Senaste skivinköpet!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-28 00:51

Dagens promenad i det vackra vintervädret förde med sig följande vinylinköp:

Thelma Houston - Any Way You Like It, LP 1976, 5 kr
Mireille Mathieu - Les Grandes Chansons des, LP 19??, 5 kr
Mireille Mathieu - Bonjour Mireille, LP 19??, 5 kr
Donna Fargo - Miss Donna Fargo, LP 1974, 5 kr
Gloria Gaynor - Never Can Say Goodbye, LP 1975, 5 kr
Mikael Wiehe och Kabaréorkestern - Sjömansvisor, LP 1978, 5 kr

Samtliga plattor befinner sig i utomordentligt bra skick. Både Thelma Houston- och Donna Fargo-skivorna är pressade i USA. Lite otippat har Gloria Gaynor-skivan sitt ursprung i Italien. Wiehe-plattan (såg för övrigt "Titanic"-DVD:n i går kväll) innehåller ett litet häfte med texter och ackord till samtliga visor. Förmodligen har någon entusiast som var som mest aktiv på 70-talet lämnat in sina gamla klenoder på den lokala Röda Kors-butiken. Jag tar tillfället i akt att offentligt (nåja...) tacka honom eller henne.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2007-01-28 14:08

Lyssnar precis igenom mitt senaste inköp
bestående av:

Mink Deville - Sportin' Life (Lp)
The Runaways - Waitin' For The Night (Lp)
Hugh Cornwell - HiFi (CD)
Iggy Pop - American Caesar (CD)

/Janne

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-28 17:08

Lördagens middag med tillhörande dryck inspirerade till följande Internet-inköp framåt småtimmarna:

Monkees - Monkees (1st), första cd-utgåvan på Arista, 1986
Monkees - More of The Monkees, också första cd-utgåvan på Arista, 1986
Buddy Holly - From the original master tapes, cd 1985
Tears for Fears - The Hurting, originalutgåva 1983

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-28 18:17

Har du fått löning, Pekka??

En undran generellt - finns det en tråd med skivaffäreri verkligheten och virtuellt??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2007-01-29 10:46

Alva Noto + Ryuichi Sakamoto - Insen Live DVD
COH- Patherns
Modul - Isol
Rhythm & Sound - See Mi Yah Remixes

borde dimpa ner i brevlådan vilken dag som helst :lol:

.knaster

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-29 10:57

Banco del Mutuo Soccorso - Canto di Primavera. Kom med posten idag.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-29 11:06

oddjob, luma (köptes endast för att de gör en cover på Crimson-låten Moonchild)

midaircondo, Shopping for images (införskaffades i filmfestivaltältet på Järntorget efter tjejernas konsert där igår)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-29 11:49

Almen skrev:oddjob, luma (köptes endast för att de gör en cover på Crimson-låten Moonchild)

BERÄTTA!!!!!!!

PFM har gjort en del covers på King Crimson, bl a 21st Century Schizoid Man - låter rätt illa men definitivt bättre än KC's egen liveversion på Earthbound.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-29 12:02

Hehe, visste väl att du skulle hugga. :twisted:

Vet inte om du hört talas om oddjob - svenskt namnkunnigt jazzband (Goran Kajfes, Per Ruskträsk). Har inte hunnit lyssna på skivan så mycket, men Moonchild var lättigenkännlig, litet svävande, men inte jättespännande; litet för enahanda, och tappar delar av harmoniken som jag tycker är så fin. Det är en av mina absoluta favoritlåtar med the King.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-29 13:01

Almen skrev:Hehe, visste väl att du skulle hugga. :twisted:

Jag tror det är en låt som är oerhört svår att göra en cover på. Hur klarar men en låt med massa pling och plång??

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-01-29 13:30

Madness - Absolutely, Stiff SEEZ 29, LP 1979, 10 kr
Alphaville - Sounds like a Melody, WEA 249 366-0, maxisingel 1984, 5 kr

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-29 13:45

soundbrigade skrev:Jag tror det är en låt som är oerhört svår att göra en cover på. Hur klarar men en låt med massa pling och plång??
Man tar bort allt pling och plång, till att börja med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-01 14:11

Beställning på CDONs skivrea:

Terry Bozzio, Chamber Works (Yay! :D)
Esbjörn Svenssons Trio, From Gagarins Point of View
Steve Dobrogosz/Anna Christoffersson, It's Always you
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-01 14:17

Beställning på Amazon:

The Beatles, The Singles Collection (CD) (Yay! igen. :))

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-01 14:25

Almen, du verkar var en Fläskkvartettare, har du koll på deras senaste?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-01 14:27

Korrekt observation, men nej. Freddie är med på några låtar, och bara det brukar ju vara värt ett inköp.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-01 14:33

Ont om stålar annars är ett massivt inköp av nyupptäckta Banco del Mutuo Soccorso inte helt fel - två FETA 2-CD, Live bl a.
SUCK!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-01 14:45

Måste återrapportera om Donna Summers "Bad Girls". Denna dubbel-LP i USA-press från 1979 låter sensationellt bra! Väldigt dynamiskt och rent ljud - det var länge sedan jag såg VU-mätarna på min Pioneer cd-inspelare fladdra så glatt! Skivytorna är tysta och fina och bara något enda knaster på en hel sida vittnar om att det är vinyl. Dessutom är låtarna riktigt bra, åtminstone om man har känsla för melodiös disco (jag har än så länge bara lyssnat på första LP:n). För 20 kronor måste detta betraktas som årets fynd alla kategorier! Frågan är nu om man törs köpa första cd-utgåvan från 1987...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-02 23:24

Har vi någon liten elektrointresserad skivköpare? Här kommer mina senaste ~ två månaders inköp.

Bild
Vert - The Köln Concert
Vert inspirerades av Keith Jarrets välkända konsert när han gjorde sin tolkning av originalet. Skön superlaidback elektronika! TU.

Bild
Bob Brozman - Songs of the Volcano
En välkänd gitarrist vid namn (DAAH!) Bob Brozzman har spelat in någon sorts gitarrplatta på ön Papa Nya Guinnea. Jag köpte den beggat i någon sorts dubbelskivemodell där man fick både filmen och skivan, jag har bara lyssnat på skivan men diggar den inte någe vidare. TN.

Bild
Bodycode - The Concervation of Electric Charge

Ett superinköp som var högst oväntat! Jag köpte den beggat med förhoppning om att det var elektronisk musik på den. Det var det. Den var bra! :D TU.

Bild
Lamb - What Sound
Ännu en platta för att bygga upp min elektronikasamling. En catchig platta med både dansanta och mesiga låtar. TU.

Bild
Pluxus - Solid State
Jag har lyssnat i omgångar på denna platta och jag tycker den är varierande och härligt nydanande! Jäkligt bra jobbat helt enkelt. TU!

Bild
Squarepusher - Hello Everything
Kan inte riktigt komma överens med denna platta, men det kommer säkert. Hoppas jag.

Bild
Shostakovich - Symphony no. 47, Op. 47
En av de där riktigt duktiga ryssarna. Jag gillar denna symfonin till stor del för dess lugna ilska. TU.

Bild
Scriabin - Symphonies
En väldigt trevlig samling av Scriabins alla symfonier som jag tyvärr inte lyssnat super mycket på.. Jag snöade in på Le Poème de L'extas (Op. 54) samt Prométhée, Le Poème du Feu (Op. 60) sedan har jag inte lyssnat mycket mera på hela samlingen... Det jag har hört har dock varit en stark TummeUpp!

Bild
Stravinsky conducts Stravinsky
Alla godbitarna på en CD-skiva, det är ju görgott! :D Jag har dock inte alls lyssnat på den sedan jag köpte den, eftersom jag inte har någon SACD-spelare inkopplad för tillfället... Stravinsky är ju annars ALLTID TU.

Bild
Nitin Sawhney - Displacing the Priest
Har kompleterat samlingen litet. Har dock inte hört skivan alls, så det ska minst sagt bli superkul att höra den när jag väl orkar göra det...

Bild
Ustad Zakir Hussain - A Journey...
Denna köptes faktiskt i Indien, och har kommit fram till och från. Det är alltid något extra kul med trummor... :)

Bild
Hou Guan Yin - fm3
Hou Guan Yin skapade en maskin som han kallade buddamachine. Denna apparat var en liten liten manick som skapade musik/ljudslingor ifrån något sorts midiarkiv i realtid. En skiss kan man se på fm3's hemsida. Skivan är ruggigt ambient med sina pianoslingor med lite elektronika runt ikring. TU.

Bild
Colleen - The Golden Morning Breaks
Ännu en av de nyare elektronika skivorna i min samling. Har tyvärr bara lyssnat igenom en gång

Bild
Alva Noto + Ryuchi Sakamoto - Insen
Denna och skiva, fm3 och Colleen köptes efter att jag varit på en otroligt tuff dansföreställning på Dansens Hus i Stockholm vid namn i have a secret to tell you (please) leave with me[i] med dansgruppen Zero Visibility Corporation. Dock så hittade jag inte det jag letade efter på ifrån själva föreställningen vilket var de hårdaste sakerna jag någonsin hört. Jag antar att det är den sista musikern [i]Goem som gjort de grejorna. Jag har inte fått tag på något med den snubben... Även denna skiva är extremt laid back där piano och elektronika turas om att vara mest bakom... TU.

Jag har fler skivor på G in, och jag har fler beställningar på G att göras. Som alltid. Dock har jag lite dåligt med tid att skriva in allt som sker här, som Pekka en gång sade till mig. Så nu tog jag bara en hög av de nyare och skrev om dem. Frågor, tyckande? PM vetjag. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-03 03:44

PekkaJohansson skrev:Måste återrapportera om Donna Summers "Bad Girls". Denna dubbel-LP i USA-press från 1979 låter sensationellt bra! Väldigt dynamiskt och rent ljud - det var länge sedan jag såg VU-mätarna på min Pioneer cd-inspelare fladdra så glatt!

Stod det någon i "dead waxet"? Någon signatur lr sånt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2007-02-03 18:54

Köpte dessa på Hifi-mässan 07
Christian Willisohn - hold on
Bild
Paul Stephenson - these days
Bild
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-06 10:14

The Beatles, Singles CD Collection är hemma!

Fan, vad fin! Fan, vad bra! Fan... :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-06 11:00

Dan Tillberg - Genom tårar, LP 1983, 5 kr
Valiant - DVD 2005, 25 kr
Rammstein - Völkerball, 2 DVD + 1 cd 2006, 150 kr
Rammstein - Rosenrot, cd 2005, digipack, 60 kr
Roxy Music - Avalon, cd 1982, 60 kr
Fish - Internal Exile, cd 1991, 30 kr
Lindsey Buckingham - Go Insane, LP 1984, 5 kr

subjektivisten,

Jag ska kolla innerspåren på Donna Summer-plattan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-06 11:32

PekkaJohansson skrev:Rammstein - Völkerball, 2 DVD + 1 cd 2006, 150 kr

8O Det var lite oväntat .... Undran - på vilken CD finns "Mein Herz Brennt"??

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2007-02-07 10:51

Slartibartfast skrev:Har vi någon liten elektrointresserad skivköpare? Här kommer mina senaste ~ två månaders inköp.

.............
Bild
Alva Noto + Ryuchi Sakamoto - Insen
Denna och skiva, fm3 och Colleen köptes efter att jag varit på en otroligt tuff dansföreställning på Dansens Hus i Stockholm vid namn i have a secret to tell you (please) leave with me[i] med dansgruppen Zero Visibility Corporation. Dock så hittade jag inte det jag letade efter på ifrån själva föreställningen vilket var de hårdaste sakerna jag någonsin hört. Jag antar att det är den sista musikern [i]Goem som gjort de grejorna. Jag har inte fått tag på något med den snubben... Även denna skiva är extremt laid back där piano och elektronika turas om att vara mest bakom... TU.

Jag har fler skivor på G in, och jag har fler beställningar på G att göras. Som alltid. Dock har jag lite dåligt med tid att skriva in allt som sker här, som Pekka en gång sade till mig. Så nu tog jag bara en hög av de nyare och skrev om dem. Frågor, tyckande? PM vetjag. :)

[slrt]

Oooh Insen är helt strålande, Carsten Nicolai (aka Alva Noto )är något av en husgud hemma hos mig.
Alva Noto + Ryuchi Sakamoto - Insen Live [DVD] damp ner i min brevlåda för ett par dagar sedan, har inte hunnit sett den än då jag är på resande fot.

.knaster

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-07 13:19

Bild

Skinny Puppy's nya skiva Mythmaker på LP (dubbel-LP) släpps 10:e, den är beställd och klar.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-07 13:31

soundbrigade skrev:
PekkaJohansson skrev:Rammstein - Völkerball, 2 DVD + 1 cd 2006, 150 kr

8O Det var lite oväntat .... Undran - på vilken CD finns "Mein Herz Brennt"??

Jag har väl aldrig protesterat mot melodiös, tyngre rock med lite lagom attityd? :-) "Mein Herz Brennt" ligger på "Mutter". För att balansera det hela blev det följande två plattor på väg till möte med filmstudion igår:

Duran Duran - Seven And The Ragged Tiger, EMI, cd 1983, 40 kr
Whitney Houston - I'm Your Baby Tonight, Arista, cd 1990, 20 kr

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-07 18:45

Det är ju onsdag och det betyder loppis och vinülfynd:

Bengt Berg - Fåglarna och källorna (inspelning: Bertil Alving. Proprius/EMI)

Bild

Radiojazzgruppen - Höstspelor (med bla Jan Johansson och Dompan)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-07 19:16

Ane Brun - Live in Scandinavia
(och snart är det dags för damen på Rival (Sthlm)
Bild

/ B

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2007-02-09 10:03

Införskaffade dessa två nyligen. Hade sökt efter dem länge och väl, nu fattas bara en av de vackra plåtaskarna från labeln Chain Reaction.

Bild

Porter Ricks - Biokinetics

Bild

Monolake - Hongkong

.knaster

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan