Nystart med hemma HiFi

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-13 12:51

Hej igen,

tack för allt engagemang och tid ni lägger ned på mina funderingar.

Ett förtydligande dock. Jag vill verkligen inte framstå som snobb eller märkeselitist i hur jag nalkas olika högtalare. Behringer är för mig helt okända annat än som ett märke för mixerbord och liknande studioutrustning. Högtalarna är mig helt okända.

Det som däremot gör mig orolig är just kopplingen X antal kronor Y nivå subjektivt välljud. Som Vee-Eight konstaterade så framstår Behringer som ett budgetmärke, men därmed inte sagt att det skall vara omöjligt att hitta bra ljud ur billigare burkar men jag tror att det är svårare, framförallt i den absoluta bottennivån runt tusenlappen per högtalare.

Jag tror samtidigt inte heller på märkesmagin och försöker hålla mig både öppen och fri från den genom att börja med att höra ett brett spektrum av högtalare i flera olika prisnivåer. Med ett högre pris finns möjligheten till en kombination av längre utvecklingsarbete, bättre element, bättre innanmäte och bättre ytskikt även om dessa säkert inte alls behöver stå i paritet till priset.

Bara hitintills genom denna tråd har jag fått flera nya tillverkare presenterade för mig som jag med spänning ser fram emot att ta en närmare titt på.

mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-14 00:34

soulmanager:

Nej, snobb tycker jag inte att du är. Tycker det är hedervärt att du lägger tid på ett bra val av högtalare, och går synnerligen grundligt till väga. Det handlar ju i mångt om att rensa bort det man inte söker efter. Håller med om att en större prislapp medger en större chans att man kan hitta det man söker, men det innebär ju som sagt inte att det automagiskt inte finns alternativ i "bottenskiktet". :wink:

Hoppas verkligen att din möda ger utdelning och att du får en bra orientering bland högtalare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-14 02:40

Hej igen,

Det dök upp en joker till i leken, nämligen Elac:s stativare (310.2, 203.2, 204.2). Kan de vara kandidater att ta med i matchen? Spelar de liknande någon eller några av de övriga kandidaterna?

Det jag spontant funderar över är att det här dyker upp en ganska billig högtalare som har en banddiskant... Banddiskanterna verkar ju annars bara finnas i högtalare längre upp i skalan (exvis Audiovector mi1 Avantgarde eller Dali Helicon 300).

mvh

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-14 22:22

Banddiskanterna verkar ju annars bara finnas i högtalare längre upp i skalan (exvis Audiovector mi1 Avantgarde eller Dali Helicon 300).

Dali börjar väl med banddiskanter (hybriddiskanter) väldigt lågt prismässigt.
Billigaste är väl Dali Ikon 1. Både Ikon 1 och Ikon 2 ser ut att ha samma banddiskant som sitter i Helicon 300W, men det kan förståss vara helt andra saker som sitter i med liknande utseende.
Eftersom prisskillnaden är låg och du inte verkar vara ute efter en liten högtalare så är troligen Ikon 2 mycket intressantare.

Eftersom du verkar gilla ljudet från banddiskaner så skulle jag börja med att lyssna på billiga högtalare som har just det.
Idén är dels att om möjligt hitta svagheter med banddiskanter som troligen framstår tydligare i en billigare högtalare och dels för att få en referens. Dvs alla dyrare högtalare som subjektivt inte presterar bättre kan man kvickt sortera bort.

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-01-14 22:47

silvervarg skrev:Dali börjar väl med banddiskanter (hybriddiskanter) väldigt lågt prismässigt.
Billigaste är väl Dali Ikon 1. Både Ikon 1 och Ikon 2 ser ut att ha samma banddiskant som sitter i Helicon 300W
/.../
Eftersom du verkar gilla ljudet från banddiskaner så skulle jag börja med att lyssna på billiga högtalare som har just det.
Idén är dels att om möjligt hitta svagheter med banddiskanter som troligen framstår tydligare i en billigare högtalare och dels för att få en referens. Dvs alla dyrare högtalare som subjektivt inte presterar bättre kan man kvickt sortera bort.

Det är nog för många högtalare för mig att ha som testbas, jag hade lyckats förtränga att Ikon2 hade banddiskant.

Det var något med Mi1 Avantgardes diskant som var tilltalande. Om det var resultatet av banddiskanten eller att högtalaren passade mina öron bättre återstår att se.

God idé detta med att börja i botten, men samtidigt finns inte risken att bli besviken och överdrivet negativ inför framtida lyssningar? Jag tänkte lite att det kanske är klokare att testa både högt och lågt för att sedan försöka hitta någonslags minsta gemensamma nämnare mellan lyssningspreferens och plånbok.

Men klart är att om det är samma element borde väl eventuella svagheter avslöjas med billigare inkrom.

mvh

Användarvisningsbild
elrodeo

Inläggav elrodeo » 2007-01-24 16:59

>Visst finns Totem högtalare hos någon handlare i Stockholm?

Kolla in på http://www.hifiart.se/

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-01-24 17:11

Vee-Eight skrev:Appropå detta med Carlsson, så kanske jag var lite otydlig. Det tas ju upp beställningar till en exklusivare förserie av den nya oa51:an.

Rent allmänt tycker jag att Carlssons modeller är svårt överskattade. :oops:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-25 00:25

Hetsporren skrev:
Vee-Eight skrev:Appropå detta med Carlsson, så kanske jag var lite otydlig. Det tas ju upp beställningar till en exklusivare förserie av den nya oa51:an.

Rent allmänt tycker jag att Carlssons modeller är svårt överskattade. :oops:

Det är du helt fri att tycka.

Men vi vet var din brevlåda bor. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 00:50

Dags för en uppdatering i tråden känner jag, eftersom det faktiskt var ett tag sedan jag hann skriva något mera.

Jag har sedan sist börjat att tvivla. Ytterligare lite lyssnande (inget överseriöst) har hunnits med och det har dykt upp ett orosmoln. Nämligen att det kanske faktiskt är golvare jag måste ha för att nalkas mina lyssningsförhoppningar.

De där -3/-6dB i botten på skalan verkar ändå göra sitt. Den där kroppen i ståbasen eller för den delen 'trycket' i EBM-musiken infinner sig inte riktigt som jag hade hoppats.

Kanske gick jag in i letandet för blåögt och med felaktiga förutsättningar. Kanske vänjer man sig?

Likafullt är Audiovektorn fortfarande en härlig högtalare på många sätt, framförallt vad gällde spelglädjen i mina öron, men prislappen var åt skogen för högt för vad som för mig/oss är rimligt att lägga på en anläggning till ett icke dedikerat lyssningsrum.

Har ni några råd? Estetiskt är stativhögtalare så mycket snyggare än golvdito.

Hur kommer jag vidare?
Blir det istället läge att försöka låna hem högtalare för att praktiskt märka hur de spelar?

Tacksam för alla tankar och funderingar

mvh

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-16 02:38

Tja, har du inte varit i Täby ännu?

Om en dryg månad kan du besöka mig för lyssning på delar av Inos sortiment. Då bör det vara uppackat igen.

Om du är sugen dvs. 8)

[slrt]
admin

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 12:20

Nej, Lahäll är dessvärre inte besökt ännu trots att vi i stort sett bor grannar. Men jag har fått manifest och prislista via senaste utskicket från Ino. Jag bör dock planera ett besök för lyssning där eller annanstans.

Min största fundering kring Ino är att det ofta och gärna skrivs att de bör spelas i ett anpassat rum med både dämpning bakåt och med heltäckningsmatta. Dämpning bakåt kanske jag kommer undan med, men heltäckningsmatta är uteslutet.

Rummet (vardagsrummet) är inte heller helt lättmöblerat så högtalarna få inte heller vara för beroende av väggstöd. Kanske är det omöjligt att få HiFi under rådande ekonomiska och arkitektoniska ramar? Kanske måste jag inrikta mig på att hitta mest prisvärda "högtalare" gärna av "referensklass" eller liknande istället.

Tack för erbjudandet.

mvh

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 12:32

Ytterligare en fråga som dyker upp.

Vad är det skiljer en Audiovector M1 Signature från en M1 Avantgarde?

Lådan är väl identisk eftersom det ju går att uppgradera. Men vilka är komponenterna i respektive.

Audiovectorn har i Heils AMT men vilken woofer är det som sitter i? Det är väl olika i sigantur resp Avantgarde?

Skiljer det väsentligt på komponenterna i delningsfiltret?

Anledningen att jag frågar är ju att Avantgarde verkligen levde så mycket mera än lillebröderna.

mvh

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-16 12:42

SoulManager skrev:Min största fundering kring Ino är att det ofta och gärna skrivs att de bör spelas i ett anpassat rum med både dämpning bakåt och med heltäckningsmatta. Dämpning bakåt kanske jag kommer undan med, men heltäckningsmatta är uteslutet....

Tack för erbjudandet.

mvh

Jag tror din största funderare hänger på att det är en tillverkare som specifierat hur miljön ska vara. Jag känner inte till någon annan leverantör som gör det*, och därför så kanske det tycks som att man "verkligen måste göra precis som det står för att de ska ljuda någe alls". Man kommer långt med att ha dem i närheten av odämpad vägg och på 50cm höjd över marken. Det enda man kan säga då är att det kan ju bara bli bättre om man korrigerar mera.. ;)

Dock så förstår jag sällan hur det kan vara problematiskt att ha dem nära väggen, men är det dina rums-/levnadsbegränsningar så är det! Sådana behöver man inte förklara.

Erbjudandet är inget konstigt, men jag kan säga att jag är en tidsoptimist så att lyssna hos Ingvar brukar vara den snabbaste lösningen.

Lycka till! :D

[slrt]

*Carlsson har väl också mer eller mindre förutbestämda placeringar? Odämpat diffuserande tak och bakre rumsände samt matta på golvet förutom en låg efterklangstid som jag förstått det.
admin

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 13:01

Slartibartfast skrev:
Jag tror din största funderare hänger på att det är en tillverkare som specifierat hur miljön ska vara. Jag känner inte till någon annan leverantör som gör det*, och därför så kanske det tycks som att man "verkligen måste göra precis som det står för att de ska ljuda någe alls". Man kommer långt med att ha dem i närheten av odämpad vägg och på 50cm höjd över marken. Det enda man kan säga då är att det kan ju bara bli bättre om man korrigerar mera.. ;)

Dock så förstår jag sällan hur det kan vara problematiskt att ha dem nära väggen, men är det dina rums-/levnadsbegränsningar så är det! Sådana behöver man inte förklara.

Ja så kan det ju också vara att det är själva fenomenet ATT specificera/rekommendera placering och kringutrustning till skillnad mot mra kommersiella konstruktioner som gör skillnaden. Att det hos övriga konstruktioner råder liknande underförstådda rumsanpassningar men att marknadsföringen och eller paketeringen där fungerar som filter för mig.

Ja dessvärre är inte vardagsrummet optimalt ur något sätt. Blandat med gips- resp betongvägg och så lite fönster och dörrar och andra öppningar här och var som försvårar möblering.

Därför TROR jag att en högtalare som generellt kan klassas som rumsneutral vore lättare att leva med i nuläget. Men då kanske det inte är HiFi längre?

Slartibartfast skrev:Erbjudandet är inget konstigt, men jag kan säga att jag är en tidsoptimist så att lyssna hos Ingvar brukar vara den snabbaste lösningen.

Då är vi två! :)

mvh

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 13:09

SoulManager skrev:Ytterligare lite lyssnande (inget överseriöst) har hunnits med och det har dykt upp ett orosmoln. Nämligen att det kanske faktiskt är golvare jag måste ha för att nalkas mina lyssningsförhoppningar.

De där -3/-6dB i botten på skalan verkar ändå göra sitt. Den där kroppen i ståbasen eller för den delen 'trycket' i EBM-musiken infinner sig inte riktigt som jag hade hoppats.

Självklart är det golvare du skall ha! Kolla in Cantons Ergo-serie eller Audio Pros Avanti-dito, m.m. 8)

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 13:23

Hetsporren skrev:Självklart är det golvare du skall ha! Kolla in Cantons Ergo-serie eller Audio Pros Avanti-dito, m.m. 8)

Jag har lyssnat på Canton Vento 802 och blev trött i öronen. Det är väl "typ" samma element genom Vento-serien?

Audio Pro namndroppades mig även utanför forumvärlden. Jag har tidigare rynkat på näsan eftersom jag tyckt det luktat lite SIBA/ElGiganten om Audio Pro (iom deras i huvudsak jättebilliga produkter).

Du menar t ex Avanti A.100??
Vad karaktäriserar dem? Neutrala, luftiga, spelglädje, detaljerat, varma, kalla?? Vilken elektronik mår de bra av?

mvh

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 13:30

SoulManager skrev:
Hetsporren skrev:Självklart är det golvare du skall ha! Kolla in Cantons Ergo-serie eller Audio Pros Avanti-dito, m.m. 8)

Jag har lyssnat på Canton Vento 802 och blev trött i öronen. Det är väl "typ" samma element genom Vento-serien?

Jag gillar inte heller Vento-serien sådär våldsamt mkt, Ergo är bättre och mer allround.

SoulManager skrev:Du menar t ex Avanti A.100?

Precis! Den lät grymt fint på Tele-Hå senast jag råkade ramla in där...

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 13:45

Hetsporren skrev:Jag gillar inte heller Vento-serien sådär våldsamt mkt, Ergo är bättre och mer allround.

SoulManager skrev:Du menar t ex Avanti A.100?

Precis! Den lät grymt fint på Tele-Hå senast jag råkade ramla in där...

Så var det där med att läsa innantil, vet inte varifrån jag fick att du rekommenderade Vento. Ergo skrev du ju.

Okej, men vart kan jag ev hitta AudioPro i tjockhult? Referenceaudio har inte avanti enligt hemsidan..

EDIT

Men de har ju inbyggd sub.. är det inte lite hembio alt basknarkarvarning då?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 15:03

SoulManager skrev:Men de har ju inbyggd sub.. är det inte lite hembio alt basknarkarvarning då?

Möjligen men lyssna själv och justera ned nivån om det mullrar för mkt. Modellen under (A.90) är ungefär samma högtalare, fast utan aktiv bas, vill jag minnas. Ungefär som skillnaden mellan Black- och Blue Diamond alltså. Dock: Bas är kul, bara man slipper värsta återkopplingen...

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 15:12

Hetsporren skrev:
SoulManager skrev:Men de har ju inbyggd sub.. är det inte lite hembio alt basknarkarvarning då?

Möjligen men lyssna själv och justera ned nivån om det mullrar för mkt. Modellen under (A.90) är ungefär samma högtalare, fast utan aktiv bas, vill jag minnas. Ungefär som skillnaden mellan Black- och Blue Diamond alltså. Dock: Bas är kul, bara man slipper värsta återkopplingen...

Spelglädje är kul, vilket inte är samma sak som mycket bas. Men jag får kanske försöka hitta ett par att lyssna på men jag är spontant skeptisk till just separata basförstärkare och allt det där eftersom det i mina erfarenheter aldrig låtit bra med t ex stativare + sub utan basen har överspelat. Dock har det väl kanske varit burkar i lägre mellanprisläge men ändå..

Jakten på det perfekta ljüdet går vidare..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 16:56

Men skippa modellerna med aktiva basar då, finns ju hur mkt bra som helst därute. Räkna med att det kostar allt mellan 5-15 000 kr för att finna nån golvare med bra bas (rätt fyllighet som ger rätt typ av spelglädje) som du dessutom tycker passar rent estetiskt...

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 17:05

Hetsporren skrev:Men skippa modellerna med aktiva basar då, finns ju hur mkt bra som helst därute. Räkna med att det kostar allt mellan 5-15 000 kr för att finna nån golvare med bra bas (rätt fyllighet som ger rätt typ av spelglädje) som du dessutom tycker passar rent estetiskt...

Det var verkligen inte meningen att trampa på tår!

Jag är jättetacksam för allt engagemang och idéer som kommer genom tråden och jag har fått upp ögonen för en del produkter och jag tar gärna emot ytterligare tips. Kanske är det dags att ta en repris eller en reviderad önskelista?

Spannet 5-15 var väl det jag tittade på vad gäller stativare. Hellre fem än 15 egentligen. Men det verkar nästan omöjligt.

Det som senare hände var att jag började uppleva en saknad efter den där dimensionen av 'luftflyttning' i de nedre regionerna av högtalarnas verkningsgrad. Kanske något jag kan leva utan, kanske inte. Trolgen behöver jag kalkylera in lyssning av någon eller några golvmodeller.

Att jag ratar modeller med aktiva basar är två skäl, det första har jag redan vidrört nämligen att jag inte hört subbar som spelar med bra. Det andra starka skälet handlar om att det redan finns EN kedja med förstärkare i systemet, att sedan betala för ytterligare förstärkarkomponenter i själva högtalaren blir lite av en kompromiss. Kanske också ett nedköp om vi nu tänker oss en homogen kedja av ljudåtergivning från t ex vinly till RIAA till stärkare till högtalare.

mvh
Senast redigerad av SoulManager 2007-02-16 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 17:10

SoulManager skrev:Spannet 5-15 var väl det jag tittade på vad gäller stativare. Hellre fem än 15 egentligen. Men det verkar nästan omöjligt.

Jag lever ganska så lycklig med ett par golvare för 4500 kr... 8)

SoulManager skrev:Det som senare hände var att jag började uppleva en saknad efter den där dimensionen av 'luftflyttning' i de nedre regionerna av högtalarnas verkningsgrad. Kanske något jag kan leva utan, kanske inte.

...förmodligen "inte"? :wink:

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 17:17

Hetsporren skrev:
SoulManager skrev:Spannet 5-15 var väl det jag tittade på vad gäller stativare. Hellre fem än 15 egentligen. Men det verkar nästan omöjligt.

Jag lever ganska så lycklig med ett par golvare för 4500 kr... 8)

Ja men komigen då, vilka då? Alla idéer är välkomna? Läste du de inledande orden om ljudideal?

Hetsporren skrev:
SoulManager skrev:Det som senare hände var att jag började uppleva en saknad efter den där dimensionen av 'luftflyttning' i de nedre regionerna av högtalarnas verkningsgrad. Kanske något jag kan leva utan, kanske inte.

...förmodligen "inte"? :wink:

Insinuerar ni att jag trots min övertygelse om motsatsen ändå är basnarkoman? :)

mvh

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 17:31

SoulManager skrev:Läste du de inledande orden om ljudideal?

SoulManager skrev:Detaljrikt och balanserat. Anläggningen ska kunna återge akustiska instrument med skärpa och detaljrikedom. Jag vill inte ha vass diskant eller basigt ljud däremot vill jag att statiarna ska orka en bit nedåt så att de kan återge exvis kontrabas, cello och liknande någorlunda. Jag vill inte ha ett luddigt, mjukt ljud ur prylarna.

Nu har jag läst... :wink: Mina heter Audio Pro Black Diamond v2 och de börjar bli bland de mer långlivade golvhögtalarna som passerat revy här, såsom Dali Euphonia MS4, Dynaudio Contour 1.8, Respons Baby Grand, Acoustic Energy AE109, Canton Digital 1.1, Canton Ergo RC-L (två olika par) samt QRS Tellus.

PS: Canton Ergo 609 DC kanske, eller föregångaren Ergo 902 för 700 euro?!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-02-16 19:24

Vee-Eight skrev:soulmanager:

Nej, snobb tycker jag inte att du är. Tycker det är hedervärt att du lägger tid på ett bra val av högtalare, och går synnerligen grundligt till väga. Det handlar ju i mångt om att rensa bort det man inte söker efter. Håller med om att en större prislapp medger en större chans att man kan hitta det man söker, men det innebär ju som sagt inte att det automagiskt inte finns alternativ i "bottenskiktet". :wink:

Hoppas verkligen att din möda ger utdelning och att du får en bra orientering bland högtalare.

Automagiskt?!! :P

Edit: min understrykning i citat.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 19:50

Frodrak skrev:
Vee-Eight skrev:.../men det innebär ju som sagt inte att det automagiskt inte finns alternativ i "bottenskiktet". :wink:

Automagiskt?!! :P

Edit: min understrykning i citat.

Visst är det ett finurligt uttryck? :)
Det passar väl ändå ganska bra i sammanhanget med tanke på att HiFi är så stor del esoterica.

mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-16 20:17

Bygg något själv :)

...eller titta till de högtalarna som är kvar i högtalartävlingen

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2007-02-16 21:05

LTS-högtalarna då?
Jag har byggt ett par F1:or och är mycket nöjd för det priset!

SoulManager

Inläggav SoulManager » 2007-02-16 21:11

Hembyggen går bort som framgår av den första delen av tråden nämligen tid, ork, möjligheter och förmåga.
Men annars har jag tidigare sneglat på bl a just LTS F1.

Däremot om någon fackmannamässigt vill bygga ett par högtalare åt mig inkl klanderfri ytbehandling så är jag öppen för förslag eftersom DIY såklart kan vara ett alternativ när öronsmaklökarna landar på 25+ och budgeten egentligen säger max 1/3 av detta.

mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd