HIFI-Mässan Gignos 07

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-04 19:35

tvett skrev:När kommer det lite mingelbilder?

Just det. Mingelbilder!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-04 20:26

Jag vred mig i stolen när folk förklarade hur saker funkar. :lol:

Annars förundras jag över hur fort jag tappar min referens när jag går runt och lyssnar. Till slut låter allt bara tråkigt och trist.

Lyssningsnivån låg oftast runt 75-80 dBA, utom i ett rum som låg runt 95 dBA. Stickprovsmässigt alltså, jag plockade inte upp dB-mätaren överallt, man vill ju inte verka nördig. Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-04 20:28

Slartibartfast skrev:
TCM skrev:Bästa/trevligaste presentationen var JBL:s musikkavalkad från 1946 - nutid. Nat King Cole, Buddy Holly, Yello med flera

Agree! Jag var på den på lördagen, du med? Kul att han kunde en del om inspelningshistoriken också! :)

[slrt]

Lördag halv två, två ungefär (vid den tiden började en viss utmattning sätta in :wink: ) - när jag var där så råkade en kille riva ner JBL-banderollen på vänstra väggen.

För mig som inte har så stor koll på dessa saker var den här presentationen mycket intressant just pga det du skriver - kommentarer om inspelningsteknik, hur studion ser ut etc. Mycket bra musikval dessutom. I mitt tycke den bästa musiken tillsammans med rummet (jag kommer inte ihåg vilket) som spelade Isaac Hayes - Hot Buttered Soul. Jag kan lyssna på Walk On By hur många gånger som helst! 8)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-04 20:57

Åkte in en sväng i dag. Trevligt men inte alltför givande ljudmässigt som vanligt. Träffade IÖ, Morello, NNord, Naqref.

Lyngdorf var bra som vanligt då främst under 500Hz såklart. Blev besviken då den demon var med Dali högtalare. På CES demade Lyngdorf de nya dipolerna som toppar och jag hade hoppats få se/höra dom.

Som Svante brukar jag också bli road av de förklaringsmodeller som bjuds utav utställare och butikspersonal... suck! :)

Audionords rum med de stora Magneplanar var riktigt bra, dragna av stora AR block.

Blir inte klok på vissa utställare som envisas med skivor som låter kräpp när tanken är att visa upp (förhoppningsvis) högpresterande pryttlar. Gick ofta ifrån demos när materialet var dåligt... bara för att komma tillbaka senare och höra samma elände igen. En utställare lämnade jag tre gånger (eller gick snarare inte in) för att samma låt spelade tre ggr... 8O

Också road av att se vissa försök till att tämja rummen med absorbenter och diffusorer... dessa placeras gärna på ett ställe där de inte tar första reflektioner..

De rum som presterade bäst var i princip stora eller åtminstone halvstora med högtalarna väl ut från bakvägg... dvs. minst 1.2m.

Dipolerna lät generellt bättre än många låddor.

Slutsats:

Är förvånad över att det var lika dåligt som det var sist jag var på Sheraton för tre år sen eller så.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-04 22:28

Inne på biorummet / runt ljud, fanns en projektor "Cinetron HD900" som visade mycket god kvalité på bildåtergivningen.

God återgivning av ljud, bjöds det på i JBL -rummet ! Och en ytterst trevlig demo av Harman ! :)

Det är skoj, att vara JBL -fanatiker, när de där JBL -högtalarna verkligen ÄR riktigt bra, och man slipper vara partisk :lol:
NN

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-02-04 22:51

Angående de där JBL så tyckte jag inte alls att de lät bra när jag var där. De hade en vass kant på ljudet som gjorde det obehagligt. Visserligen var det ett antal rum som lät betydligt sämre. Men det är ju en viss skillnad i prisklass.

Dessutom förundras jag över hur man som regel matchar billiga högtalare med svindyr elektronik. Rätt vanligt att se en 10 000 kr högtalare drivas av 50000+ slutsteg och övriga grejor i samma prisnivå. Ytterst få tyckte ha balanserad bugdget. Där van väl Audio Pro som hade en denon receiver till att driva sina högtalare.

Håller med att den där full HD projektorn såg trevlig ut. Dock måste man nog titta lite mer om bilden är verkligt bra. Hos de svenska skärm plasma skärmtillverkarna (har glömt namnet) så såg stillbilder bra ut, dock hade de någon form av bilduppdateringsproblem, i alla fall på 32" som drevs av en dator. Den hade ett återkommande hackande, som troligen berode på dålig matching i uppdateringsfrekvens mellan matrial, dator eller skärm.

Men mycket designade prylar blir det. Elektronik i alla möjliga utsende finns det. Och hur omöjligt som helst att avgöra om det är något att ha.

Med tanke på hur många läckra LP-spelare det finns så blir man lite sugen. Men bara lite.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-04 22:54

Du såg också, vilka urkassa akustiska förutsättningar JBL-högtalarna hade. Det va faktiskt en spegel i varje förstasidoreflex, riktiga speglar alltså :wink: Riktigt dåligt.
NN

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-02-04 23:00

De akustiska problem existerade i princip alla rum. Det är ju trots hotelrum och de kommer inte i så många former. Visst hörnsviterna var ju lite annorlunda, men de flesta rummen var ju lika. Jag tycker det är förvånadsvärt få som tar med sig lite matrial för att få bättre ljud. I alla fall i det övre registret så hade de flesta kunnat göra rätt mycket förbättring. Resonanserna i basen är ju en anna sak.

Bästa akustiken var väl på utställningsplanet, i hörnrummet närmast trappan. De hade ju drapperier runt hela rummet och dessutom var det ju heltäckningsmatta. Där hade man ju bra förutsättningar.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-04 23:26

Tycker att det var väldigt svårt att bilda sig någon, som helst uppfattning om hur något lät pga av den otroligt dåliga luften som rådde på de två övre planen samt alla rum som läckte in till varandra. Dessutom tycker jag att det var rejäl inflation av kromade rör-pryttlar som bara lät mjukt och mesigt. Fast det kanske var luften det också...

Men det var fantastisk spännande att vara på ett stort hotell fyllt av fullblodsnördar :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-05 00:17

Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Kan någon förklara det för mig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-05 00:19

Piotr skrev:Åkte in en sväng i dag. Trevligt men inte alltför givande ljudmässigt som vanligt. Träffade IÖ, Morello, NNord, Naqref.

/Peter
Mig hälsade du också på i samma veva :)

Mitt mässbesök var först 2,5h i LTS båset sedan började jag gå runt på övre plan och stannade först till i JBL rummet´s demo (såklart satt NN där). Bästa mässdemo jag varit på någonsin, kändes nästan som ett LTS-möte :)
Sen var mässan slut.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-02-05 01:12

Trevligt med flitiga fotografer. Tackar Strauss. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-05 01:37

Svante skrev:Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Det står med väldigt liten text längst ner på pappret tror jag

Länk
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-05 01:45

En närbild då så ni slipper sitta med förstoringsglas:

Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-02-05 01:58

Svante skrev:Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Förmodlingen inte men, nån av de där står väl med i ELAK boken t o m ?

Linjär fas = konstant grupplöptid (Helt linjärt fenomen) - det går ju att uppnå i en punkt i rummet i alla fall.
Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Mistänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.
Frekvenslinjär - tja ännu luddigare.

Ingen som frågade?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-05 02:03

lilltroll skrev:

Förmodlingen inte men, nån av de där står väl med i ELAK boken t o m ?

Linjär fas = konstant grupplöptid (Helt linjärt fenomen) - det går ju att uppnå i en punkt i rummet i alla fall.
Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Mistänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.
Frekvenslinjär - tja ännu luddigare.

Ingen som frågade?

Min fråga är: Ingen som lyssnade?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-05 02:09

Lust skrev:
Min fråga är: Ingen som lyssnade?

Jodå men förutsättningarna var kanske inte de bäst med en invinkling som var ojämn (olika invinklingar mellan höger och vänster högtalare vilket gör att looberna skär sig på helt olika avstånd från resp högtalare) och ett avstånd mellan högtalarna som var *ähurm* begränsat.

Slutsats: En uppställning som lämnar mycket att önska i ett rum som lämnar mycket att önska kanske inte ger ett ljud som alltid är att önska...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-02-05 02:28

Ja det undrar jag också Svante... :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-02-05 03:13

Strauss skrev:Här kommer lite bilder jag tagit för den som vill, komplett täckning på hela mässan förutom "M A Carlsson" vilket jag missade. Har även bilder från alla utställare med bord men dom är i sån oreda.. kommer sen

Tycker att du överlag fått väldigt jämn och bra kvalitet på bilderna. Bortsett från att du vet vad du håller på med, får man fråga vilken kamerautrustning/blixt du använt...?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-05 09:35

Alexi skrev:
Piotr skrev:Åkte in en sväng i dag. Trevligt men inte alltför givande ljudmässigt som vanligt. Träffade IÖ, Morello, NNord, Naqref.

/Peter
Mig hälsade du också på i samma veva :)

Mitt mässbesök var först 2,5h i LTS båset sedan började jag gå runt på övre plan och stannade först till i JBL rummet´s demo (såklart satt NN där). Bästa mässdemo jag varit på någonsin, kändes nästan som ett LTS-möte :)
Sen var mässan slut.

Ohps får väl nästan be om ursäkt.. :oops:

Glömsk som man är och extra virrig bland så mycket folk så tappade jag namnen på två killar (tror jag det var) vid LTS båset. Var det du som stog mellan mig och Naqref när jag kom fram till bordet? Ganska lång, mörkhårig? Eller var du den något kortare ljusa killen?

F-låt :)

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-05 09:56

Vad visade XTZ för nåt då? Såg inga bilder.. tidsbokning?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-05 10:02

Fina bilder Strauss! Att du hinner ta så många och dessutom slänga in dom på två olika fora.

Jag var där en stund på lördan. Väldigt mycket folk, vilket i och för sig var kul, men det var svårt att komma in i många rum.

Jag tyckte nog att man överlag lyckats bättre med att få till någorlunda bra ljud än tidigare mässor.

På mig imponerade nog mest de glada gutterne fra Midgard audio. Mycket bra naturligt, medryckande och musikaliskt ljud hade de fått till i sina prototyphögtalare, som såg riktigt proffsigt hopsnickrade ut. Dessutom egen elektronik vad jag förstod.

Annat som lät bra var de stora Harbeth-högtalarna, minns inte vilken elektronik man hade.

Ett kort besök hos Audio Concept övertygade också, men det var så mycket folk att jag gick ut igen.

Det blev en lite längre lyssningsstund i Naim-rummet, där man körde CD5X och mostvarande förstärkning med och utan flatcap och med Audiovectorhögtalare. Tilla all lycka, gillar inte Naims hötalare. Det lät riktigt njutbart, särskilt med den extra nätdelen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-05 10:21

Mapem,

håller med.. Midgaard Audio!

/Peter

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-05 11:54

Baselementen på Midgårdhögtalarna gjorde duktigt stora utslag när jag spelade "Rippin Kittin" med Golden Boy/Miss Kittin. Killen som demade hävdade dock att elementen var utformade med lång slaglängd. Det lät rätt maffigt. Jag lyssnade i det högra rummet med Oberon 600 W klass D och Linn Unidisk SC.

I High Fidelitys rum lirades det stampa taktenmusik (Guy Clark), så vi stampade takten en stund med behållning.

Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp. Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo. OlA68 dök in och satte sig till vänster om mig under låten och borde kunna ge ett ytterligare utlåtande om förekomsten av distorsion.

Många spelade 85-95 dBC på min Kjell&Co-mätare. Ibland var det klart för högt (Canseda m fl) och till och med de stora salarna tyckte jag led av resonanser. Demonstrationen med signalgenerator 10-25 Hz hos Kring Lyd var intressant, fast de kunde ha hoppat över bilstereo"musiken" som följde.

Ifråga om (visuella-)estetiska upplevelser fick vi överdoser av maskinbearbetat aluminium, rör&transformatorer som borde gömmas undan och mastodontrack. Sheraton har för övrigt väldigt sunkiga hotellrum och stackars den utställare som hamnade i det inrökta rummet. Hygienen hos en del besökare var också lite tveksam.

Klart lysande stjärnor var istället V.A.L retroradioapparater (hos DWO) och Audio Pros serie av läderklädda högtalare. Jag är också svag för Martens formspråk.
Senast redigerad av guldfisk 2007-02-05 12:35, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-05 11:59

BB skrev:

Ja det undrar jag också Svante... :)

//BB

En högtalare vars överföringsfunktion är linjär med avseende på frekvens blir ju en differentiator, dvs en högtalare med överföringsfunktion av typen k*s - inte så lyckat. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-02-05 12:12

BengtO skrev:Vad visade XTZ för nåt då? Såg inga bilder.. tidsbokning?

Var där på söndagen, men då tog jag inte några foton...

Ett par stativare, en sub, stärkare och cd... inget märkvärdigt med funkar absolut i en budgetanläggning :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-02-05 12:22

guldfisk skrev:Hos E&E Ingenjörsbyrån spelade vi en swinglåt på deras rörstärkarprototyp. Det lät inte så roligt. Demonstratören sa att det visst kunde bli besvärligt med komplex musik pga blandprodukter eller så, men att han ändå tyckte det gick hyggligt. Det tyckte varken jag eller min sambo. OlA68 dök in och satte sig till vänster om mig under låten och borde kunna ge ett ytterligare utlåtande om förekomsten av distorsion.
Konstruktören konsultar på mitt jobb (där även jag konsultar). Se data här: http://www.thelars.se/data.html Det kanske kan förklara lyssningsintrycket! Även jag lyssnade en stund, dock på lite mer gles musik, var väl OK, svårt att säga om det var rummet, högtalarna eller något annat som gjorde att jag inte uppskattade det hela bättre!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-05 12:27

Vad var det Hifiklubben gjorde som förstörde? Spelade de för högt eller?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-05 14:16

Dom hade släpat upp en pålkran och slog ner stålbalkar rakt genom hela huset ..... Vargin Sega eller vad dom hette ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi