filter - impedans?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 10:45

skrutten skrev:Å skrutten han skriver - lycka till med dina högtalare å ha en bra dag.

Å Castor han skriver - tack detsamma

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 10:50

RogerGustavsson skrev:Har lite svårt att förstå hur man gör när tekniken läggs åt sidan och man bara litar på öronen. Hur vet man t.ex. när man har fått rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassfiltrering genom att lyssna? Eller hur vet man att högpassfiltret till en diskant har blivit bra? Hur lyssnar man då? På ett element i taget? Vad använder man för ljud när man lyssnar så? Sätter man bara ihop dessa fragment på måfå?

nu förstår jag inte... om ljudet låter bra "overall" varför ska man då byta några komponenter?? får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-25 10:57

Castor skrev:
RogerGustavsson skrev:Har lite svårt att förstå hur man gör när tekniken läggs åt sidan och man bara litar på öronen. Hur vet man t.ex. när man har fått rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassfiltrering genom att lyssna? Eller hur vet man att högpassfiltret till en diskant har blivit bra? Hur lyssnar man då? På ett element i taget? Vad använder man för ljud när man lyssnar så? Sätter man bara ihop dessa fragment på måfå?

nu förstår jag inte... om ljudet låter bra "overall" varför ska man då byta några komponenter?? får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....

Jag förstår vad su säger, Castor, men jag tror att jag förstår de andra (nå, mig också) lite grann.

Det saken gäller är inte nödvändigtvis mätningar på den färdiga konstruktionen, utan hjälp att komma dit. Vi pratar om mätningar inut högtalare, som t.ex. nivån till varje element eller hur filtret uppträder runt delningsfrekvensen, eller om just det aktuella baselementet verkligen har de paramterar som leverantrören påstod.

Ta ett konkret fall. Du konstruerar högtalaren baserat på att ditt baslement har FS=40Hz. Nu råkar den batchen ha FS=50 beroende på dålig kvalitetskontroll. Då får du förmodligen en sämre konstruktion än du tänkt dig. Kan inte en FS-mätning hjälpa dig då? Annars famlar du ju i blindo!

Ser du min poäng?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 11:22

Castor!

Men jag vill veta hur du börjar med att "lyssna fram" konstruktionen? Det är som att "köra fram" en bilkonstruktion! Några utgångspunkter för hur konstruktionen ska vara måste du väl komma fram till innan första lyssningen? Du frågar i trådens inledning om hur delningsfiltret ska beräknas och det har du har fått svar på. De faktorer som man ska hänsyn till har också presenterats. Men det klart vill du hålla på och prova dig fram så får du gärna göra det, även om jag tycker du börjar i fel ände. Är din väg att bygga lådan, skruva dit elementen och köpa ett universalfilter av 3-vägstyp från Hifi-Kit och börja lyssna? Det är bortkastad tid och pengar enligt mitt synsätt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-25 11:23

Än en gång, det ena behöver inte utesluta det andra!

Om man använder tillverkarens data så har man ju faktiskt mätningar som grund. Egna mätningar ger naturligtvis en direkt respons på konstruktionsarbetet. Däremot finns ju en del egenskaper som verkar vara lite svåra att identifiera. Kvinnoröster har dykt upp som ett problem lite "nu och då" den senaste tiden och då med avseende på delning i det övre mellanregistret.

/Jocke

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 11:23

perstromgren skrev:Jag förstår vad su säger, Castor, men jag tror att jag förstår de andra (nå, mig också) lite grann.

Det saken gäller är inte nödvändigtvis mätningar på den färdiga konstruktionen, utan hjälp att komma dit. Vi pratar om mätningar inut högtalare, som t.ex. nivån till varje element eller hur filtret uppträder runt delningsfrekvensen, eller om just det aktuella baselementet verkligen har de paramterar som leverantrören påstod.

Ta ett konkret fall. Du konstruerar högtalaren baserat på att ditt baslement har FS=40Hz. Nu råkar den batchen ha FS=50 beroende på dålig kvalitetskontroll. Då får du förmodligen en sämre konstruktion än du tänkt dig. Kan inte en FS-mätning hjälpa dig då? Annars famlar du ju i blindo!

Ser du min poäng?

självklart förstår jag din poäng, absolut.... som jag har sagt tidigare, alla har sina tankar kring bygga högtalare och konstruera filter etc etc.

paramtetrar ska jag få uppmätta hos någon som mäter (se, jag är inte omöjlig) just eftersom jag vill vara säker på de, plus mätningar för impedans och SPL så jag kan importera de i mitt LspCAD. jag ska simulera i mitt LspCAD hur bred högtalarens baffel är och hur stor högtalaren är och vart elementen sitter på baffeln. lite mätningar (som jag får hjälp med, bland annat alla parametrar och imp.- och SPL kurvor), lite tips och råd härifrån och min egen erfarenhet tror jag att jag kommer väldigt långt.

jag är oxå av den skaran som tror på det som Nwalmaer sa;

Men då kan man ju säga så här. Ett element som ska delas högt i frekvens kommer förmodligen ha dess akustiska centra vid konens början för det aktuella frekvensområdet. Ett element som ska delas lågt har nog så pass styv kon att det kvittar. Så min teori är att det är inget större problem

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 11:25

Castor skrev:får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....

Men frågan är hur du kommer fram till ett passande delningsfilter överhuvudtaget?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 11:27

RogerGustavsson skrev:Castor!

Men jag vill veta hur du börjar med att "lyssna fram" konstruktionen? Det är som att "köra fram" en bilkonstruktion! Några utgångspunkter för hur konstruktionen ska vara måste du väl komma fram till innan första lyssningen? Du frågar i trådens inledning om hur delningsfiltret ska beräknas och det har du har fått svar på. De faktorer som man ska hänsyn till har också presenterats. Men det klart vill du hålla på och prova dig fram så får du gärna göra det, även om jag tycker du börjar i fel ände. Är din väg att bygga lådan, skruva dit elementen och köpa ett universalfilter av 3-vägstyp från Hifi-Kit och börja lyssna? Det är bortkastad tid och pengar enligt mitt synsätt.

det är ditt synsätt, det respekterar jag... du måste oxå respektera att alla inte tycker/tänker som du....

och nä, så tänker jag inte göra som du nämnde om hifikit

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 11:28

Jocke skrev:Än en gång, det ena behöver inte utesluta det andra!

Om man använder tillverkarens data så har man ju faktiskt mätningar som grund. Egna mätningar ger naturligtvis en direkt respons på konstruktionsarbetet. Däremot finns ju en del egenskaper som verkar vara lite svåra att identifiera. Kvinnoröster har dykt upp som ett problem lite "nu och då" den senaste tiden och då med avseende på delning i det övre mellanregistret.

/Jocke

sådant som har "dykt" upp har man ju inte haft problem med förut? varför kommer då problemmet nu?... kan det bero på att mätningar visar fel men att det låter bra?... tål att tänkas på...

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 11:30

RogerGustavsson skrev:
Castor skrev:får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....

Men frågan är hur du kommer fram till ett passande delningsfilter överhuvudtaget?

som jag skrev.... lite mätningar (som jag lånar av andra), lite tips och råd, lite erfarenhet och självklart det viktigaste - örat !.... man ser ju lite på kurvor hur dom ser ut.... sen jobbar man därifrån i simuleringsprogram....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 12:21

Jaha, det ser man. Mätning kommer man inte förbi även om några tycks förakta det. Du utgår ifrån någon annans mätning av elementen. Är ju okey om man vet under vilka förutsättningar de är gjorda. Är det skilda fabrikat kan det bli knepigt men du har åtminstone två element från samma tillverkare. Då blir det till att simulera baffelns påverkan på dessa fabrikskurvor och göra filtersimuleringar med de riktiga frekvensgångs- och impedanskurvorna.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-25 13:26

Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 13:37

RogerGustavsson skrev:Jaha, det ser man. Mätning kommer man inte förbi även om några tycks förakta det. Du utgår ifrån någon annans mätning av elementen. Är ju okey om man vet under vilka förutsättningar de är gjorda. Är det skilda fabrikat kan det bli knepigt men du har åtminstone två element från samma tillverkare. Då blir det till att simulera baffelns påverkan på dessa fabrikskurvor och göra filtersimuleringar med de riktiga frekvensgångs- och impedanskurvorna.

självklart får man simulera baffelns inverkan, det är ju givet....

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 13:37

Nwalmaer skrev:Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?

lite Offtopic kanske... *ler*
känner till hur menar du? om vi har erfarenthet av dom eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 13:39

Nwalmaer skrev:Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?

Verkar ha hamnat under fel rubrik. Du menar Doktor Forsells produkter?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-25 14:03

Just det. Och nej, inte fel rubrik.
Just Forsells produkter är ju så bra som dom är för att dom har lyssnat sig fram till dess uppbyggnad. Sen finns det säkert några här som påstår att Forsell är skräp, men det är ju deras förlust.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-25 14:14

Prissättningen är i alla fall ganska extrem.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-25 14:22

Nwalmaer skrev:Just det. Och nej, inte fel rubrik.
Just Forsells produkter är ju så bra som dom är för att dom har lyssnat sig fram till dess uppbyggnad. Sen finns det säkert några här som påstår att Forsell är skräp, men det är ju deras förlust.

När jag var uppe och pillade med högtalare hos Forsell (runt mitten av 90-talet) så minns jag tydligt att jag såg mätningar på de högtalarna de pillade på (gjorda på KTH vill jag minnas) då.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 14:26

varför måste alla hugga så i oss som inte mäter?? bara för att inte vi mäter betyder inte det att det är så fel. jag tycker jag gör rätt o ni tycker ni gör rätt, kan vi inte bara acceptera det så?

ni tycker det är fel att inte mäta, och vill hellre köra genvägar, det är helt upp till er... medans jag gör på mitt sätt... absolut ingen som säger att era eller de högtalare jag gör utan mätningar låter bättre än andra.... hade varit kul o jämföra en dag....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 14:26

Lyssnat och lyssnat. När det gäller skivspelarna fanns det förebilder från bl.a. Goldmund. Det har antagligen experimenterats en hel del med olika lösningar som någon måste ha satt på pränt. I annat fall hade de inte kunnat produceras. Alltså en hel del tänkearbete, konstruerande, experimenterande, tänkearbete, experimenterande osv. Detta utan några vanliga ekonomiska ramar, Forsells produkter hade rätt väl tilltagna prislappar.... Forsell sa att det var till en början svårt att avsätta produkter på tyska marknaden, det skulle prompt se exklusivt ut med mycket guldblänk. Från början var skivspelarna inte direkt hanteringsvänliga utan mera tänkta för de värsta audiophilerna som gärna skruvade. Vet inte hur det blev senare.

I denna tråd talar vi mera om en vardagsprodukt gjord på ingredienser som finns på hyllan och som ska anpassas till sin "omgivning". Vi som har förespråkat mätning har väl gjort det för att underlätta arbetsprocessen och inget annat? Kan arbetsprocessen avslutas tidigare blir det ju mera tid över för lyssning!

Nu råkar mitt yrke vara mätningsingenjör..... dock inom ett helt annat område.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 14:34

Castor skrev:varför måste alla hugga så i oss som inte mäter?? bara för att inte vi mäter betyder inte det att det är så fel. jag tycker jag gör rätt o ni tycker ni gör rätt, kan vi inte bara acceptera det så?

ni tycker det är fel att inte mäta, och vill hellre köra genvägar, det är helt upp till er... medans jag gör på mitt sätt... absolut ingen som säger att era eller de högtalare jag gör utan mätningar låter bättre än andra.... hade varit kul o jämföra en dag....

Men du använder ju mätningar som underlag om än gjorda av andra? Så vad är problemet? De element du har valt är väl valda utifrån något annat än hörsägen? Elementen alena fungerar inget vidare utan blir tillsammans med övriga ingredienser till en enhet. Kan vi komma snabbare fram till dessa ingredienser är det väl inget fel? Du använder även simuleringsprogram och de behöver indata från just mätningar. Vill någon börja med två tomma händer så går väl det men varför förskasta det som utvecklingen har gett oss?

Jag skulle fortfarande vilja veta hur man lyssnar fram ett väl fungerande delningsfilter utan att använda mätningar/formler/simuleringar?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 14:36

RogerGustavsson skrev:Lyssnat och lyssnat. När det gäller skivspelarna fanns det förebilder från bl.a. Goldmund. Det har antagligen experimenterats en hel del med olika lösningar som någon måste ha satt på pränt. I annat fall hade de inte kunnat produceras. Alltså en hel del tänkearbete, konstruerande, experimenterande, tänkearbete, experimenterande osv. Detta utan några vanliga ekonomiska ramar, Forsells produkter hade rätt väl tilltagna prislappar.... Forsell sa att det var till en början svårt att avsätta produkter på tyska marknaden, det skulle prompt se exklusivt ut med mycket guldblänk. Från början var skivspelarna inte direkt hanteringsvänliga utan mera tänkta för de värsta audiophilerna som gärna skruvade. Vet inte hur det blev senare.

I denna tråd talar vi mera om en vardagsprodukt gjord på ingredienser som finns på hyllan och som ska anpassas till sin "omgivning". Vi som har förespråkat mätning har väl gjort det för att underlätta arbetsprocessen och inget annat? Kan arbetsprocessen avslutas tidigare blir det ju mera tid över för lyssning!

Nu råkar mitt yrke vara mätningsingenjör..... dock inom ett helt annat område.

varför måste allt gå så mycket enklare då? o snabbare?... varför stressa ngt som ändå ska njutas sen? jag förstår inte.....

jag för min del tycker att högtalare där man "lyssnar" sig fram till resultaten smäller högre. jag hade mycket hellre köpt ett par högtalare från ett företag som gjort som jag - förutsättning att jag själv tycker att ljudet är bra o passar mig. jag tycker nog (jag säger att jag tycker så) att de som mäter o går för mycket på resultat på mätningen gör mer kommersiella högtalare och inte personliga.

det fina med DIY är att inga högtalare blir lik den andra. varken utseendemässigt eller ljudmässigt. blir de det är det mycket kommersiellt tycker jag...

jag jobbar som konstruktör inom vvs.... ville bara berätta det eftersom du berätta vad du jobba med... *ler*

min åsikt !

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 14:41

RogerGustavsson skrev:Men du använder ju mätningar som underlag om än gjorda av andra? Så vad är problemet? De element du har valt är väl valda utifrån något annat än hörsägen? Elementen alena fungerar inget vidare utan blir tillsammans med övriga ingredienser till en enhet. Kan vi komma snabbare fram till dessa ingredienser är det väl inget fel? Du använder även simuleringsprogram och de behöver indata från just mätningar. Vill någon börja med två tomma händer så går väl det men varför förskasta det som utvecklingen har gett oss?

Jag skulle fortfarande vilja veta hur man lyssnar fram ett väl fungerande delningsfilter utan att använda mätningar/formler/simuleringar?

jag har aldrig påstått ngt annat heller att jag använder data från andra som mätt. kurvor från impedans och SPL kommer väl till hands. jag själv mäter inte. jag personligen tycker det är att gå runt om allt man faktiskt lär sig genom att lyssna sig fram.

självklart använder jag simuleringsprogram och importerar data iform av just kurvor som jag förklara ovan.

det jag inte förstår är varför ni mäter när ni lyssnar, det är det jag undrar... det är väl öronen som är det viktigaste instrumentet då det är dom som är "besiktningsinstrument".... gillar inte öronen det ni har mätt så kan mätningen vara hur perfekt som helst.... har jag fel?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-25 14:44

Min poäng var bara att kanske det är så att det som gör att Forsell är rysligt bra är just att dom har suttit ner och lyssnat på olika motstånd på en viss plats i tex. en förstärkare och därmed kommit fram till vilket som låter bäst just där i den konstruktionen. Tidskrävande, men då kan man också lite grand förstå prissättningen.

Det är lite romantiskt på något sätt.

Nu har ju detta spårat ur lite men min poäng är att det verkar väldigt trist att bara hänga upp sig på att mäta allting. Lyssnar ni aldrig på era högtalare? Om ni gör det, är ni nöjda för att det låter bra eller för att det mäter bra?

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 14:49

Nwalmaer skrev:Tidskrävande, men då kan man också lite grand förstå prissättningen.

man lägger ner sin tid och energi på var komponent man tillverkar och verkligen får fram 100 % av ljudet och inte lägger ner så mycket tid på själva mätningen

Nu har ju detta spårat ur lite men min poäng är att det verkar väldigt trist att bara hänga upp sig på att mäta allting. Lyssnar ni aldrig på era högtalare? Om ni gör det, är ni nöjda för att det låter bra eller för att det mäter bra?

tack!!... precis detta jag vill få fram.... man stirrar sig blind på mätningarna.... jag tror det e psykologist vare sig vad någon säger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 15:00

Ni har gott om tid förstår jag.... Jag har låtit andra sköta den långa processen och köpt mer eller mindre färdiga system.

Har Forsell lagt av med sina produkter?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2007-01-25 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-25 15:02

RogerGustavsson skrev:Ni har gott om tid förstår jag.... Jag har låtit andra sköta den långa processen och köpt mer eller mindre färdiga system.

färdiga system?.... så du bygger inte själv då?... det är ju ändå DIY det handlar om här....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 15:14

Gör-det-själv sysslar jag med i mån av tid. Bla. ingår där ombyggnation och tillbyggnad av mitt hus. Där skyr jag inte vare sig VVS, el, snickeri, golvläggning eller målning. Även konstruktion och projektering är min egna. Tillgriper hjälp i svårare sakfrågor.

När det gäller audio är det en hel del DIY även där. Har ett antal påbörjade projekt som inte ser ut att bli färdiga den närmsta tiden. Dock låter jag gärna andra mera kunniga stå för konstruktionen. Det finns t.ex. högtalare som är på en nivå som jag inte själv skulle kunna åstadkomma, så är det bara. Det finns trots allt folk som ägnat hela sin vuxna period till högtalarkonstruktion. Spelar man fiol måste man ju inte bygga den själv... Finns en stor andel romantik som Nwalmaer nämner. En känslomässig koppling som får skyla över det tekniska många gånger när inte den egna kunskapen räcker till att förklara varför. Men Nwalmaer använder väl ändå mätning i sin process?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-25 16:44

Ja, jag använder mätningar när jag konstruerar. Detta för att få fram elementens egenskaper och kunna göra dom rättvisa. Men det skulle aldrig falla mig in att bara titta på mätningar och konstatera att högtalarna är bra, utan att lyssna på dom.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2007-01-26 11:56

Ett bra simuleringsprogram kan även interpolera fram kurvorna genom T/S parametrar...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum