Jag hör från 16 Hz och full nivå vid 23 Hz!
Hur har du det med de låga frekvenserna?
Sinussvep
Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:Om du "hör" 16Hz, är det inte mer resonanser från nåt annat då? brukar väl mest "kännas"
Nefilim skrev:Har laddat ned frekvenssvepet från LTS site som innehåller ett linjärt sinussvep. 0 - 120 Hz.
Jag hör från 16 Hz och full nivå vid 23 Hz!![]()
Sinussvep
Gädjedödare!Dahlqvist skrev:Nefilim skrev:Har laddat ned frekvenssvepet från LTS site som innehåller ett linjärt sinussvep. 0 - 120 Hz.
Sinussvep
Det kan också vara så att du hör 32 Hz och känner 16 Hz... Jag tycker själv inte en ren sinus vid 20 Hz känns så mycket "ton".
/D
Nefilim skrev:Har laddat ned frekvenssvepet från LTS site som innehåller ett linjärt sinussvep. 0 - 120 Hz.
Sinussvep
Nefilim skrev:Gädjedödare!Dahlqvist skrev:Nefilim skrev:Har laddat ned frekvenssvepet från LTS site som innehåller ett linjärt sinussvep. 0 - 120 Hz.
Sinussvep
Det kan också vara så att du hör 32 Hz och känner 16 Hz... Jag tycker själv inte en ren sinus vid 20 Hz känns så mycket "ton".
/D
Men om jag jämnför med 16Hz-tonen och 32Hz-tonen så är det en mycket märkbar nivåskillnad på styrkan!
Morello skrev:Handlar högst sannolikt om distorsion, dvs signifkant dos avandratonen (32 cps) samt tredjetonen (48 cps)
Nefilim skrev:Morello skrev:Skillnaden ligger i att ditt gehör för tonhöjd inte var tillräckligt om det nu råkar vara så att du hörde dist och inte grundton.
Ehh. Förtydligande tack..
Haakan_W skrev:Nefilim skrev:Morello skrev:Skillnaden ligger i att ditt gehör för tonhöjd inte var tillräckligt om det nu råkar vara så att du hörde dist och inte grundton.
16hz hörde du inte ens som nyfödd...
32hz är däremot fullt hörbart och det är förmodligen en svag sådan ton du hört
Nefilim skrev:Morello skrev:Handlar högst sannolikt om distorsion, dvs signifkant dos avandratonen (32 cps) samt tredjetonen (48 cps)
Men om man som jag som lekman uppfattar, eller upplever att jag hör 16Hz? Vad är då skillnaden mellan distorsion eller inte??
Nefilim skrev:Vill tillägga att jag förutom mina Klipsch RF7 (som enl spec går ned till 32Hz) har en Magnat Omega 380 subba, som enl spec ska gå ned till 16Hz![Koppla om mellan 16Hz och 32Hz så framgår det nog om du det du hör är en 16Hz-ton, eller inte.
Precis vad jag gjort!
perstromgren skrev:Nefilim skrev:Vill tillägga att jag förutom mina Klipsch RF7 (som enl spec går ned till 32Hz) har en Magnat Omega 380 subba, som enl spec ska gå ned till 16Hz![Koppla om mellan 16Hz och 32Hz så framgår det nog om du det du hör är en 16Hz-ton, eller inte.
Precis vad jag gjort!
Och du hörde tydligt skillnaden då, gissar jag.
Ja, det är det bara att gratulera! Du har basåtergivning till 16Hz och din hörsel och känsel har mottagning för det.
Nefilim skrev:Tydlig och tydlig!? Skillnaden var på ljudstyrkan! Men visst hör jag!
perstromgren skrev:Nefilim skrev:Tydlig och tydlig!? Skillnaden var på ljudstyrkan! Men visst hör jag!
Men om du bara hörde skillnad i ljudstyrka, kan det ju vara 32Hz du hörde i bägge fallen! I ena fallet som grundton, i andra som andratonsdist.
Hej,ingen aning,fick det förklarat för mig att matrealet kom i självsvängning vid denna frekvens ock om det är rätt eller fel vet inte jag,dom lådor jag testat som är byggda av spånplatta har brummat till vid 16hz i alla fall när jag kört ett sinussvep från 0-120hz.Mvh.tvett skrev:Hur stor ska en spånplatta vara för att få denna frekvens?
Nefilim skrev:Haakan_W skrev:Nefilim skrev:Morello skrev:Skillnaden ligger i att ditt gehör för tonhöjd inte var tillräckligt om det nu råkar vara så att du hörde dist och inte grundton.
16hz hörde du inte ens som nyfödd...
32hz är däremot fullt hörbart och det är förmodligen en svag sådan ton du hört
OK.. Jag ger mig!! Jag upplevde det!!
Nefilim skrev:Jag upplevde det!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster