Det torde väl vara en kompromiss från marknadsavdelningen?skrutten skrev:Enligt mätningar i stereophile så delas AP Virgo (modell 1) vid 370 Hz och den har sidomonterade basar![]()
Moderator: Redaktörer
Det torde väl vara en kompromiss från marknadsavdelningen?skrutten skrev:Enligt mätningar i stereophile så delas AP Virgo (modell 1) vid 370 Hz och den har sidomonterade basar![]()
Det köper jag rakt avMartin skrev:Stödbas låter som något som kommer ur ett basstöd. Kan det inte heta basunderdel istället?
skrutten skrev:
finns det mätningar på den diskanten nånstans?
menace skrev:Är tanken att man ska använda en sk. "horn lens" (en sån som zaph använder http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html)
Om så är fallet blir det då inte svårt att använda en diskant med galler?
skrutten skrev:Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.
Alternativet är ingen waveguide alls (tycker jag iaf).
skrutten skrev:Jag anser att vi måste ta fram en waveguide som passar bygget spridningsmässigt och anpassar det akustiska centrat.
Alternativet är ingen waveguide alls (tycker jag iaf).
skrutten skrev:Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.
Byggmaterial.
*12mm MDF har redan föreslagits räcker detta.
*16mm MDF tjockare behövs knappast.
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
Vem kan tänka sig att:
*Mäta upp akustiska centra på elementen
En projektgrupp skulle behövas.
Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.
Hur högtalaren skall placeras.
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.
Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?
Byggmaterial.
*12mm MDF har redan föreslagits räcker detta.
*16mm MDF tjockare behövs knappast.
*Annat........
Och mer...
*Skall högtalaren ta hänsyn till takreflexen?
*Vart skall delningsfrekvensen ligga och varför?
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
Jag kan täkna mig att ge mig på något av alla 3, men det är ju inte säkert att jag lyckas. Om någon annan vill göra det andra så kan jag ta fram formen för en waveguide. Troligtvis behöver man göra det i en viss ordning tex först mäta skillnad i akustiska centra, sedan ta fram waveguide och sist räkna på filtret.Vem kan tänka sig att:
*Mäta upp akustiska centra på elementen
*Räkna på ett faslinjärt filter
*Ta fram formen för en waveguide
En projektgrupp skulle behövas.
Martin skrev:*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
Jag står nog fast vid en baffel på 300x180. 146mm element + ca 120mm waveguide + 2x10mm + 14mm mellanrum mellan element och ovan/undersida. 2x17mm avstånd till kanterna från baselementet så att man kan göra avfasningar på upp till 12mm. Med en 10liters låda och basport som en slits längs baksidan så får man ganska utspridda innermått på det sättet.
Det kanske man kan göra först i teorin sas utan mätningar om man är duktig på det. Jag är dock dålig på att räkna på sådant mha matematik. Jag behöver hjälpmedel som simuleringsprogram osv för att se hur allt hänger ihop.Vem är bäst på att räkna på vågläran och villig att göra ett försök på ett fasriktigt filter?
dd5348 skrev:Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)
skrutten skrev:Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.
Hur högtalaren skall placeras.
Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?
menace skrev:dd5348 skrev:Martin: kan det inte vara en fördel att ha basport/slits på baffeln? ger inte det en bredare målgrupp för högtalaren (möjlighet att placera den i en hylla osv.)
Tanken är väl att högtalaren ska stå på små ben/fötter, så en nedåtriktad basport förhindrar väl inte att man placerar högtalaren i en hylla.
Tanken är väl att högtalaren ska stå på små ben/fötter, så en nedåtriktad basport förhindrar väl inte att man placerar högtalaren i en hylla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster