http://www.minhembio.com/stigmata/93274/
Vad tror ni om dem? 40:- styck är inte farligt. Ser lite ut som dämpare man hittar i taket på affärer och liknande.
Moderator: Redaktörer
RichardJ skrev:http://www.minhembio.com/stigmata/93274/
Vad tror ni om dem? 40:- styck är inte farligt. Ser lite ut som dämpare man hittar i taket på affärer och liknande.
RogerGustavsson skrev:RichardJ skrev:http://www.minhembio.com/stigmata/93274/
De liknar inte de vanliga glasullabsorbenterna man ser på nästan alla kontor och i offentliga miljöer. Finns det några data på just dessa?
RichardJ skrev:Det är värt en chansning. Finns det någon som kan mäta eller testa hur de dämpar så vore det kalas.
Slartibartfast skrev:Du kan ju alltid testa dem?
RichardJ skrev:Slartibartfast skrev:Du kan ju alltid testa dem?
Ja, självklart skall jag testa dem. Lär väl höra om och hur de fungerar men generellt sett vill folk ha allt presenterat i siffror. Tänkte därför att det vore smidigt att få fram lite data om den ifall det fanns ett större intresse för plattorna. Men jag beställer ett gäng 10-20 stycken och är jag nöjd skickar jag väl vidare till de andra intresserade.
TCM skrev:I hans annons så skriver han "acuphone master c" - det är väl troligtvis Ecophon Master™ C.
RichardJ skrev:TCM skrev:I hans annons så skriver han "acuphone master c" - det är väl troligtvis Ecophon Master™ C.
Datan på hemsidan säger tyvärr inte mig så mycket men någon annan kanske kan se vilka frekvenser den dämpar?
Adhoc skrev:RichardJ skrev:TCM skrev:I hans annons så skriver han "acuphone master c" - det är väl troligtvis Ecophon Master™ C.
Datan på hemsidan säger tyvärr inte mig så mycket men någon annan kanske kan se vilka frekvenser den dämpar?
Det undre diagrammet på hemsidan är det som troligen kommer ifråga för dig, med 40 (50) mm totalt byggdjup. -Det övre visar absorbtionskurvor när skivorna har 160 mm bakomliggande luftspalt mot vägg eller tak, så mycket är det inte många som vill eller kan ha. Vilken av kurvorna i det undre diagrammet som kommer ifråga beror på vilken av de 3 ytbeläggningarna skivorna har och hur mycket detta ytskikt reflekterar. Den understa har ett ”tätare” ytskikt = gamma-varianten och reflekterar nästan allt av diskant över 1000 Hz medans den översta alpha-varianten har ett ”genomsläppligare” ytskikt och absorberar rubbet av mellanregister och diskant men är något sämre än gamma-varianten mot den lägsta basen. Beta-varianten är ett mellanting mellan de båda.
Mycket beror alltså på vilket ytskikt dessa skivor är behandlade med och vad du är ute efter. Är det bara bästa möjliga absorbtion över alla frekvenser du är ute efter, spelar det ingen roll vilken variant det är. -Vänd baksidan (den obehandlade nakna glasfibersidan) utåt rummet, släng på ett snyggt ljudgenomsläppligt tyg så är du hemma. Skivorna är väsentligt effektivare än vanlig husisolering för lägre frekvenser pga av sin högre densitet => de kan göras tunnare med en faktor 3 ca. För mellanregister / diskant ger densitetskillnaden ingen avgörande fördel absorbtionsmässigt, typen av (reflekterande) ytskikt kan dock vara intressant från fall till fall.
Grismannen skrev:Fråga Adoc: Varför tycker du att man ska ha den omålade sidan utåt?
Blir det någon skillnad på dämpning med omålad respektive målad sida utåt rummet?
Mvh// Matte.
-Vänd baksidan (den obehandlade nakna glasfibersidan) utåt rummet
Användare som besöker denna kategori: jonasp, RogerGustavsson och 20 gäster