm
Utan mätmöjlighet missar man dock möjligheten att kontrollera simuleringarna mot en mätning.
Om man använder beräknad "minimum phase" och sätter djupledd till mitt i talspolen är sannolikt tillräckligt nära sanningen.
ok, kan man kombinera det programmet med SPLtrace eller det körs vid sidan om helt?[/quote]chrisss skrev:
chrisss skrev:
chrisss skrev:illa för mig då jag gjort av med manualen... *s*
Du kan hämta en ny på hemsidan.
http://www.ijdata.com/LspCAD_download.html
perstromgren skrev:Detta med att konstruera högtalare med hjälp av öronen låter väldigt vettigt, det är ju trots allt öronen som används då man ska lyssna. Bekymret uppträder då man konstruerat sin första prototyp och den inte låter bra. Hur ska man veta vad som ska ändras om man inte har något baserat på någon slags metod? Man måste ju veta vilka parameter som påverkar just det som är fel, för att kunna förändra till det bättre.
Detta kräver en rent enorm erfarenhet. Förmodligen också mätningar av grunddata.
Istället för att gå runt och tro en massa saker så kan du ju prova själv som vi andra har gjort. Skillnaden mellan att inte mäta och att mäta är milsvid. Det blir mycket bättre högtalare (som låter mycket bättre) när man även ser vad som händer och vad man gör för något.jag tror man missar en hel del på att mäta...
Naqref™ skrev:Nwalmaer skrev:Angående akustiskt centrum - det går ju att se när man har elementet i handen, annars kan man kanske lista ut det från ritningar.
Och hur kan du se det?
Funkar bara om elementet beter sig som ett sant minimumfas-system och det är inte alla element som gör det. Många bredbandare gör det definitivt inte utan är mer som allpassfilter och då blir fasen kajko. Bara som en liten notis om att det inte är helt bekymmersfritt att göra på detta vis.
Nwalmaer skrev:Hur det akustiska centrat kan vara någon annanstans än där talspolen fäster vid konen förstår jag inte. Såvida inte konen är gjord av glass.
Förklara gärna!
Martin skrev:Det är ju lustigt att du inte tror på oss som har erfarenheterna av båda. Det är så mycket som kan gå fel som man inte fattar förrän man mätt.
skrutten skrev:Castor eftersom du efterstävar ngt speciellt med dina högtalare som antagligen bara dina öron kan bedöma så blir det ju oerhört svårt att ge dig ngt råd.
Om du vill lära dig att förstå lite av teorierna bakom högtalarbyggen så går det utmärkt via dr krupps hemsida - sedan när man kan den innan och utan och förstår allt på den siten är det dags att gå vidare. Det finns nämligen mer. När du skriver här så svarar några av de som gått vidare ifrån skolboks exemplen ifråga. Av någon dold anledning så blir svaret mätning
skrutten skrev:Nu sa du det igen "stirrar sig blind på mätningar"
Det är ingen som gör det det är bara du som tror det . Och eftersom du nämner det gång på gång så har jag ett par frågor..
1. Tycker du att en högtalare skall återge ljud någorlunda som det blev inspelat?
2. Tycker du att en högtalare skall återge så nära som möjligt som det blev inspelat?
Om du svara ja på fråga 2 är vi överens.
*s*... det e fullt möjligt att det bara är jag som tror det, men jag står fast vid det...![]()
på fråga B svarar jag ja..... det kan man få utan mätningar oxå....
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 18 gäster