skrutten skrev:Å skrutten han skriver - lycka till med dina högtalare å ha en bra dag.
Å Castor han skriver - tack detsamma
Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Å skrutten han skriver - lycka till med dina högtalare å ha en bra dag.
RogerGustavsson skrev:Har lite svårt att förstå hur man gör när tekniken läggs åt sidan och man bara litar på öronen. Hur vet man t.ex. när man har fått rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassfiltrering genom att lyssna? Eller hur vet man att högpassfiltret till en diskant har blivit bra? Hur lyssnar man då? På ett element i taget? Vad använder man för ljud när man lyssnar så? Sätter man bara ihop dessa fragment på måfå?
Castor skrev:RogerGustavsson skrev:Har lite svårt att förstå hur man gör när tekniken läggs åt sidan och man bara litar på öronen. Hur vet man t.ex. när man har fått rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassfiltrering genom att lyssna? Eller hur vet man att högpassfiltret till en diskant har blivit bra? Hur lyssnar man då? På ett element i taget? Vad använder man för ljud när man lyssnar så? Sätter man bara ihop dessa fragment på måfå?
nu förstår jag inte... om ljudet låter bra "overall" varför ska man då byta några komponenter?? får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....
perstromgren skrev:Jag förstår vad su säger, Castor, men jag tror att jag förstår de andra (nå, mig också) lite grann.
Det saken gäller är inte nödvändigtvis mätningar på den färdiga konstruktionen, utan hjälp att komma dit. Vi pratar om mätningar inut högtalare, som t.ex. nivån till varje element eller hur filtret uppträder runt delningsfrekvensen, eller om just det aktuella baselementet verkligen har de paramterar som leverantrören påstod.
Ta ett konkret fall. Du konstruerar högtalaren baserat på att ditt baslement har FS=40Hz. Nu råkar den batchen ha FS=50 beroende på dålig kvalitetskontroll. Då får du förmodligen en sämre konstruktion än du tänkt dig. Kan inte en FS-mätning hjälpa dig då? Annars famlar du ju i blindo!
Ser du min poäng?
Men då kan man ju säga så här. Ett element som ska delas högt i frekvens kommer förmodligen ha dess akustiska centra vid konens början för det aktuella frekvensområdet. Ett element som ska delas lågt har nog så pass styv kon att det kvittar. Så min teori är att det är inget större problem
Castor skrev:får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....
RogerGustavsson skrev:Castor!
Men jag vill veta hur du börjar med att "lyssna fram" konstruktionen? Det är som att "köra fram" en bilkonstruktion! Några utgångspunkter för hur konstruktionen ska vara måste du väl komma fram till innan första lyssningen? Du frågar i trådens inledning om hur delningsfiltret ska beräknas och det har du har fått svar på. De faktorer som man ska hänsyn till har också presenterats. Men det klart vill du hålla på och prova dig fram så får du gärna göra det, även om jag tycker du börjar i fel ände. Är din väg att bygga lådan, skruva dit elementen och köpa ett universalfilter av 3-vägstyp från Hifi-Kit och börja lyssna? Det är bortkastad tid och pengar enligt mitt synsätt.
Jocke skrev:Än en gång, det ena behöver inte utesluta det andra!
Om man använder tillverkarens data så har man ju faktiskt mätningar som grund. Egna mätningar ger naturligtvis en direkt respons på konstruktionsarbetet. Däremot finns ju en del egenskaper som verkar vara lite svåra att identifiera. Kvinnoröster har dykt upp som ett problem lite "nu och då" den senaste tiden och då med avseende på delning i det övre mellanregistret.
/Jocke
RogerGustavsson skrev:Castor skrev:får jag ihop ett filter som gör att hela högtalaren låter som jag vill ha den, varför ska jag då bry mig om "...om jag har rätt filterkomponenter till ett mellanregisters lågpassdelning"?? finns det något som är rätt o fel om det låter bra? om mätning visar sig mäta åt helvete men ljudet är riktigt bra - inte f*n bryr jag mig om det då.... förlåt svordomen men tycker det låter lite som om mätningen spelar för stor roll hos er alla....
Men frågan är hur du kommer fram till ett passande delningsfilter överhuvudtaget?
RogerGustavsson skrev:Jaha, det ser man. Mätning kommer man inte förbi även om några tycks förakta det. Du utgår ifrån någon annans mätning av elementen. Är ju okey om man vet under vilka förutsättningar de är gjorda. Är det skilda fabrikat kan det bli knepigt men du har åtminstone två element från samma tillverkare. Då blir det till att simulera baffelns påverkan på dessa fabrikskurvor och göra filtersimuleringar med de riktiga frekvensgångs- och impedanskurvorna.
Nwalmaer skrev:Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?
Nwalmaer skrev:Någon här som känner till Forsell? Eller är alla helt insnöade på kvalitetsmärken som Denon?
Nwalmaer skrev:Just det. Och nej, inte fel rubrik.
Just Forsells produkter är ju så bra som dom är för att dom har lyssnat sig fram till dess uppbyggnad. Sen finns det säkert några här som påstår att Forsell är skräp, men det är ju deras förlust.
Castor skrev:varför måste alla hugga så i oss som inte mäter?? bara för att inte vi mäter betyder inte det att det är så fel. jag tycker jag gör rätt o ni tycker ni gör rätt, kan vi inte bara acceptera det så?
ni tycker det är fel att inte mäta, och vill hellre köra genvägar, det är helt upp till er... medans jag gör på mitt sätt... absolut ingen som säger att era eller de högtalare jag gör utan mätningar låter bättre än andra.... hade varit kul o jämföra en dag....
RogerGustavsson skrev:Lyssnat och lyssnat. När det gäller skivspelarna fanns det förebilder från bl.a. Goldmund. Det har antagligen experimenterats en hel del med olika lösningar som någon måste ha satt på pränt. I annat fall hade de inte kunnat produceras. Alltså en hel del tänkearbete, konstruerande, experimenterande, tänkearbete, experimenterande osv. Detta utan några vanliga ekonomiska ramar, Forsells produkter hade rätt väl tilltagna prislappar.... Forsell sa att det var till en början svårt att avsätta produkter på tyska marknaden, det skulle prompt se exklusivt ut med mycket guldblänk. Från början var skivspelarna inte direkt hanteringsvänliga utan mera tänkta för de värsta audiophilerna som gärna skruvade. Vet inte hur det blev senare.
I denna tråd talar vi mera om en vardagsprodukt gjord på ingredienser som finns på hyllan och som ska anpassas till sin "omgivning". Vi som har förespråkat mätning har väl gjort det för att underlätta arbetsprocessen och inget annat? Kan arbetsprocessen avslutas tidigare blir det ju mera tid över för lyssning!
Nu råkar mitt yrke vara mätningsingenjör..... dock inom ett helt annat område.
RogerGustavsson skrev:Men du använder ju mätningar som underlag om än gjorda av andra? Så vad är problemet? De element du har valt är väl valda utifrån något annat än hörsägen? Elementen alena fungerar inget vidare utan blir tillsammans med övriga ingredienser till en enhet. Kan vi komma snabbare fram till dessa ingredienser är det väl inget fel? Du använder även simuleringsprogram och de behöver indata från just mätningar. Vill någon börja med två tomma händer så går väl det men varför förskasta det som utvecklingen har gett oss?
Jag skulle fortfarande vilja veta hur man lyssnar fram ett väl fungerande delningsfilter utan att använda mätningar/formler/simuleringar?
Nwalmaer skrev:Tidskrävande, men då kan man också lite grand förstå prissättningen.
Nu har ju detta spårat ur lite men min poäng är att det verkar väldigt trist att bara hänga upp sig på att mäta allting. Lyssnar ni aldrig på era högtalare? Om ni gör det, är ni nöjda för att det låter bra eller för att det mäter bra?
RogerGustavsson skrev:Ni har gott om tid förstår jag.... Jag har låtit andra sköta den långa processen och köpt mer eller mindre färdiga system.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 18 gäster