Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:Y-2...
Håller verkligen med dig!mikke_musik skrev:Jag tror absolut på X-4 framför Y-2. Fördelen med att ha bas spelandes från 4 punkter tror jag är långt större än den extra kapacitet varje Y-modul har jämfört med en X-modul.
Men har man tänkt eventuellt gå till Y-4 är ju situationen en annan, både när det gäller budget och plats. Men ärligt, hur många spelar över pX-4's kapacitet?
misc100 skrev:y-2 förespråkare skulle ni kunna explicit förklara varför det är bättre än x-4?
pingvinlakrits skrev:Personligen tycker jag att Y2 är grymt överkapabla för de flesta sammanhang och dessutom grymt STORA, blev smått chockad över hur stora Y modulerna var...
...Man blir ju rätt impad av att folk har valt Y2, men då tänker jag ändå - "hellre du än jag".
nl1970 skrev:pingvinlakrits skrev:men då tänker jag ändå - "hellre du än jag".
Är inte det lite fegtse det som en möjlighet i stället för ett hinder
Kaffekoppen skrev:Det finns alltid de som vill ha mer.
Frågan är vad som är vettigt. y-4 är för de allra flesta inte vettigt. X-4 är däremot vettigt i förhållande till huvudsystemet. Glöm inte bort att 128 i sig har högre kapacitet. Frågan är om inte X-4 redan gör att pi60 sätter kapacitetstaket.
ps. Jag föredrar ju X-6 eller Infra-6 före Y-4 ALLA dagar i veckan!
Slartibartfast skrev:Det fega förstår jag inte alls.
Slartibartfast skrev:Det är nästan så man börjar planer in vad man ska göra med sin vunna bovolym!
Wolfie skrev:Men när jag har möjlighet kommer det bli Y-4 eller Z-2
pi60 max ljudtryck = 115 dB, pX-4 = 126 dB.Manifestet skrev:Jag brukar rekommendera att man bestämmer sig för hur stort system (ljudtrycksmässigt) man kan tänka sig att man vill ha när allt är ”färdigbyggt”, och anpassa en eventuell delbeställning så att basmodulerna, när allt är komplett, blir minst fyra till antalet.
Det är alltså i princip bättre att skaffa fyra prof.X-moduler än två prof.Y-moduler. Tycker man att ljudtrycket inte riktigt räck-er (två profundus Y spelar ju lite starkare än fyra profundus X) så kan man alltid gå upp till sex stycken X-moduler.
Tumregeln är alltså: Välj den storlek på bas-modulerna som gör att antalet fyra stycken blir ett lagom stort system för dig. Känner du sedan att du vill ha mer, så går det alltid att komplettera med fler!
För att veta vilken modul man behöver fyra stycken av, måste man kunna uppskatta hur stort ljudtrycksbehov man har. Det är mycket svårt. Mitt grundtips är dock att titta på ljudtrycksförmågan hos det huvudsystem (fullregister eller toppar) man valt, och sen välja ett basmodulsystem som klarar allra minst 6 dB mer, gärna 12 dB mer.
Kaffekoppen skrev:wolfie,
ps.. menade att 128 har högre kapacitet än pi60... alltså i frekvenser över där basmodulerna lirar
Det är ju rätt ointressant att ha basmoduler som klarar 10 falt mer än huvudhögtalarna vid 100hz där de spelar gemenasamt.
pss. Ser fram emot en filmkväll hos dig och lite grillning framemot soligt väder - om du vill
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster