Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 13:02

skrutten skrev:Enligt mätningar i stereophile så delas AP Virgo (modell 1) vid 370 Hz och den har sidomonterade basar :)
Det torde väl vara en kompromiss från marknadsavdelningen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 13:03

Martin skrev:Stödbas låter som något som kommer ur ett basstöd. Kan det inte heta basunderdel istället?
Det köper jag rakt av :)

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-05 13:46

Att den är djupare gör ju faktiskt ingenting. Och om det ska bli en passiv stödbas så behöver den ju inte vara "super" kapabel. Det går ju att kompletera med djuuuupbas submoduler oxå :lol:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-05 17:52

Bild
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 18:10

Jag är på!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-05 18:47

skrutten skrev:Bild
Bild

finns det mätningar på den diskanten nånstans?

personligen tycker jag också basunderdel låter bra, eller kanske baslåda™ eller baslådan/orna™?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-05 18:57

housemicke skrev:finns det mätningar på den diskanten nånstans?

snart kommer det mätningar från mej.
men det finns även här => zaphaudio.com

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-02-05 18:58

finns det mätningar på den diskanten nånstans?

Bl.a. här: http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
(22TAFG)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-05 22:01

tyckte den såg bra ut även om dom som driver zaphaudio inte verkar vara direkt överentusiastiska. annars verkar ju den stora vifa (peerless?)ringradiatorn och peerless hds och D26NC55 se trevliga ut tycker jag. (med min begränsade kunskap dvs 8) )

det här med "harmonic distortion", om man kollar på kurvorna så kan det skilja ganska mycket när det gäller den blå kurvan, hur stor skillnad är det egentligen om den ligger på -70db eller -80db över låt säga 2khz, är det nåt man ev skulle kunna höra?

en del diskanters distorsionskurvor är ju mindre raka och fina, är det bättre med raka fina kurvor där? är det mer välbyggt då eller, "bättre" design/material??

vad är viktigt när det gäller att tyda såna distorsionskurvor?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-05 23:04

Är tanken att man ska använda en sk. "horn lens" (en sån som zaph använder http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html)
Om så är fallet blir det då inte svårt att använda en diskant med galler?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-05 23:36

menace skrev:Är tanken att man ska använda en sk. "horn lens" (en sån som zaph använder http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html)
Om så är fallet blir det då inte svårt att använda en diskant med galler?

Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.
Alternativet är ingen waveguide alls (tycker jag iaf).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-06 11:24

Håller med

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-06 13:29

skrutten skrev:
Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.

Håller med!

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-06 13:36

skrutten skrev:Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.

Ok det låter väl vettigt, att man designar waveguiden efter elementens förutsättningar, men hur ska denna waveguide byggas rent praktiskt? med överhandsfräs och sandpapper? Jag kan förstå att det är svårt att hitta en sk. horn lens som passar just våra förutsättningar, men det skulle förenkla en hel del!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-06 14:18

skrutten skrev:Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.

Om den ska anpassa akustiska centrat så bör det anpassas inte bara till basens akustiska centra utan även till delningsfiltrets egenskaper beroende på hur man vill låta elementens resp fasgång samverka.
Ett alternativ är ju som jag skrev tidigare, att gåra en stegformad baffel dämpat med tjock filt som styr spridningen och minskar kantdiffraktionen, så som Dunlavy brukar göra. Det blir ju mycket lättare att bygga också om man vill göra det någorlunda lättbyggt och nybörjarvänligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-07 08:43

Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.

Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.

Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?

Byggmaterial.
*12mm MDF har redan föreslagits räcker detta.
*16mm MDF tjockare behövs knappast.
*Annat........

Och mer...
*Skall högtalaren ta hänsyn till takreflexen?
*Vart skall delningsfrekvensen ligga och varför?
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
*Hur höga ljudtryck skall tillåtas innuti lådan?
*Blir waveguide ett hinder (se paa:s inlägg ovan med andra alternativ)?
* mm
* mm

Vem kan tänka sig att:
*Mäta upp akustiska centra på elementen
*Räkna på ett faslinjärt filter
*Ta fram formen för en waveguide

En projektgrupp skulle behövas.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-07 10:09

skrutten skrev:Hur högtalaren skall placeras.
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.

Om man vill göra en väldigt kompetent konstruktion så kan man göra en ansats till att försöka kunna justera baffelkorren mellan kanske 1 och 4dB. Så den fungerar både nära vägg (i bokhylla) och mer fritt. Detta är inte helt trivialt och kan göra att man tappar sugen men har man bara bestämt sig för hur man ska få till både hp- och lp-avrullningarna så kan det nog göras. Annars så tycker jag nog man ska ha en försiktig baffelkorr så att man lägger sig lite mit imellan och där högtalaren fungerar kanske bäst 40-50cm framför vägg (måttet anges alltid från frontbaffeln) där man kan dämpa bort de mer högfrekventa reflexerna från väggen. Då får man en lite mer jämn energikurva än vad man får normalt om man har rimligt stor baffelkorr.

Basreflexporten kan vi sätta i botten. Då täpps den lätt igen när man kör med basunderdel (som föreslagits tidigare). Då är det lätt att få till en konsekvent avstämning oavsett avstånd till närliggande ytor.
Dessutom så kan man ha ett grövre rör.

Byggmaterial.

piP kör med 16mm i Baffeln och 12mm annars (har jag för mig) och den ligger i samma storleksklass. Man kan fixa ett stag som styvar upp sidoväggarna lite.

Pipresonansen behöver tyvärr nog dämpas om man placerar röret i botten men detta kan man ha som en valfri option.

BBC-dipp kan man ta med om inte andra delar sätter käppar i hjulet.
Baffelmåtten tror jag kommer bli lite sådär fixade efter hur stora elementen är och vad som ser ok ut. Men man kan ju försöka göra det bästa efter givna förutsättningar. En så smal baffel som möjligt tror jag är vad som kommer att krävas.

Vem kan tänka sig att:

Jag har gjort ett antal mätningar på CA15 och kan nog med rimlig precision (<1cm) ange akustiska centra för vinklar i 5 gradersintervall upp till 45 grader (samt 60 grader).

Håller med. Hur ska denna tas fram och hur ska den arbeta?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 10:23

Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.

Jag skulle föreslå ca. 10cm från vägg med basreflexmynningen bakåt. edit: kanske snett båkåt/neråt i en liten böj på slutet så att man kan ställa den i en bokhylla.

*Annat?

10 liter blir bra. Sedan kan vi satsa på 37Hz i designen och sedan korta av röret om det behövs.

Byggmaterial.
*Annat........

12mm räcker gott och väl. Eventuellt kan man göra baffeln 2x12mm men det behövs troligtvis inte. Om råmaterialet bakom waveguiden är 24mm så utgör ju det en förstärkning av baffeln. Det kanske inte behövs ytterligare förstärkning runt baselementet iom att sidoväggarna blir så pass tätt inpå ändå. Det hindrar ju mest luftflödet om man har tjockt material där, särkillt med ett litet element som en 5.5":are.

Och mer...
*Skall högtalaren ta hänsyn till takreflexen?

Om man ska ta hänsyn till takreflexen på det sättet att elementen ska spela i fas 45grader uppåt så blir delningsfrekvensen väldigt hög eller högtalaren väldigt lång. Jag tror inte det passar för denna designen men vi kan ju se.
*Vart skall delningsfrekvensen ligga och varför?

Svårt att säga exakt, men runt 2.5-3kHz kanske. Därför att det är där någonstans som baselementet börjar beama.

Om det går.

Kanske inte i den meningen som metoden i grunden föreskriver en dip på 3-4dB utan snarare en liten men bred svacka på 0.5-1dB mellan 2-5kHz.

Jag står nog fast vid en baffel på 300x180. 146mm element + ca 120mm waveguide + 2x10mm + 14mm mellanrum mellan element och ovan/undersida. 2x17mm avstånd till kanterna från baselementet så att man kan göra avfasningar på upp till 12mm. Med en 10liters låda och basport som en slits längs baksidan så får man ganska utspridda innermått på det sättet.

Vem kan tänka sig att:
*Räkna på ett faslinjärt filter
*Ta fram formen för en waveguide

Jag kan täkna mig att ge mig på något av alla 3, men det är ju inte säkert att jag lyckas. Om någon annan vill göra det andra så kan jag ta fram formen för en waveguide. Troligtvis behöver man göra det i en viss ordning tex först mäta skillnad i akustiska centra, sedan ta fram waveguide och sist räkna på filtret.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-07 10:31

Ang basporten så finns det fler fördelar med att ha den nedåtriktad mot en yta med väl definierat avstånd (som bestäms av höjden på fötterna).
1. Man kan ha ett något kortare rör då man får stöd från ytan.
2. Porten överstyr snällare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 10:34

Fötterna tänkte jag inte på. Så kan man ju göra om man tänker sig att fötter ska vara obligatoriskt för ensamstående placering.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-07 12:21

Martin skrev:

Jag står nog fast vid en baffel på 300x180. 146mm element + ca 120mm waveguide + 2x10mm + 14mm mellanrum mellan element och ovan/undersida. 2x17mm avstånd till kanterna från baselementet så att man kan göra avfasningar på upp till 12mm. Med en 10liters låda och basport som en slits längs baksidan så får man ganska utspridda innermått på det sättet.

Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)

En fråga till (detalj) när du pratar om baffelmåttet är det "insidan" eller "utsidan"?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-07 12:28

Om man vill ha en böjd slitsport som går invändigt längs baksidan och mynna neråt, så kan jag skissa fram ett förslag på det som en utgångspunkt. Jag tror det kan bli en bra lösning eftersom det är längsta dimensionen inuta lådan så det ger bästa utrymmet för porten om den ska ha lite area också. Elementet kommer ju nederst i lådan och porten får sin invändiga öppning upptill i lådan, ganska långt bort, vilket ju kan vara en fördel. Några små hål på mitten av porten in mot lådan och med filt över, är ju så lätt att göra för att dämpa pipresonanserna, så det bör vara med tycker jag.
Väljer man att göra porten i botten mynnande framåt måste lådan vara ganska djup för att få plats med en tillräckligt stor port.
Vem är bäst på att räkna på vågläran och villig att göra ett försök på ett fasriktigt filter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 12:40

Vem är bäst på att räkna på vågläran och villig att göra ett försök på ett fasriktigt filter?
Det kanske man kan göra först i teorin sas utan mätningar om man är duktig på det. Jag är dock dålig på att räkna på sådant mha matematik. Jag behöver hjälpmedel som simuleringsprogram osv för att se hur allt hänger ihop.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-02-07 12:41

dd5348 skrev:Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)

Tanken är väl att högtalaren ska stå på små ben/fötter, så en nedåtriktad basport förhindrar väl inte att man placerar högtalaren i en hylla.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-07 13:24

skrutten skrev:Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.

*Annat?

Jag har en till sak som kan hamna under "annat" gällande lådan:

* En Separat lättåtkomlig "låda" för filter.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-02-07 13:30

menace skrev:
dd5348 skrev:Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)

Tanken är väl att högtalaren ska stå på små ben/fötter, så en nedåtriktad basport förhindrar väl inte att man placerar högtalaren i en hylla.

Tänkte inte på det... :oops: nedåtriktad med given höjd på fötterna funkar ju bra!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-07 14:08

Visserligen så fungerar det, men det kräver ganska höga fötter.
Om man t.ex. kräver 10cm utrymme (som nämnts ifall man har porten bakåt). På en 30cm hög baffel så kommer 10cm höga fötter se rysligt ful ut.
Att dessutom gå från 30 till 40cm i totalhöjd minskar möjligheterna att placera i hylla ordentligt.

Så i praktiken tycker jag att nedåtriktad port gör att det blir en högtalare som är mindre lämpad för placering i hylla.

Även bakåtriktad port är problematisk. Desl gör det vägghängning mycket svårt och dels så blir placering i hylla svårt om man har rimligt grunda hyllor. Dvs 10cm extra djup ställer till rätt mycket.

Vägghängning är nog intressant för de som vill använda högtalaren till hemmabio eller TV (förutsätter platt TV).
Placering i hylla eller mot bakvägg med litet djup är typiskt intressant i små anläggningar, som t.ex vid dator.

Visst kan man strunta i detta, men det kommer nog minska gruppen som är intresserade av att bygga högtalaren ganska ordentligt.
T.ex. så är jag inte intresserad av att bygga den i så fall.

Om det kvarvarande segmentet i stort sett är som huvudhögtalare i en stereoanläggning så blir det "bara" som en direkt konkurrent till HFLS-1 som jag ser det.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-02-07 14:11

Hej!

Fast hela sjuttiotalsserien av Carlssonhögtalare hade ju basporten neråt och där var det ju inga 10 cm, OD-11 står ju riktigt nära golvet.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-07 14:21

Det där med 10cm som jag drog till med var mest med tanke på ifall porten skulle vara dimensionerad att placeras fritt. Då spelar 10, 20 eller 100cm inte så stor roll för själva porten. Om man däremot går ner på någon enstaka cm så har det ju betydelse för portavstämningsfrekvensen, men då gäller det ju att man bara håller avståndet till underlaget fixerat.

Det kan ju bli problem om man tex vill sätta upp högtalarna på väggen med väggstativ. Därför funderar jag på om det inte kunde vara bättre med en port som går längs baksidan och sedan "svänger ut" längst ner.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-07 16:53

Mina OD11 har 18mm höga fötter. Visst måste man ta hänsyn till det vid portavstämningen men det är ett litet pris. Man måste ju ändå kontollera detta. Vill man sätta dem uppe på väggen så rekommenderar jag konsoller med ett hyllplan. Hyllplanet kan man ju forma efter eget huvud om man vill så länge det åtminstone följer konturerna av högtalarens botten.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum