Dolby B/C vara lr inte vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-25 11:17

Ja ett bra inspelat kassettband på ett riktigt bra och vältrimmat kassettdäck kan vara väldigt svårt att skilja från programkällan så länge man spelar annan musik än piano.

Problemet är när kassetten har farit runt i walkman, bilstereo och andra smutsiga och magnetiserade avspelare så slits bandet också fysiskt med hemska dropouts som följd och glöm inte den förhatliga bandsalladen :wink:

Mina gamla kassetter som jag har sparat har inte spelats på annat än det kassettdäck de är inspelade på och håller subjektivt samma kvalitet än idag.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-25 11:31

Jag har kassetter som legat 10 år i källaren och frågan är hur dom låter idag? Egentligen bör man spola igenom kassetter med jämna mellanrum för att slippa ekon som blir pga "magnetiseringssmitta" från föregående och kommande varv på spolen.

Men vem orkar hålla på med sådant?

Såg ett Dragon-däck för 1200:-, kanske ska slå till och börja rippa ovärdeliga tejper och lägga musiken på hårddisk istället?

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-25 11:38

Jag minns att Naka Dragon gjorde mig besviken, ja faktiskt de flesta Naka i jämförelse med till exempel HK-CD 491

Det är nog ingen dum idé att digitalisera kassetterna.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-25 11:49

MP skrev:Jag minns att Naka Dragon gjorde mig besviken, ja faktiskt de flesta Naka i jämförelse med till exempel HK-CD 491

Det är nog ingen dum idé att digitalisera kassetterna.

Naka, besviken? Jag har ägt 600, 680 och 480 samt lyssnat på 700 och de har alla låtit exemplariskt. 480 var kanske inte världsbäst men de övriga gick knappast att skilja från originalet. Naka var ju mer eller mindre skräddarsydda för att användas med TDK-tejperna och resultatet med sådana var också mycket bra. I alla fall som jag minns det nu :-)

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-25 12:06

Problemet såvitt jag minns var nog mest att de modeller jag tänker på sällan levererades optimalt intrimmade ur alla aspekter. 48x, 58x, bx-300, dragon etc.

680 kunde köra kassetter på halvfart också väl ?
600, 700, 1000 var mycket trevliga för sin tid

Naka 1000ZXL var ganska ok :)
Man skulle kunna kalla den för en "Naqref" :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-25 12:29

Det kostar dock skjortan att hålla igång ett Nakamchi Dragon. Det börjar bli tunnt med reservdelar. Försöker själva hålla igång ett par Nakamchi-däck. 600:an är hopplöst att få håll i delar. Till LX-5 finns fortfarande en del och det går att köpa funktionsdugliga begagnade till hyfsade priser. Dragon, Z-7, Z-9, 1000 m.fl. i bra skick är något helt annat.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-25 13:08

Viktigt att avmagnetisera och hålla rent. Jag har en TDK avmagnetiseringskassett som fortfarande fungerar oklanderligt efter 25 år och en liten flaska isopropanol likaså inköpt för länge sen på apotek. Topsen jag använder är något nyare.

Ett av mina band innehåller Folkoperans uppsättning av Trollflöjten, inspelat från direktsändning (tror jag) i P2 för många år sen. Intet fonogram (heter det väl?) i min ägo ger samma upplevelse av närvaro som detta band. Alla röster och instrument låter precis som de brukar låta när man sitter på sådär fjärde-femte bänk på Folkoperan och man hör var alla befinner sig på scenen. Bara de inte sprang omkring och klampade med fötterna så förbaskat , det är lite irriterande.

Jag har aldrig behövt göra något åt mitt Technics M65. Det bara går och går. (förutom avmagnetisering och tvätt, förstås)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-25 14:17

Går det köpa avmagnetiseringskassett än? Låter som en mkt bra grej det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-25 14:25

Köp hellre en defluxer i handhållen apparatform än som en kassett.
Tror att du får kolla lite på begagnat annonser.
Räkna med ett par hundralappar dyrare än så är det knappast.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-25 14:29

mapem skrev:Ett av mina band innehåller Folkoperans uppsättning av Trollflöjten, inspelat från direktsändning (tror jag) i P2 för många år sen. Intet fonogram (heter det väl?) i min ägo ger samma upplevelse av närvaro som detta band. Alla röster och instrument låter precis som de brukar låta när man sitter på sådär fjärde-femte bänk på Folkoperan och man hör var alla befinner sig på scenen. Bara de inte sprang omkring och klampade med fötterna så förbaskat , det är lite irriterande.

Innan jag blev av med mina band vid ett inbrott ägde jag en kassettinspelning gjord från P2, mitt intryck av denna var exakt det du skriver om Trollflöjten. Rent generellt skulle jag vilja säga att SR´s ljudtekniker är väldigt duktiga på att få till det. Det märks även på de inspelningar dom gör för P3 Live.

I det här stycket håller jag med Linnisterna, "source first" är helt klart viktigast, en riktigt bra inspelning ger gåshud även på en ganska sunkig anläggning. Att det sedan blir mycket bättre på en kompetent anläggning är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-05 17:15

MP skrev:Köp hellre en defluxer i handhållen apparatform än som en kassett.
Tror att du får kolla lite på begagnat annonser.
Räkna med ett par hundralappar dyrare än så är det knappast.

Ja, får leta efter en sådan. Såg Svalander hade en ny, men då snacka vi 1150kr (http://www.svalander.se/shoppen/demag.htm), det vet jag inte om jag vill lägga.

Iaf, det blev Dolby B som jag spelar in i. Eftersom banden kommer användas i walkmans och framförallt bergsprängare till sommaren, så är det bättre så. Jag spelar in högre än vad manualen säger jag ska göra (max +1 med chrome band enligt den, jag kör upp till +3db, kanske ännu högre i extremfall), har inte hört någon direkt försämring och vill ha det så högt inspelat jag kan. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-02-06 00:56

-Hemmagjord volymmaximering! :lol:
Det som brukar hända när man pressar banden är att man tappar dynamik samtidigt som disten ökar!
Om materialet är diskantrikt kan man tappa diskant och det blir värre ju mer man pressar på!!!
Dolby kan ev. öka dynamikförlusten när bandet pressas!

Mätar-nivån som funkar Ok på ett material kan vara åt skogen för starkt för ett annat. -Värt att vara uppmärksam på:!:

www.jec.se har en billig avmagnetiserings kassett. Vet inte hur bra den är.
TKA-2100 Avmagnetiseringskassett 112,00 kr[b]
Senast redigerad av RogerJoensson 2007-02-06 10:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-06 01:12

subjektivisten skrev:Ja, får leta efter en sådan. Såg Svalander hade en ny, men då snacka vi 1150kr (http://www.svalander.se/shoppen/demag.htm), det vet jag inte om jag vill lägga.

Nä det låter inget vidare, på min sitter prislappen kvar, 179:- :o
men det var några år sedan.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-06 14:43

RogerJoensson skrev:-Hemmagjord volymmaximering! :lol:
Det som brukar hända när man pressar banden är att man tappar dynamik samtidigt som disten ökar!
Om materialet är diskantrikt kan man tappa diskant och det blir värre ju mer man pressar på!!!
Dolby kan ev. öka dynamikförlusten när bandet pressas!

Mätar-nivån som funkar Ok på ett material kan vara åt skogen för starkt för ett annat. -Värt att vara uppmärksam på:!:

Därför ja lyssna sen och såg det inte blev sämre. Och upplevde inte något som sämre faktiskt, kommer nog att försöka ligga på max +3db vid framtida inspelningar

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-02-06 15:29

subjektivisten skrev:Därför ja lyssna sen och såg det inte blev sämre. Och upplevde inte något som sämre faktiskt, kommer nog att försöka ligga på max +3db vid framtida inspelningar

Upprepar: Mätar-nivån som funkar Ok på ett material kan vara åt skogen för starkt för ett annat.

Bara för att +3dB utslag fungerar på en låt, behöver inte betyda att det alltid blir bra.
Utslaget är ofta beroende på materialet och kan ibland slå helt fel, om man jämför med hur det låter.
Detta behöver man bara beakta om man bryr sig om dynamik och dist.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-06 21:19

RogerJoensson skrev:
subjektivisten skrev:Därför ja lyssna sen och såg det inte blev sämre. Och upplevde inte något som sämre faktiskt, kommer nog att försöka ligga på max +3db vid framtida inspelningar

Upprepar: Mätar-nivån som funkar Ok på ett material kan vara åt skogen för starkt för ett annat.

Bara för att +3dB utslag fungerar på en låt, behöver inte betyda att det alltid blir bra.
Utslaget är ofta beroende på materialet och kan ibland slå helt fel, om man jämför med hur det låter.
Detta behöver man bara beakta om man bryr sig om dynamik och dist.

Det är inte alltid som 0 dB på mätaren verkligen är 0 dB in på bandet. För att kontrollera detta måste man ha testband med en inspelad ton i rätt nivå och sedan kalibrera hela rasket. En del fabrikat trimmar så att +3 dB i verkligheten är 0, gissningsvis för att skapa lite headroom åt fartglada amatörer eller ge ett renare ljud därför att elektronik och tonhuvuden inte mäktar med full nivå.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-09 01:20

Ja, stämmer nog Bill. Ljudet blev så jävla lågt när jag körde efter rekomenderade värden så jag var tvungen att testa.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2007-02-26 18:31

Jag minns att Naka Dragon gjorde mig besviken, ja faktiskt de flesta Naka i jämförelse med till exempel HK-CD 491

Att folk blev besvikna på Naka berodde väl mest på att de använde en något annan eq än alla andra märken, vilket gjorde att Naka-inspelade band iofs lät bra på en Naka men att de tappade i diskant på alla andra bandspelare(=bilstereo, freestyle, kompisens k-däck osv).

Jag har fortfarande kvar ett gammalt Yamaha KX630 3-huvudsdäck med B/C Hx Pro i arbetsrummet. Det har en finurlig finess som heter "playtrim" vilken korrigerar diskantnivån ungefär i relation till vad som brukar hända vid en felaktig azimuth-vinkel. En bekväm quick-fix på mina gamla band som är inspelade på ett oräkneligt antal olika kassettdäck genom åren.

Inte för att jag använder det speciellt ofta, men det händer, och jag har en del pärlor på kassett som jag inte hittat på CD eller på nätet. Det får stå kvar tills det rasar.

Användarvisningsbild
Mind

Inläggav Mind » 2007-03-04 18:02

Kan någon förklara för mig hur ni kallibrerade, trimmade, och avmagniteserade era spelare ?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-04 19:49

Avmagnetisering sker med en så kallad defluxer. Det kan vara lite svårt att hitta en sådan till ett vettigt pris idagens läge. Men om vi nu säger att du har en sådan då ska man föra defluxern mot alla metalldelar som band rör sig emot inkl. tonhuvud. Långsamt, långsamt för man den fram och tillbaka. Sedan för man defluxern långsamt ifrån bandspelarens metalldelar och då kan man stänga av defluxern. Det här måste ske inom en minut för annars kan defluxern brännas sönder. När man nu har avmaggat maskinen så kan man börja med att kalibrera och det kan ske på olika vis beroende på vad det är för maskin. Om maskinen är helt okänd så bör man kalibrera avspelningen först, och det sker med ett speciellt kalibreringsband. Ett sådant band är ganska dyrt att köpa men det innehåller olika tonfrekvenser inkl. en referenston 333Hz 0dB som motsvarar en bestämd magnetisering av bandet. Med hjälp av det här bandet ställer man in avspelningskurvan och när man har gjort det så kan man ställa in inspelningskurvan och det är det som kan ske på olika sätt. Det är ofta så att på bättre maskiner så kan det ske automatiskt, på andra får man göra det manuellt. Principen är att man ska spela in på bandet och växla växla mellan t.ex. -20dB, 1KHz och 10KHz. Samtidigt ska man kalibrera bias inställningen så att man får samma ut nivå på de två frekvenserna. Man kan ju också läsa i databladet för det band som man vill använda och där står alla data som gäller för eq och bias. Jag märker att det kanske inte är så lätt att göra om man inte gjort det tidigare. Man bör ha en tongenerator och en THD-mätare. När jag själv ställer bias på en bandare så brukar jag använda mig av rosabrus och en FFT analysator och det tar en minut att fixa.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-18 19:04

http://www.tradera.com/auction/Hemelektronik/aid_41131115

Bild

Den ser smått pervers ut så jag förtydligar att det är en defluxer.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-18 19:14

Den ska jag ha koll på. Tack

MP

Inläggav MP » 2009-11-28 14:32

Längesedan man såg en sån på auktion men nu så... En VMP Emag MKII
Kolla här!
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-11-28 14:47

perstromgren skrev:Åldras band?

Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?

Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?

Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gickatt höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.

Det där har kollats noga av nåra som heter MRL, Magnetic Reference Labs.

Det beror på:; vad man menar med försämring och vilket bandmaterial det gäller.

Men, för massor av "studiobandrullar av bra kvalitet" är det så att INGEN försämring alls uppstår efter bra lagring. Inte heller är ofrivillig radering ett verkligt problem: man ska upp i enorma fältstyrkor innan normala oxidbaserade band påverkas. Så magnetiserade verktyg är inte nåt problem egentligen.

MRLs testband har samma egenskaper vid avspelning efter 10 år som efter några dagar. Jag har t o m testband som är mer än 30 år gamla som mäter inom angiven precision mot nyköpta testband. Trots oförsiktigt hanterande av den glada amatör jag var dåförtiden.

Mekaniskt kan band förstöras, och kemiskt kan det också gå åt helvete, men annars tål band lång tids sval och torr lagring.
Trasiga bandspelare kan ju råka radera ett spår vid avspelning, förstås. Jag har ett sånt bandexemplar här hemma. Tidigare ägare gav bandet gratis till mig så jag klagar inte. Och 70% av bandet är bra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

MP

Inläggav MP » 2009-11-29 12:23

Medhåll
Men jag tror att det är viktigt att avmagnetisera de delarna i bandspelarna som kommer i kontakt med bandet, vilket jag tror många glömmer.
Speciellt när det gäller kassettdäck.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-30 10:55

MP skrev:Längesedan man såg en sån på auktion men nu så... En VMP Emag MKII
Kolla här!

Skitkul manick! prova håll den framför en CRT-TV !

* * * * * * * * * *

MP

Inläggav MP » 2009-12-27 19:04

Provade! :lol:

Provade också att avmagnetisera en gammal bilstereo, djävlar vilken skillnad i diskanten det blev. 8O

Finns en ute nu igen? http://www.tradera.com/VMP-Emag-MkII-defluxer-avmagnetiserare--auktion_104190407
och så finns ju denna som ser lite fjuttig ut http://www.svalander.se/shoppen/demag.htm
men spontant känns 1295kr lite väl dyrt.
Sökte också lite på avmagnetiseringskassetter men hittade inga.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-28 00:56

perstromgren skrev:Åldras band?

Jag har tyckt mig märka att band kan låta helt lika originalet vid inspelning men tappa diskant och brusavstånd när de spelas upp ett år senare. I julas spelade jag igenom en rejäl trave kassetter för skojs skull, och det mesta lät förfärligt... Visst kan det bero på skillnad i azimuth-viklar och annat, men ska det vara så illa?

Under förutsättning att inställning av huvuden och elektronik är abslout densamma, ska det låta lika 10 år senare?

Det märktes speciellt väl på rullband (ReVox A77) där det vid inspelningstillfället inte gick att höra skillnad före och efter band, men det lät klart sämre vid senare tillfällen.

Åldringsbeständigheten varierar kraftigt mellan olika typer av band och fabrikat.
I början av 1980-talet hade jag en Sony TC-D5 som var kapabel till live-inspelningar med utomordentlig ljudkvalitet med Dolby-B och Sony FerriCrome-band men det gällde att kopiera över dem till rullband senast inom tre veckor, helst inom en. Därefter hade diskanten tydligt mattats.
Jag har aldrig använt kassettband för seriös ljudlagring, bara för kopior till bilen och annat mobilt bruk. Rullband ==> DAT ==> HDD är min väg.
Majoriteten av rullbanden överlever nog länge till, men jag är rädda att jag redan är för sent ute med att föra över en del av mina DAT-inspelningar felfritt till NAS (har inte ens kommit igång).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2009-12-28 01:05

slockna skrev:
MP skrev:Längesedan man såg en sån på auktion men nu så... En VMP Emag MKII
Kolla här!

Skitkul manick! prova håll den framför en CRT-TV !

370 spänn?? Jag som tänkte slänga min för en tid sedan ... tur att jag behöll den.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2009-12-30 13:09

Jag hade en bandare från Pioneer som förutom b/c ckså hade dbx. Avmagnetiseringsband har jag nog liggandes någonstans och visst gjorde det skillnad

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum