Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Konstlastens impedans kan vara en fallgrop.
Exempelvis om man själv i sin anläggning tänker sig att använda högtalare som är mer lågohmiga eller har någon konstigare fasvridning än vad konstlasten har, så kan det vara så att en förstärkare som lyssnats via den konstlast som LTS har, och visat sig vara bra, kan ge ett sämre sound om man lyssnar i sin egen anläggning med högtalare som är svårare att driva. Förstås vad jag menar...?
Nu kan jag ju också säga att "problemet" inte är så stort i praktiken eftersom dagens konstlast innebär en högtalare som är mer trögdriven än de flesta högtalare. Jag tycker allmänt att man bör inte skaffa sig högtalare som har impedans på två ohm eller lägre i något frekvensregister. Sådana burkar anser jag snällt vara "mindre välkonstruerade". Man bör tänka på att förstärkarens dämpfaktor då behöver vara extremt stor, vilket gör att i princip alla rörförstärkare får problem att driva sådana högtalare.
Lust skrev:Vad har konstlasten i F/E-lyssningen för impedans?
Johan_Lindroos skrev:Konstlastens impedans kan vara en fallgrop.
Exempelvis om man själv i sin anläggning tänker sig att använda högtalare som är mer lågohmiga eller har någon konstigare fasvridning än vad konstlasten har, så kan det vara så att en förstärkare som lyssnats via den konstlast som LTS har, och visat sig vara bra, kan ge ett sämre sound om man lyssnar i sin egen anläggning med högtalare som är svårare att driva. Förstås vad jag menar...?
Med reservation för att den övre är uppmätt, den nedre simulerad.Johan_Lindroos skrev:Lust skrev:Vad har konstlasten i F/E-lyssningen för impedans?
beloppet:
Fasen:
Det tänkte jag också på. Man får väl helt enkelt använda hjärnan (precis som vi gör här) och inte vara så kunskapsfientlig så kan man lätt räkna ut vad som är väsentligt. Har man en snäll högtalare som varierar mellan 7 och 10ohm så kan man säkert använda en förstärkare som inte klarat ett F/E-test map klangfärgning i mellanregistret men presterat bättre på hörbar distorsion tex.subjektivisten skrev:Johan_Lindroos skrev:Konstlastens impedans kan vara en fallgrop.
Ja, jag förstår. Men hur är det då om man har en väldigt snäll högtalare då. Då kanske en förstärkare, som inte lyckades perfekt i F/E lyssningstestet, att kunna driva dessa utan färgning av ljudet alltså?
Martin skrev:Det tänkte jag också på. Man får väl helt enkelt använda hjärnan (precis som vi gör här) och inte vara så kunskapsfientlig så kan man lätt räkna ut vad som är väsentligt. Har man en snäll högtalare som varierar mellan 7 och 10ohm så kan man säkert använda en förstärkare som inte klarat ett F/E-test map klangfärgning i mellanregistret men presterat bättre på hörbar distorsion tex.
Martin skrev:Det tänkte jag också på. Man får väl helt enkelt använda hjärnan (precis som vi gör här) och inte vara så kunskapsfientlig så kan man lätt räkna ut vad som är väsentligt. Har man en snäll högtalare som varierar mellan 7 och 10ohm så kan man säkert använda en förstärkare som inte klarat ett F/E-test map klangfärgning i mellanregistret men presterat bättre på hörbar distorsion tex.
Det finns ju exakt info om konstlasten i artikeln jag länkade till. Enklast är väl att var och en jämför med sina egna högtalare och förstärkare och avgör hur stor nytta man har av testet?subjektivisten skrev:publicerar man någon form av alternativ uppgifter med testet? Typ, "om din högtalare är extremt lättdrivan så är denna förstärkare utmärkt, dock om dom är svårdriva (något ca tal) så klarar dom inte F/E lyssningstestet"?
T ex, är ju en viss skillnad mellan "Pelle" som spelar på rätt svårdrivna högtalare, och väldigt dynamisk musik, väldigt högt mot "Anders" som spelar mest vanlig pop/rock/metal, på lättdrivna högtalare, och ligger mest runt 70-85 db i hemmet. Vore kanske intressant att ha med någon form av följinfo som klarlägger mer kanske?
TomasF skrev:Om vi F/E-testar en förstärkare med olinjärheter som liknar referensförstärkarens olinjärheter så kommer den testade förstärkaren klassas med det goda betyget "möjligt transparent". Olinjärheterna döljer varandra.
TomasF skrev:Med reservation för att jag inte förstått testmetoden, och jag HAR använt sökfunktionen och kollat på LTS hemsida men hittar ingen tydlig beskrivning hur CD-spelare LTS-testas.
Magnuz skrev:TomasF skrev:Om vi F/E-testar en förstärkare med olinjärheter som liknar referensförstärkarens olinjärheter så kommer den testade förstärkaren klassas med det goda betyget "möjligt transparent". Olinjärheterna döljer varandra.
Troligen inte, snarare tvärtom: för att "referensförstärkarens" (inget bra ordval, som du själv påpekar) fel ska dölja den testade förstärkarens fel eller vice versa måste felen vara varandras invers. När man kopplar in förstärkare nummer två i testslingan adderas ju dess eventuella fel till den befintliga signalen.
TomasF skrev:Antag istället att (C) nu är alltid inkopplad. Nu kommer BÅDE (A) och (B) att framstå som färgande, eftersom deras dist är annorlunda än (C)s och allstå lätt detekterbar. (A) och (B) döms ut!
Alltså favoriserar F-E-testmetoden produkter med likartade (men små) fel som de alltid inkopplade produkterna har?
JohanS skrev:Kan inte konstlasten vara ett problem åt andra hållet mot det Johan Lindroos nämner också? Dvs att konstlasten är så svår att den framkallar hörbar färgning som inte är relevant för en högtalare som utgör en enklare last.
TomasF skrev:Alltså favoriserar F-E-testmetoden produkter med likartade (men små) fel som de alltid inkopplade produkterna har?
Nattlorden skrev:JohanS skrev:Kan inte konstlasten vara ett problem åt andra hållet mot det Johan Lindroos nämner också? Dvs att konstlasten är så svår att den framkallar hörbar färgning som inte är relevant för en högtalare som utgör en enklare last.
"Problemet" i det fallet är väl bara att rekommendationslistan blir lite för hårt sållad... Det innebär inget problem för de saker som tagit sig dit.
Nattlorden skrev:Vad jag kan se så är nästan all kritik baserad på hypotesen att man godkänner för mycket... vilket bevisligen inte är fallet. ( Enda anledningen till detta vad jag kan se är att folk inte i sin vildaste fantasi kan acceptera att de få saker som rekommenderas är så bra som testen föranleder oss att tro... )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster