perstromgren skrev:Åldras band?
Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?
Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?
Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.
Det där har kollats noga av nåra som heter MRL, Magnetic Reference Labs.
Det beror på:; vad man menar med försämring och vilket bandmaterial det gäller.
Men, för massor av "studiobandrullar av bra kvalitet" är det så att INGEN försämring alls uppstår efter bra lagring. Inte heller är ofrivillig radering ett verkligt problem: man ska upp i enorma fältstyrkor innan normala oxidbaserade band påverkas. Så magnetiserade verktyg är inte nåt problem egentligen.
MRLs testband har samma egenskaper vid avspelning efter 10 år som efter några dagar. Jag har t o m testband som är mer än 30 år gamla som mäter inom angiven precision mot nyköpta testband. Trots oförsiktigt hanterande av den glada amatör jag var dåförtiden.
Mekaniskt kan band förstöras, och kemiskt kan det också gå åt helvete, men annars tål band lång tids sval och torr lagring.
Trasiga bandspelare kan ju råka radera ett spår vid avspelning, förstås. Jag har ett sånt bandexemplar här hemma. Tidigare ägare gav bandet gratis till mig så jag klagar inte. Och 70% av bandet är bra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.