x-ray bygger över sin förmåga. Nu med försök till mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-28 18:49

Tack föresten tvett och Rookie för uppmuntran, kul att ni och alla andra tar del av mina vedermödor. Hoppas bli klar snart.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-29 21:46

Nu händer det saker, baslådorna är ihopsatta. Har även provat att spela lite, måste kanske spela in dem ordentligt innan jag lämnar något omdöme. Vad jag hört hittils så är jag inte helt nöjd. Konerna flaxar ordentligt dock.

med blixt
Bild

utan blixt
Bild

Faktiskt så är jag helt nöjd med bygget så här långt, lång väg är dock kvar då jag inte riktigt vet hur filtret ska "se" ut än. Två lådor återstår att sammanställa så jag säger på återseende.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-30 16:47

Grymt snygga är dom i alla fall. Såna där portar skulle jag betala en slant för.

Hur långt ned är dom avstämnda? I min erfarenhet av stora, underavstämnda lådor så vill gärna elementen fladdra en himla massa utan att för den delen producera mycket ljud. Men det är väl en kompromiss man får göra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 16:48

Nwalmaer skrev:Grymt snygga är dom i alla fall. Såna där portar skulle jag betala en slant för.

Hur långt ned är dom avstämnda? I min erfarenhet av stora, underavstämnda lådor så vill gärna elementen fladdra en himla massa utan att för den delen producera mycket ljud. Men det är väl en kompromiss man får göra.
Håller med! Eller bara just det om att de är snygga - det där med underavstämda lådor har vi olika erfarenhet av...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-30 17:01

Nwalmaer skrev:Hur långt ned är dom avstämnda? I min erfarenhet av stora, underavstämnda lådor så vill gärna elementen fladdra en himla massa utan att för den delen producera mycket ljud. Men det är väl en kompromiss man får göra.

Standardavstämda basar fladdrar också en himla massa, om man kör in frekvenser under avstämningen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-30 18:50

Jo jo, fast med väldigt underavstämda så hamnar ju den mesta informationen över avstämning, som fortfarande är så pass låg frekvens att det produceras fladder!

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-01-30 20:15

Nwalmaer skrev:Jo jo, fast med väldigt underavstämda så hamnar ju den mesta informationen över avstämning, som fortfarande är så pass låg frekvens att det produceras fladder!

Menar du att det ÄR så eller att du upplever det så?
Sorry för off-tpoic tjat.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-30 21:25

Att det är så naturligtvis. Man har väl karaktär.

Edit: Förtydligande! Element som används vid "EBS"-typ avstämning har oftast högt Qts och Cms och i en öppen låda får dom inget stöd av den slutna luftvolymen och kan därmed fladdra rätt fritt under och även över avstämningen, betydligt mer än i en sluten låda.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-31 08:10

Nwalmaer skrev:Grymt snygga är dom i alla fall. Såna där portar skulle jag betala en slant för.

Ingen direkt underavstämning planerades, jag provade fram bästa alternativet och vinnaren blev 27 Hz. Jag har inte provat ännu med lådplacering i rummet bara precis spelat lite. Jag vill gärna ha den lite mer torra/distinkta basen så jag ska försöka få till lite mer hjälp från rummet. Just nu står lådorna bara sådär en bra bit ut på golvet, i en hall i angränsning till musikrummet så var diverse sprejflaskor som står på en bred spegelkant på väg i golvet. Ibland så verkar det som om basen inte gärna vill vara i samma rum som jag. Fast å andra sidan kanske mitt mål då skulle vara uppfyllt eftersom jag slipper ifrån den dära mullrande basen där man inte kan urskilja några detaljer.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-31 08:14

Ge det lite tid. Man är överexponerada av överartikulerad bas.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-31 08:28

Kaffekoppen skrev:Ge det lite tid. Man är överexponerada av överartikulerad bas.

Håller helt med, har också märkt att det blir i regel bättre och bättre i takt med att man lyssnar in sig på detaljer. Sen kan det bli lite jobbigt att sitta en hel kväll med hög volym om det bara mullrar. Fattar inte hur bil-killarna kan vara inuti en kupé då hela bilen vibrerar samt att bakluckan nästan far upp av sig själv trots att den är reglad. Men som sagt jag ska ge elementen en chans att bli inspelade innan jag gör någon hissning alt dissning.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-31 18:53

om jag vore du skulle jag testa plugga portarna

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-31 22:33

Haakan_W skrev:om jag vore du skulle jag testa plugga portarna

Det förslaget ingår i den testomgång jag kommer att ge lådorna så snart utsorteringen startar. Skulle det inte bli någon nämnvärd skillnad så behåller jag dom som öppna, skulle isåfall bara fylla den visuella funktionen.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-31 22:42

Jag skulle inte fylla portarna :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-01-31 22:51

Kaffekoppen skrev:Jag skulle inte fylla portarna :)

:) Tänkte bara testa.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-31 23:35

Det finns ju varianter med flödesmotstånd i tunneln. Skulle kunna tänka mig att det blir ett resultat i stil med de här nedtyngda slavbasarna som vissa hänger sig åt!

/Jocke

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-04 19:52

Har nu provat hela helgen med olika placeringar, typ mitt på golvet, mot vägg, brett/smalt isär osv.

Praktiken har bekräftat det vetenskapen vetat länge. Bred baffel = mer extra dB, kontra smal baffel som mår bra av att stå nära en vägg. Så nu har jag fått lådorna närmare väggen. Låter på det hela ok testade med ett par Voight-horn som toppar. Lyssnade flera timmar i lördags, skickade i mig ett par öl och som alla vet så stegrades upplevelsen ett par snäpp till. Tänkte koppla mellan och diskant men har fått slut på EK. Köper på mig ett par meter i veckan kopplar och ska sedan försöka mäta lite.

Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-04 21:34

Lyssnade flera timmar i lördags, skickade i mig ett par öl och som alla vet så stegrades upplevelsen ett par snäpp till.

:D

/J

PS. Det är ju upplevelsen vi alla söker! Kanske skulle vara en poäng att satsa en större del av budgeten på öl? 8O

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-04 21:50

Jocke skrev:
Lyssnade flera timmar i lördags, skickade i mig ett par öl och som alla vet så stegrades upplevelsen ett par snäpp till.

:D

/J

PS. Det är ju upplevelsen vi alla söker! Kanske skulle vara en poäng att satsa en större del av budgeten på öl? 8O

Ehh, ja det ingår i hela paketet så att säga.

Jag har en teori om vad som händer i medvetandet under dessa utövningsformer. Under ett flertal exkursioner i min egen hjärna har jag noterat en hel del i det område som har hand om ljud/musikupplevelse. Men tyvärr lämpar sig inte beskrivningen här i offentligt tryck.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-05 23:10

Håller på med lite inmätningar och placering av de sidohängda diskanterna. Får se hur det blir. Ska koppla imorgon, visar mera då således.
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 23:14

Snygt golv och snygga högtalare :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-05 23:17

Kaffekoppen skrev:Snygt golv och snygga högtalare :)

Tack för det. Lägger märke till att du har divergerande syn, kul.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-05 23:21

Snygg mekmatta :D

Hur kopplar du?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-05 23:26

tvett skrev:Snygg mekmatta :D

Hur kopplar du?

Mattan brukar normalt ligga under mc:n i garaget.

Det blir enligt instruktionsboken, hederlig parallel och seriekoppling.
Mellan 16 ohm
Diskant 9 ohm
Anledningen lär vara att jag kommer närmare en känslighetsanpassning mellan grupperna då.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-05 23:40

Just det, kom på en sak. Mattan som omnämnts i ovanstående text har en egen historia.

En söndagsmorgon då jag inte var på det allra bästa humöret så ringer det plötsligt på dörren. Utanför står en semikorpulent indier i fin kostym presenterar sig som typ Rirhan Sing som är på väg till Norge genom Sverige. Men med ett problem, gick i kort ut på att han var handlare i mattor men fick inte föra in dessa i Norge pga skatteregler. Han ville alltså avyttra dessa innan han ankom Norge. Han stövlade in i mitt hus med skor pratade och pratade, och vafan det slutade med att jag den mest hängivne dörrnasar-hatare köpte såklart en matta, ha ha.

Visst är dom skickliga, ingen annan har nånsin sålt något till mig vid dörren. Kan bara beundra denna man.
Ok mattan är fin.

Lite ot kanske men det tål ni väl.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-09 21:49

Jag kan rapportera lite mer sen sist, montage och koppling av element står på dagsprogramet.

koppling av diskanter
Bild

När man vänt på steken
Bild

En låda klar, rakt framifrån
Bild

En annan vinkel
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-02-09 21:52

roligt bygge :) har du fått det att låta ännu?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-09 21:56

Haakan_W skrev:roligt bygge :) har du fått det att låta ännu?

Ja, kanske man kan säga. Baslådorna spelar jättefint. Ska göra färdigt de smala lådorna och sedan försöka ta itu med filterdelen.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-12 20:41

Hej igen, provar ut tänkbara placeringar av lådor. Varianterna är stående på bas-lådorna eller ståendes på golvet, bas-mellan/diskant bredvid varandra. Allt detta påverkar förståss vart jag vill dela. Jädrass att det alltid ska uppstå massor av olika val/alternativ.

Med blixt
Bild

Utan blixt
Bild

Om jag väljer att ha lådorna på varandra så ska jag vinkla ner de höga lådorna så att dom spelar vinkelrätt mot lyssningspos.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-02-12 20:43

Alltså, de där blev ju precis hur balla som helst... Ser nästan ut som en DIY-variant av McIntosh XRT2K! (nästan i alla fall)

/En djupt imponerad Rookie

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum