Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag har åtskilliga fulldynamiska fonogram, bor i flerfamiljshus och har aldrig haft några problem med bultande och eller arga grannar.
ollemirsch skrev:Man kan väl inte säga att "kör med full dynamik, sluttrissorna klipper ju i alla fall"?
Morello skrev:Vad jag menade är att de få personer som faktiskt stör sig på follödig dynamik kan skaffa sig en kompressor. De som inte reflekterar över dynamiken alls kan vi lämna utan avseende och konnässörerna har likören kvar.
ollemirsch skrev:Musiken blir går inte in i en vanlig svenssonradio. Har musiken stor dynamik blir ljudet förstört. Ja men sätt in en kompressor säger du. Till 3 miljoner hushåll?
perstromgren skrev:Tag mig själv som exempel. Utan komprimering av skivorna i P2:s Aurora kan jag inte lyssna till frukost, musiken skulle inte få plats i köket. Och ändå spelas inte den häftigaste orkestermusiken och radion sitter i en hygglig utrustning.
ollemirsch skrev:Och till Nagref:
"Alla lyssnar på internetradio" Va? Vem är alla? Det finns en liten krets som följer med den moderna utvecklingen och kanske kommer "alla" att lyssna till internetradio om X år. Hur mycket skall vi sätta in på "X"?
Och DAB-radio? Nu är du inte modern alls. Du vet väl att DAB håller på att läggas ner?
Bättre argument, tycker jag!
ollemirsch skrev:Nattlorden har en point:
"Dra på så det skriker i diskanterna, men ingen blir störd av det". Det här delar nog diskussionen i två halvor. Det finns dom som helst vill ha så ren och distorsionfri musik som möjligt. Sen finns det dom som avsiktligt framkallar olika former av distorsion, bl.a. genom kraftig överstyrning av alla elektronik. Ingår som standardelement i den moderna pop-musiken.
Men det är inte min gård, det kan jag inte förkasta eller försvara. Jag är för gammal för att lära mig att sitta på nytt sätt, så jag föredrar att hålla mig till hifi (jag trodde att det var det det gällde), dvs naturtrogen ljudåtergivning så långt det går, med den dynamikbegränsning som radioutsändningen kräver.
mapem skrev:
Hur är det annars vid liveframträdanden? Finns det komprimering i PA-t?
perstromgren skrev:Jag fick en bra illustration till dynamikproblemet hemma igår.
När jag lyssnade till min skiva med Våroffer på Clarity via hörlurar (Stax Lambda), så fick jag problem att höra inledningen för att folk lät på övervåningen i vårt hus! Jag skruvade upp för att höra bättre, men skruvade ner igen i fortena. Jag har inte mätt dynamiken, men den sägs vara "original". Jag har några andra inspelningar av Våroffer, där dynamiken säkert är 10dB lägre.
Hade jag haft en knapp som dynamikbegränsade snyggt, så hade jag använt den igår. Nu fick jag vara min egen knapp.
Detta är definitivt inte ett rop på dynamikbegränsning av CD:ar, men ändå en illustration till problemet.
Morello skrev:Jag har åtskilliga fulldynamiska fonogram, bor i flerfamiljshus och har aldrig haft några problem med bultande och eller arga grannar. Jag delar således inte din åsikt och tycker att de som vill ha komprimerat programmaterial kan köpa sig en kompressor och låta oss andra njuta av fullödig dynamik.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster