Moderator: Redaktörer
Banddiskanterna verkar ju annars bara finnas i högtalare längre upp i skalan (exvis Audiovector mi1 Avantgarde eller Dali Helicon 300).
silvervarg skrev:Dali börjar väl med banddiskanter (hybriddiskanter) väldigt lågt prismässigt.
Billigaste är väl Dali Ikon 1. Både Ikon 1 och Ikon 2 ser ut att ha samma banddiskant som sitter i Helicon 300W
/.../
Eftersom du verkar gilla ljudet från banddiskaner så skulle jag börja med att lyssna på billiga högtalare som har just det.
Idén är dels att om möjligt hitta svagheter med banddiskanter som troligen framstår tydligare i en billigare högtalare och dels för att få en referens. Dvs alla dyrare högtalare som subjektivt inte presterar bättre kan man kvickt sortera bort.
Vee-Eight skrev:Appropå detta med Carlsson, så kanske jag var lite otydlig. Det tas ju upp beställningar till en exklusivare förserie av den nya oa51:an.
Hetsporren skrev:Vee-Eight skrev:Appropå detta med Carlsson, så kanske jag var lite otydlig. Det tas ju upp beställningar till en exklusivare förserie av den nya oa51:an.
Rent allmänt tycker jag att Carlssons modeller är svårt överskattade.
SoulManager skrev:Min största fundering kring Ino är att det ofta och gärna skrivs att de bör spelas i ett anpassat rum med både dämpning bakåt och med heltäckningsmatta. Dämpning bakåt kanske jag kommer undan med, men heltäckningsmatta är uteslutet....
Tack för erbjudandet.
mvh
Slartibartfast skrev:
Jag tror din största funderare hänger på att det är en tillverkare som specifierat hur miljön ska vara. Jag känner inte till någon annan leverantör som gör det*, och därför så kanske det tycks som att man "verkligen måste göra precis som det står för att de ska ljuda någe alls". Man kommer långt med att ha dem i närheten av odämpad vägg och på 50cm höjd över marken. Det enda man kan säga då är att det kan ju bara bli bättre om man korrigerar mera..
Dock så förstår jag sällan hur det kan vara problematiskt att ha dem nära väggen, men är det dina rums-/levnadsbegränsningar så är det! Sådana behöver man inte förklara.
Slartibartfast skrev:Erbjudandet är inget konstigt, men jag kan säga att jag är en tidsoptimist så att lyssna hos Ingvar brukar vara den snabbaste lösningen.
SoulManager skrev:Ytterligare lite lyssnande (inget överseriöst) har hunnits med och det har dykt upp ett orosmoln. Nämligen att det kanske faktiskt är golvare jag måste ha för att nalkas mina lyssningsförhoppningar.
De där -3/-6dB i botten på skalan verkar ändå göra sitt. Den där kroppen i ståbasen eller för den delen 'trycket' i EBM-musiken infinner sig inte riktigt som jag hade hoppats.
Hetsporren skrev:Självklart är det golvare du skall ha! Kolla in Cantons Ergo-serie eller Audio Pros Avanti-dito, m.m.
SoulManager skrev:Hetsporren skrev:Självklart är det golvare du skall ha! Kolla in Cantons Ergo-serie eller Audio Pros Avanti-dito, m.m.
Jag har lyssnat på Canton Vento 802 och blev trött i öronen. Det är väl "typ" samma element genom Vento-serien?
SoulManager skrev:Du menar t ex Avanti A.100?
Hetsporren skrev:Jag gillar inte heller Vento-serien sådär våldsamt mkt, Ergo är bättre och mer allround.SoulManager skrev:Du menar t ex Avanti A.100?
Precis! Den lät grymt fint på Tele-Hå senast jag råkade ramla in där...
SoulManager skrev:Men de har ju inbyggd sub.. är det inte lite hembio alt basknarkarvarning då?
Hetsporren skrev:SoulManager skrev:Men de har ju inbyggd sub.. är det inte lite hembio alt basknarkarvarning då?
Möjligen men lyssna själv och justera ned nivån om det mullrar för mkt. Modellen under (A.90) är ungefär samma högtalare, fast utan aktiv bas, vill jag minnas. Ungefär som skillnaden mellan Black- och Blue Diamond alltså. Dock: Bas är kul, bara man slipper värsta återkopplingen...
Hetsporren skrev:Men skippa modellerna med aktiva basar då, finns ju hur mkt bra som helst därute. Räkna med att det kostar allt mellan 5-15 000 kr för att finna nån golvare med bra bas (rätt fyllighet som ger rätt typ av spelglädje) som du dessutom tycker passar rent estetiskt...
SoulManager skrev:Spannet 5-15 var väl det jag tittade på vad gäller stativare. Hellre fem än 15 egentligen. Men det verkar nästan omöjligt.
SoulManager skrev:Det som senare hände var att jag började uppleva en saknad efter den där dimensionen av 'luftflyttning' i de nedre regionerna av högtalarnas verkningsgrad. Kanske något jag kan leva utan, kanske inte.
Hetsporren skrev:SoulManager skrev:Spannet 5-15 var väl det jag tittade på vad gäller stativare. Hellre fem än 15 egentligen. Men det verkar nästan omöjligt.
Jag lever ganska så lycklig med ett par golvare för 4500 kr...![]()
Hetsporren skrev:SoulManager skrev:Det som senare hände var att jag började uppleva en saknad efter den där dimensionen av 'luftflyttning' i de nedre regionerna av högtalarnas verkningsgrad. Kanske något jag kan leva utan, kanske inte.
...förmodligen "inte"?
SoulManager skrev:Läste du de inledande orden om ljudideal?
SoulManager skrev:Detaljrikt och balanserat. Anläggningen ska kunna återge akustiska instrument med skärpa och detaljrikedom. Jag vill inte ha vass diskant eller basigt ljud däremot vill jag att statiarna ska orka en bit nedåt så att de kan återge exvis kontrabas, cello och liknande någorlunda. Jag vill inte ha ett luddigt, mjukt ljud ur prylarna.
Vee-Eight skrev:soulmanager:
Nej, snobb tycker jag inte att du är. Tycker det är hedervärt att du lägger tid på ett bra val av högtalare, och går synnerligen grundligt till väga. Det handlar ju i mångt om att rensa bort det man inte söker efter. Håller med om att en större prislapp medger en större chans att man kan hitta det man söker, men det innebär ju som sagt inte att det automagiskt inte finns alternativ i "bottenskiktet".![]()
Hoppas verkligen att din möda ger utdelning och att du får en bra orientering bland högtalare.
Frodrak skrev:Vee-Eight skrev:.../men det innebär ju som sagt inte att det automagiskt inte finns alternativ i "bottenskiktet".![]()
Hoppas verkligen att din möda ger utdelning och att du får en bra orientering bland högtalare.
Automagiskt?!!
Edit: min understrykning i citat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster