Nu har jag hört dom.
Skräp !!!
Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Låter som något för den som vill modda...
Minns en artikel i HiFi-Musik tror jag det var...
Max_Headroom skrev:Bamsefar skrev:Låter som något för den som vill modda...
Minns en artikel i HiFi-Musik tror jag det var...
Bra idé. Man borde ju rimligen kunna förbättra konstruktionen avsevärt om man ger den ett riktigt filter. Kostanden borda stanna på någon 100-lapp per låda. Det edna man behöver göra rä ju att mäta upp elementen först så man vet vad man har att jobba med. Åsså mäta upp dimensionerna på lådan, för baffelsteget, men det tar ju bara en halv minut eller så.
Kanske en lättare stagning av lådan också, när man ändå är igång. + lite extra gullfiber. Oj, nu belv det dyrt! Säkert 300kr för ett par...
Martin skrev:Vaddå inget filter?
Det var en kondensator på diskanten (proson), det är väl inte mycket till filter. Typiskt för högtalare där man haft som krav att allt som inte syns eller gör högtalaren trasig ska sparas in på. Varenda krona gör mycket eftersom materialet totalt bara kostar några kronor. Den största kostnaden är ju att transportera skrotet från fabriken i asien och kränga i västerländska affärer.
Lust skrev:Har fortfarande kvar ett par JWS Unique 5000 som är väldigt billigt och taffligt byggda. Plastfront, mellanregistret felfasat för att slippa delningsfilter etc. Provade att fasa det rätt, men det lät riktigt illa. Så nog finns det åtminstone tankar bakom konstruktionerna, även om kostnaderna förmodligen styr mer än ljudkvaliteten.
Köpte dom begagnade för några hundringar till en fest och skulle slakta dom efter det. Men de har något som jag gillar i ljudet till viss musik, bara man inte drar på alltför mycket. Har svårt för att göra mig av med dom tack vare det...
JB skrev:Lust skrev:
Är det dessa? Genexxa = JWS?
Hade ett par av dessa med plastbaffel, och dom lät bra för priset men jag tycker dom saknade lite mellanregister och var lite vassa i diskanten, sen vibrerade plastbaffeln om man spelade högt med mycket bas. Sålde dom för några månader sen dock.
Dynamic skrev:JB skrev:Lust skrev:
Är det dessa? Genexxa = JWS?
Hade ett par av dessa med plastbaffel, och dom lät bra för priset men jag tycker dom saknade lite mellanregister och var lite vassa i diskanten, sen vibrerade plastbaffeln om man spelade högt med mycket bas. Sålde dom för några månader sen dock.
Hihihi såna där hade jag i mitt pojkrumSatan vilket skräp det är!
Nu står det ett par bak i min Cheva-Van fast med alla element utbytta.
Edit: mina hade baffel i trä och hette Genexxa gx1000, dom hade 2st vanliga 10" och inte slavbas längst ner.
Brickman skrev:Detta är ju typisk sunk-fi.![]()
Fast ok, dom kostar ju inte en förmögenhet men jag skulle hellre köpa bra lågprishögtalare typ XTZ eller Dynavoice eller något begagnat.
Prozac skrev:Jag kollade in SQ-50 L på nätet. De verkar bara ha en slits längst ned på baksidan. Rear vented hoge kallar Valutronic detta själva? jag har inte hört detta förut - någon annan?
I alla fall verkar SQ-50 L vara en basreflexlåda med avstämningsfrekvens kring 33 hz, dvs 57 liter och slits på 1cm höjd, 20 cm bredd och 1,6 cm djup. En puckel i basen kring 35hz blir det med dessa förutsättningar och detta kan nog låta som om djupbasen är ovanligt kraftig när man adderar rummets bidrag vid dessa frekvenser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster