Har nån hört de här?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-22 08:00

Så !

Nu har jag hört dom.

Skräp !!! :twisted:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-22 14:29

Inget filter???

Vi testar igen..

INGET FILTER?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-22 15:08

Vaddå inget filter?

Det var en kondensator på diskanten (proson), det är väl inte mycket till filter. Typiskt för högtalare där man haft som krav att allt som inte syns eller gör högtalaren trasig ska sparas in på. Varenda krona gör mycket eftersom materialet totalt bara kostar några kronor. Den största kostnaden är ju att transportera skrotet från fabriken i asien och kränga i västerländska affärer.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-22 15:26

Låter som något för den som vill modda...

Minns en artikel i HiFi-Musik tror jag det var...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-12-22 15:57

Bamsefar skrev:Låter som något för den som vill modda...

Bra idé. Man borde ju rimligen kunna förbättra konstruktionen avsevärt om man ger den ett riktigt filter. Kostanden borda stanna på någon 100-lapp per låda. Det edna man behöver göra rä ju att mäta upp elementen först så man vet vad man har att jobba med. Åsså mäta upp dimensionerna på lådan, för baffelsteget, men det tar ju bara en halv minut eller så.

Kanske en lättare stagning av lådan också, när man ändå är igång. + lite extra gullfiber. Oj, nu belv det dyrt! Säkert 300kr för ett par...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-22 16:36

Frågan är om de har haft någon djupare tanke bakom elementen mm än att det ska se häftigt ut och vara så billigt som möjligt. I annat fall kanske det inte är så stor ide att staga upp lådan och designa ett filter mm.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-12-22 22:37

Max_Headroom skrev:
Bamsefar skrev:Låter som något för den som vill modda...

Bra idé. Man borde ju rimligen kunna förbättra konstruktionen avsevärt om man ger den ett riktigt filter. Kostanden borda stanna på någon 100-lapp per låda. Det edna man behöver göra rä ju att mäta upp elementen först så man vet vad man har att jobba med. Åsså mäta upp dimensionerna på lådan, för baffelsteget, men det tar ju bara en halv minut eller så.

Kanske en lättare stagning av lådan också, när man ändå är igång. + lite extra gullfiber. Oj, nu belv det dyrt! Säkert 300kr för ett par...

Jomenvisst, lätt om man kan, men om man inte kan 8O ... Jag har inte en susning om hur man mäter upp elementen, tex... Mäta den fysiska storleken på lådan klarar jag nog, tror jag. Staga lite ligger också inom det rimligas gräns... Sen vet inte jag hur mycket jag vill pyssla med dem, då jag gav 849 ink. frakt för dem på fyndas rea...

edit: stavfel :oops:
Senast redigerad av Frodrak 2006-12-23 13:38, redigerad totalt 1 gång.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-12-22 22:44

Martin skrev:Vaddå inget filter?

Det var en kondensator på diskanten (proson), det är väl inte mycket till filter. Typiskt för högtalare där man haft som krav att allt som inte syns eller gör högtalaren trasig ska sparas in på. Varenda krona gör mycket eftersom materialet totalt bara kostar några kronor. Den största kostnaden är ju att transportera skrotet från fabriken i asien och kränga i västerländska affärer.

Ja,jo ,men enligt fynda så byggs de i grannfastigheten i falkenberg... DVS: Proson, JWS och Genexxa.... hur som, för under 900 kr/par så spelar de ok.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-23 02:30

Har fortfarande kvar ett par JWS Unique 5000 som är väldigt billigt och taffligt byggda. Plastfront, mellanregistret felfasat för att slippa delningsfilter etc. Provade att fasa det rätt, men det lät riktigt illa. Så nog finns det åtminstone tankar bakom konstruktionerna, även om kostnaderna förmodligen styr mer än ljudkvaliteten.

Köpte dom begagnade för några hundringar till en fest och skulle slakta dom efter det. Men de har något som jag gillar i ljudet till viss musik, bara man inte drar på alltför mycket. Har svårt för att göra mig av med dom tack vare det...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-23 17:50

Lust skrev:Har fortfarande kvar ett par JWS Unique 5000 som är väldigt billigt och taffligt byggda. Plastfront, mellanregistret felfasat för att slippa delningsfilter etc. Provade att fasa det rätt, men det lät riktigt illa. Så nog finns det åtminstone tankar bakom konstruktionerna, även om kostnaderna förmodligen styr mer än ljudkvaliteten.

Köpte dom begagnade för några hundringar till en fest och skulle slakta dom efter det. Men de har något som jag gillar i ljudet till viss musik, bara man inte drar på alltför mycket. Har svårt för att göra mig av med dom tack vare det...

Bild
Är det dessa? Genexxa = JWS?
Hade ett par av dessa med plastbaffel, och dom lät bra för priset men jag tycker dom saknade lite mellanregister och var lite vassa i diskanten, sen vibrerade plastbaffeln om man spelade högt med mycket bas. Sålde dom för några månader sen dock.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-12-23 21:48

JB skrev:
Lust skrev:
Bild
Hade ett par av dessa med plastbaffel, och dom lät bra för priset men jag tycker dom saknade lite mellanregister och var lite vassa i diskanten, sen vibrerade plastbaffeln om man spelade högt med mycket bas. Sålde dom för några månader sen dock.

Hihihi såna där hade jag i mitt pojkrum :) Satan vilket skräp det är!
Nu står det ett par bak i min Cheva-Van fast med alla element utbytta.

Edit: mina hade baffel i trä och hette Genexxa gx1000, dom hade 2st vanliga 10" och inte slavbas längst ner.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2006-12-23 21:54

Mina har inte plastbaffel, de har 16mm spånskiva, med nån sorts fuskfaner pålimmat... de ser lite mindre pojkrum ut:)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-23 21:57

Dynamic skrev:
JB skrev:
Lust skrev:
Bild

Hihihi såna där hade jag i mitt pojkrum :) Satan vilket skräp det är!
Nu står det ett par bak i min Cheva-Van fast med alla element utbytta.

Edit: mina hade baffel i trä och hette Genexxa gx1000, dom hade 2st vanliga 10" och inte slavbas längst ner.

Hehe du hade inte snik-varianten med andra ord :)
Funderade på om jag skulle ha kvar dom och försöka trycka in dom i sovrummet på nått vis men jag sålde dom istället och sen köpte jag ju Dynavoice högtalarna nu istället som är betydligt mindre, och låter betydligt bättre :)

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-12-26 15:42

Om du vill ha nytt och bra utan att gå i konkurs så må jag säga att ett par piP känns som det naturliga valet.

Kostnadsmässigt böt jag "ner" mig till ett par piPs
Ljudmässigt böt jag upp mig oändligt.
Blev t.o.m pengar över när jag sålt dom gamla och köpt piPs. :D

Trodde ALDRIG ett par så små och billiga kunde låta så stort och dyrt.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-01-07 14:06

Brickman skrev:Detta är ju typisk sunk-fi. 8)

Fast ok, dom kostar ju inte en förmögenhet men jag skulle hellre köpa bra lågprishögtalare typ XTZ eller Dynavoice eller något begagnat.

Har köpt ett par beg Dynavoice magic F6, stor skillnad!Särskilt som jag fick dem för 500:- och köpte dem av en kompis som nyss köpt dem nya 8)
Edit Pris
Senast redigerad av Frodrak 2007-01-07 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-07 14:20

Dynamic skrev:[...]Hihihi såna där hade jag i mitt pojkrum :) Satan vilket skräp det är!
Nu står det ett par bak i min Cheva-Van fast med alla element utbytta.[...]

Är det inte bak i vans man blir erbjuden att köpa dem?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Wman

Inläggav Wman » 2007-01-22 01:30

Jag är ägare till ett par sådana. Dock Sq50L och är mkt nöjd med dom. Tycker dom låter bättre än mycket av det jag har hört i div hifi-affärer inom rimlig prisnivå. Är nog inte helt hundra raka i frekvensgången men fullt aceptabelt. För det priset kan jag rekomendera dom om man är duktig på att bygga. Funderar dock på att ta ett besök hos Öhman om man kan passa in det nån gång. Ingen som sitter på ett par piP i Skaratrakten som man kan lyssna på?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-01-30 17:22

Jag kollade in SQ-50 L på nätet. De verkar bara ha en slits längst ned på baksidan. Rear vented hoge kallar Valutronic detta själva? jag har inte hört detta förut - någon annan?

I alla fall verkar SQ-50 L vara en basreflexlåda med avstämningsfrekvens kring 33 hz, dvs 57 liter och slits på 1cm höjd, 20 cm bredd och 1,6 cm djup. En puckel i basen kring 35hz blir det med dessa förutsättningar och detta kan nog låta som om djupbasen är ovanligt kraftig när man adderar rummets bidrag vid dessa frekvenser.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
eddiesaudio

SQ 50

Inläggav eddiesaudio » 2007-08-26 12:26

I found from Klang&Ton, a german magazine that is for DIY people another speaker kit for reasonable money. It's called the Mindstorm.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... /ct213.htm

The crosover here is also as simple as it gets , 1 coil and 1 capacitor. Even though it is a 6dB filter the polarity is reversed on the tweeter as is on the the 6dB filter for the SQ50. Not normal but recomended from monacor.
Senast redigerad av eddiesaudio 2007-09-26 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Venligst
Eddie

Användarvisningsbild
eddiesaudio

Inläggav eddiesaudio » 2007-09-26 00:01

Prozac skrev:Jag kollade in SQ-50 L på nätet. De verkar bara ha en slits längst ned på baksidan. Rear vented hoge kallar Valutronic detta själva? jag har inte hört detta förut - någon annan?

I alla fall verkar SQ-50 L vara en basreflexlåda med avstämningsfrekvens kring 33 hz, dvs 57 liter och slits på 1cm höjd, 20 cm bredd och 1,6 cm djup. En puckel i basen kring 35hz blir det med dessa förutsättningar och detta kan nog låta som om djupbasen är ovanligt kraftig när man adderar rummets bidrag vid dessa frekvenser.

Hoge Vented speaker is the name of the type and formula of a ported speakerbox.

This site explains of the theori and is in dutch, but alot of it is in english. If you scroll down you will find the calculations for a Hoge vented box:
http://www.mhsoft.nl/Ventedsystem_en.asp

I have built a pair of SQ50H and must say the the sound is very good. I am using the original crossover from Valutronic as was sent to me.
However it took around 2 weeks to burn them in before the sound was good. They sound better every day.
Venligst
Eddie

Föregående

Återgå till Köpråd