Denon 1907 helt ofärgande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-25 12:40

har man ps3 som jag gissar kommaer att bli den vanligaste återgivaren av bluray har man inga alternativ om man vill utnyttja de nya ljudformaten
såsom femkanlig högupplöst pcm
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-25 14:02

BengtO skrev:Vad har HDMI med formatstöd att göra?

Även ljudet kommer i HDMI-signalen. Det finns idag inget "vanligt" digitalt anslutningsgränssnitt (á la S/PDIF) som klarar de nya högupplösta ljudformaten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-25 14:05

USB2, Firewire eller ethernet borde räcka för ljudet. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 14:12

Hur långt i framtiden tror ni denna teknik kommer att finnas tillgänglig i humana prisklasser ? Nästa generation receivers ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-25 14:21

Hur intressant kommersiellt är det egentligen med mer högupplösande ljud? Hur många söker idag aktivt en DTS-utgåva av en film framför den vanliga med Dolby Digital?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-25 16:15

paa skrev:Hur intressant kommersiellt är det egentligen med mer högupplösande ljud? Hur många söker idag aktivt en DTS-utgåva av en film framför den vanliga med Dolby Digital?

Det är nog tvärt om: OM man ser att filmen man köpt även har DTS så är det DTS ljudet man lyssnar på, men leta film pga DTS eller t.ex. SuperBit-DVD - nja säger jag... Jag är efter upplevelsen och då är det en bra bonus med DTS, men någon fanatiker är jag då inte. Å svensson skall vi inte tala om som tål DivX osv bara de får tanka gratis ;)

Andelen som verkligen vill ha det ultimata är försvinnande liten ;) En promille kanske ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-25 16:42

Om filmen även har DTS-ljud ses den "allmänt" som en premiumutgåva. Lite bättre, lite mer extramaterial, kanske lite dyrare. Jag köper hellre en film med DTs-ljud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-25 16:55

Nu har jag ingen hemmabio längre, men jag tycker många av de filmer jag har med DTS-ljud känns mer välmixade än DD-spåret på samma skiva.. Vissa kan vara väldigt lika dock.. eller så inbillar man sig

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-25 17:38

Tyvärr brukar bilden vara något sämre om det är en mastodontfilm med DTS. Ljudspåret tar helt enkelt upp en större plats med DTS än med dolby digital, och bildåtergivningen naggas i kanten något,om filmen är lång. Detta kan märkas med 42 tum och uppåt.

Detta dilemma slipper vi förhoppningsvis med de nya formaten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-01-26 14:36

paa skrev:Hur intressant kommersiellt är det egentligen med mer högupplösande ljud? Hur många söker idag aktivt en DTS-utgåva av en film framför den vanliga med Dolby Digital?
Jag köper nästan uteslutande filmer med DTS spår. Som tur är så kräver konsumenterna i Asien DTS så R4 utgåvorna har i princip alltid DTS eller numera DTS-ES. Så i princip alla filmer går idag att få i DTS utgåva.
Att jag inte får svensk text, spelar mig ingen roll.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-26 14:41

Jag kan ibland låta ljudspåret - DTS eller inte - avgöra filmvalet när jag hyr DVD. Intressant är också, vilket har noterats tidigare på dessa sidor, att fler människor laddar ner DTS än Dolby Digital från Sveriges Radios surrounddemo-sidor. Det torde inkludera en hel del människor som är mindre specialintresserade än den typiske faktiskt.se-medlemmen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-26 15:08

Dolby Digital kanske låter mer krångligt än DTS..

Finns ju massa folk som väljer Dolby Stereo före THX på biografer oxå av ren okunskap av betydelsen..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-26 15:39

Skulle själv aldrig välja varken film eller musik efter inspelningsformat. (Jaja, jag har väl köpt ett par skivor som skulle vara extra bra inspelade fyllda med ointressant japansk jazz)
Men iaf, även diskussionen DVD-A eller SACD har ett omvänt förhållande för mig då jag kan spela av DVD-A men inte har någon skiva, men kan inte koda av SACD fast jag har köpt ganska många skivor.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-01-27 01:14

Harryup skrev:Skulle själv aldrig välja varken film eller musik efter inspelningsformat.
Jag hoppas att du inte missförstod det som att det är så jag gör? Tvärtom, men dom filmer jag vill ha, kan jag ju välja i vilket format jag vill köpa dom i och det bryr jag mig lika mycket om som vilken utrustning jag vill titta/lysna på den genom.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-27 11:10

Alexi skrev:
Harryup skrev:Skulle själv aldrig välja varken film eller musik efter inspelningsformat.
Jag hoppas att du inte missförstod det som att det är så jag gör? Tvärtom, men dom filmer jag vill ha, kan jag ju välja i vilket format jag vill köpa dom i och det bryr jag mig lika mycket om som vilken utrustning jag vill titta/lysna på den genom.

Jamen, då förstår jag vad du menade och håller med.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-31 10:09

har någon använt det inbyggda riasteget?
jag antar att det är likadant sedan urminnes tider i denons sr
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi