Billiga dämpare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

Billiga dämpare

Inläggav RichardJ » 2007-02-06 02:09

http://www.minhembio.com/stigmata/93274/

Vad tror ni om dem? 40:- styck är inte farligt. Ser lite ut som dämpare man hittar i taket på affärer och liknande.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-02-06 09:19

Var finns dessa att köpa?

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-02-06 17:13

Undrar jag med. Skulle behöva lite sånadär, men frakten och priset brukar vara lite för mycket för min studentbudget.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-06 17:32

Men hur är det med dämpning i taket? Där ska det inte vara dämpat, utan vara diffusorer! (Vilket har avhandlats ett flertal ggr på detta forum).. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-06 17:35

Oj! Förlåt, missade att svara på tråden. De fanns till salu begagnade av en medlem på Minhembio. Jag har mailat honom och frågat om det finns några kvar, vi får väl dela på de som finns kvar om det skulle vara så. :)

Nefilim: Väggarna däremot. :? Noterade bara att de brukar användas i taket, finns nog fler användningsområden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Billiga dämpare

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 19:36

RichardJ skrev:http://www.minhembio.com/stigmata/93274/

Vad tror ni om dem? 40:- styck är inte farligt. Ser lite ut som dämpare man hittar i taket på affärer och liknande.

De liknar inte de vanliga glasullabsorbenterna man ser på nästan alla kontor och i offentliga miljöer. Finns det några data på just dessa?

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-06 20:59

RogerGustavsson skrev:
RichardJ skrev:http://www.minhembio.com/stigmata/93274/

De liknar inte de vanliga glasullabsorbenterna man ser på nästan alla kontor och i offentliga miljöer. Finns det några data på just dessa?

Har precis mailat honom för vidare information. Han verkar ha ett gäng kvar så jag köper väl de av honom och är det fler som behöver så säg till nu så tar vi dem allihop. Det är värt en chansning. Finns det någon som kan mäta eller testa hur de dämpar så vore det kalas.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-06 23:47

RichardJ skrev:Det är värt en chansning. Finns det någon som kan mäta eller testa hur de dämpar så vore det kalas.

Du kan ju alltid testa dem? ;)

Jag precis göra ett liknande mättest för ett företag genom min utbildning, och det kommer ta närmre en dag per absorbent för en komplett dokumentation (absorbtionskoefficient för varje tersband från ett par hundra till ett antal tusen Hz) över deras akustiska egenskaper. Tyvärr är sådant tidskrävande* om det ska bli rätt.. :|

[slrt]

*Tidskrävande och tillgångskrävande.
admin

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-07 00:15

Slartibartfast skrev:Du kan ju alltid testa dem? ;)

Ja, självklart skall jag testa dem. Lär väl höra om och hur de fungerar men generellt sett vill folk ha allt presenterat i siffror. Tänkte därför att det vore smidigt att få fram lite data om den ifall det fanns ett större intresse för plattorna. Men jag beställer ett gäng 10-20 stycken och är jag nöjd skickar jag väl vidare till de andra intresserade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-07 01:52

RichardJ skrev:
Slartibartfast skrev:Du kan ju alltid testa dem? ;)

Ja, självklart skall jag testa dem. Lär väl höra om och hur de fungerar men generellt sett vill folk ha allt presenterat i siffror. Tänkte därför att det vore smidigt att få fram lite data om den ifall det fanns ett större intresse för plattorna. Men jag beställer ett gäng 10-20 stycken och är jag nöjd skickar jag väl vidare till de andra intresserade.

Det låter som en superhyvens grej! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-07 14:16

I hans annons så skriver han "acuphone master c" - det är väl troligtvis Ecophon Master™ C.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-07 15:54

TCM skrev:I hans annons så skriver han "acuphone master c" - det är väl troligtvis Ecophon Master™ C.

Datan på hemsidan säger tyvärr inte mig så mycket men någon annan kanske kan se vilka frekvenser den dämpar?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-02-08 01:39

RichardJ skrev:
TCM skrev:I hans annons så skriver han "acuphone master c" - det är väl troligtvis Ecophon Master™ C.

Datan på hemsidan säger tyvärr inte mig så mycket men någon annan kanske kan se vilka frekvenser den dämpar?

Det undre diagrammet på hemsidan är det som troligen kommer ifråga för dig, med 40 (50) mm totalt byggdjup. -Det övre visar absorbtionskurvor när skivorna har 160 mm bakomliggande luftspalt mot vägg eller tak, så mycket är det inte många som vill eller kan ha. Vilken av kurvorna i det undre diagrammet som kommer ifråga beror på vilken av de 3 ytbeläggningarna skivorna har och hur mycket detta ytskikt reflekterar. Den understa har ett ”tätare” ytskikt = gamma-varianten och reflekterar nästan allt av diskant över 1000 Hz medans den översta alpha-varianten har ett ”genomsläppligare” ytskikt och absorberar rubbet av mellanregister och diskant men är något sämre än gamma-varianten mot den lägsta basen. Beta-varianten är ett mellanting mellan de båda.

Mycket beror alltså på vilket ytskikt dessa skivor är behandlade med och vad du är ute efter. Är det bara bästa möjliga absorbtion över alla frekvenser du är ute efter, spelar det ingen roll vilken variant det är. -Vänd baksidan (den obehandlade nakna glasfibersidan) utåt rummet, släng på ett snyggt ljudgenomsläppligt tyg så är du hemma. Skivorna är väsentligt effektivare än vanlig husisolering för lägre frekvenser pga av sin högre densitet => de kan göras tunnare med en faktor 3 ca. För mellanregister / diskant ger densitetskillnaden ingen avgörande fördel absorbtionsmässigt, typen av (reflekterande) ytskikt kan dock vara intressant från fall till fall.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-02-08 05:54

Ho ho. :) Vad lustigt att jag precis i går (den7:e) hängde upp sju stycken liknande plattor på väggarna i mitt lyssningsrum.

Men mätvärden och sånt har jag inte men det dämpade en del faktiskt. Tog bort lite ekon och sånt. Jag hängde upp dom i brist på t.ex tavlor och dyl. (inte lika snygga som en tavla dock). :wink: Men funktionellt.

Min är förresten 600x600mm och 20 mm tjocka. :)

Jag satte dom med den målade sidan utåt men som Adoc föreslog så tänker jag också klä in dom i tyg. Någon som vet hur ett bra ljudgenomsläppligt tyg ska se ut??

Fråga Adoc: Varför tycker du att man ska ha den omålade sidan utåt?

Blir det någon skillnad på dämpning med omålad respektive målad sida utåt rummet?

Mvh// Matte.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-08 13:50

Adhoc skrev:
RichardJ skrev:

Det undre diagrammet på hemsidan är det som troligen kommer ifråga för dig, med 40 (50) mm totalt byggdjup. -Det övre visar absorbtionskurvor när skivorna har 160 mm bakomliggande luftspalt mot vägg eller tak, så mycket är det inte många som vill eller kan ha. Vilken av kurvorna i det undre diagrammet som kommer ifråga beror på vilken av de 3 ytbeläggningarna skivorna har och hur mycket detta ytskikt reflekterar. Den understa har ett ”tätare” ytskikt = gamma-varianten och reflekterar nästan allt av diskant över 1000 Hz medans den översta alpha-varianten har ett ”genomsläppligare” ytskikt och absorberar rubbet av mellanregister och diskant men är något sämre än gamma-varianten mot den lägsta basen. Beta-varianten är ett mellanting mellan de båda.

Mycket beror alltså på vilket ytskikt dessa skivor är behandlade med och vad du är ute efter. Är det bara bästa möjliga absorbtion över alla frekvenser du är ute efter, spelar det ingen roll vilken variant det är. -Vänd baksidan (den obehandlade nakna glasfibersidan) utåt rummet, släng på ett snyggt ljudgenomsläppligt tyg så är du hemma. Skivorna är väsentligt effektivare än vanlig husisolering för lägre frekvenser pga av sin högre densitet => de kan göras tunnare med en faktor 3 ca. För mellanregister / diskant ger densitetskillnaden ingen avgörande fördel absorbtionsmässigt, typen av (reflekterande) ytskikt kan dock vara intressant från fall till fall.

Tack för infon! Det gav kött på benen. Väntar ännu på svar angående dämparna men jag slår till så fort han svarar.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-02-08 18:25

Tjena!
Låter som en liten peng för att förbättra akustiken i sitt lyssningsrum.
Någon som vet om killen i skurup har några kvar eller vet vart man kan få tag i liknande till det priset???

Mina väggar kunde nog inte bli kalare nämligen..

Är nämligen övertygad om att det finns mycket mer att hämta ur mina Carlsson OA-60.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-02-08 21:51

Grismannen skrev:Fråga Adoc: Varför tycker du att man ska ha den omålade sidan utåt?

Blir det någon skillnad på dämpning med omålad respektive målad sida utåt rummet?

Mvh// Matte.

Nu var det ju inte så att jag skrev att jag tycker man ska ha den omålade sidan utåt. Jag skrev:"Mycket beror alltså på vilket ytskikt dessa skivor är behandlade med och vad du är ute efter. Är det bara bästa möjliga absorbtion över alla frekvenser du är ute efter, spelar det ingen roll vilken variant det är. -Vänd baksidan (den obehandlade nakna glasfibersidan) utåt rummet, släng på ett snyggt ljudgenomsläppligt tyg så är du hemma. Skivorna är väsentligt effektivare än vanlig husisolering för lägre frekvenser pga av sin högre densitet => de kan göras tunnare med en faktor 3 ca. För mellanregister / diskant ger densitetskillnaden ingen avgörande fördel absorbtionsmässigt, typen av (reflekterande) ytskikt kan dock vara intressant från fall till fall."[/u]

För skivorna i annonsen framgår inte vilket ytskikt de har. Om det är varianten med det mer reflekterande gammaskiktet, går det ju att variera med att sätta upp baksida/framsida utåt rummet. Lämpligast är troligen då baksidan utåt vid sidväggarnarnas 1:a-reflektioner nära högtalarna samt bakom högtalarna, längre bak i rummet kan det vara lämpligare med ytskikt som reflekterar mer av mellanregister/diskant utåt rummet. För dina skivor? -Inte en susning, ytskiktets egenskaper spelar roll på samma sätt som det spelar roll vad du använder för sorts tyg på en högtalarfront.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-02-09 21:05

Nej du sa ju inte att man absolut måste ha den obehandlade sida utåt.

-Vänd baksidan (den obehandlade nakna glasfibersidan) utåt rummet

Undrade bara pga ovanstående citat.

:)

Återgå till Köpråd