Vad skaffa? Prof, bs, (infra...)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Vad skaffa? Prof, bs, (infra...)

Inläggav misc100 » 2007-02-07 18:19

Funderar på att köpa någon av basmodulerna. Jag har förnärvarande pi60-06 som jag uppgraderade från piPs. Basmodulerna vill jag använda till film samt förstärka basen i musiken när jag anser att det behövs.

Vad skall jag köpa? Rummet som högtalarna står i är 35kvm och med LTS sinussvep 0-120 märks det ett par förstärkningar men mest försvagningar av basen (ett särskilt starkt mellan 47-59hz). Jag tycker det är förnärvarande ekonomiskt försvarbart att lägga ut ca 15tkr (exkl extra förstärkare och i monteringssats). Vad skall jag skaffa?

Några alternativ jag funderat på:
1. 2x bs60/pX + 2x pX: Dvs ett par basstöd som genom en switch kan förvandlas till pX och sedan ytterliggare ett par pX så man kan köra pX4.
2. 2x pY.

Infra verkar dyrt då listpris verkar vara 42tkr.

Finns det andra alternativ/kombinationer/strategier?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-07 18:45

Alt 1 låter för mig bäst...

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-02-07 18:50

Jag har haft samma tankar som dig, mitt beslut blev X-2. Jag har inga stora peakar eller dippar i basen (hörbara, har ej gjort någon mätning) i mitt rum så att ha skaff bs-60 för att förbättra basåtergivningen var inte aktuellt för mig.
Det jag vill ha var ett större reglerområde i basen för att anpassa basen efter olika inspelningar, samt avlasta pi60 från den lägsta basen vid filmtittning, det kan ju bli oroväckande stora konutslag på vissa filmer (bs-60 halverar bara konutslaget på pi60)! :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-07 18:54

misc 100: kanske finns det hos mig ett par pX2 i bs60x låda (!) till övers om man frågar snällt. Dem kan man snabbt och billigt komplettera med bc60 kontrollboxen om man vill - då är du kittad och klar i ett nafs för Alt 1.

Här hos oss används de sporadiskt på samma sätt som hos Micke5721 - men vi behöver dem egentligen inte. De är officiellt inte till salu men frågan är fri och min sambo blir nog glad om de försvinner.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2007-02-07 18:57

Skulle definitivt gå på pX-4. I monteringssats med färdiga lådor hamnar de väl strax över 15 kkr tror jag (fast du måste ju såklart ha delningsfilter och ett extra slutsteg också).

Hos mig var förbättringen mellan ensamma pi60 och pi60 + pX-2 imponerande, men det var när jag gick från pX-2 till pX-4 det riktiga haksläppet kom! Bas från 4 väl valda punkter i rummet gör gott!
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-07 20:32

Tja, px4 är ju mumma... :o
Inaktiv

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-08 08:02

Y-2...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-02-08 10:20

Wolfie skrev:Y-2...

Y-2or är nog det man ska satsa på.

Undrar varför det inte finns basstöd med Y-basar? om man har basstöd till ett par pi60s och vill kunna använda basarna med aktiv delning så skulle jag hellre vilja ha Y-2 lådor, även om man inte vinner något med Y-basar när dom går som basstöd.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2007-02-08 11:36

Jag tror absolut på X-4 framför Y-2. Fördelen med att ha bas spelandes från 4 punkter tror jag är långt större än den extra kapacitet varje Y-modul har jämfört med en X-modul.

Men har man tänkt eventuellt gå till Y-4 är ju situationen en annan, både när det gäller budget och plats. Men ärligt, hur många spelar över pX-4's kapacitet?
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-02-08 13:24

y-2 förespråkare skulle ni kunna explicit förklara varför det är bättre än x-4?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-08 15:12

mikke_musik skrev:Jag tror absolut på X-4 framför Y-2. Fördelen med att ha bas spelandes från 4 punkter tror jag är långt större än den extra kapacitet varje Y-modul har jämfört med en X-modul.

Men har man tänkt eventuellt gå till Y-4 är ju situationen en annan, både när det gäller budget och plats. Men ärligt, hur många spelar över pX-4's kapacitet?
Håller verkligen med dig!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-08 15:54

pingvinlakrits skrev:Tja, px4 är ju mumma... :o

:!:

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-08 17:41

misc100 skrev:y-2 förespråkare skulle ni kunna explicit förklara varför det är bättre än x-4?

Det är inte bättre... tvärtom tror jag faktiskt.
Däremot är Y-4 trevligare (mycket mer kapacitet) och där hamnar man
nog ändå i slutändan... :lol:

Alltså, billigare att gå på Y-2 på en gång än först X-4 för att inom ett år
eller två komma på att man vill ha ännu mer kapacitet... o då sälja X-4
billigare än man köpte det och sedan köpa Y-4 :D

Eller Z-2... Fast då börjar det bli riktigt dyrt...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-02-08 18:43

Jag är lite uppgraderingsbenägen (mer vill ha mest) med tanke på att piPs dög inte utan jag skulle ha pi60. Så det skulle vara bra att bilda en uppfattning kring pX och pY kapacitet.

Synd är att jag inte verkar kunna hitta någon som har pX eller pY i Linköping med omnejd som skulle vara vänlig nog att dema dem lite för mig :(

30tkr för pY-4 är precis över gränsen för vad är samvetsmässigt försvarbart hos mig även om kostnaden är spridd över tid :D Med nuvarande förutsättningar är det inte helt säkert att jag skulle köpa ett extra par till pY i framtiden. Beggat pY-4 kan vara ett alternativ men inga säljare av sådana sedan höstas som jag sett.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-02-08 19:58

Personligen tycker jag att Y2 är grymt överkapabla för de flesta sammanhang och dessutom grymt STORA, blev smått chockad över hur stora Y modulerna var...

X2 sparkar på extremt bra redan dom så varför man inte skulle kunna få till med t ex X4 och sedan sitta nöjd?

Dessutom motiverar ju inte prisbilden att välja Y framför X för de flesta.
Jag skulle inte lägga 30K för ett par basmoduler överhuvudtaget, men det är ju jag och min plånbok det. ;) (fast även om jag hade pengarna till övers skulle jag ju inte vilja ha dem ändå, skulle välja X iallafall)

Man blir ju rätt impad av att folk har valt Y2, men då tänker jag ändå - "hellre du än jag".
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-08 21:04

pingvinlakrits skrev:Personligen tycker jag att Y2 är grymt överkapabla för de flesta sammanhang och dessutom grymt STORA, blev smått chockad över hur stora Y modulerna var...

...Man blir ju rätt impad av att folk har valt Y2, men då tänker jag ändå - "hellre du än jag".

Du har då alltid så himla rätt Henrik! Jag kände plötsligt för att citera herr Ernst Kirchsteiger:

När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där.

:)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-02-09 01:10

pingvinlakrits skrev:men då tänker jag ändå - "hellre du än jag".

Är inte det lite fegt 8) se det som en möjlighet i stället för ett hinder :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-09 02:24

nl1970 skrev:
pingvinlakrits skrev:men då tänker jag ändå - "hellre du än jag".

Är inte det lite fegt 8) se det som en möjlighet i stället för ett hinder :)

Hur menar du nu? Det fega förstår jag inte alls. Att välja bort något som överpresterar sina krav är väl ett tecken på självinsikt inte feghet? Hur ett val av basar kan vara ett hinder eller en möjlighet förstår jag inte heller. Jag försöker dock ändå, menar du möjligheten att slippa lyssna på den lägsta basen över 120dB hemma vilket därför ger mig behovet att umgås med någon som har pY? Eller kanske möjligheten att slippa tänka vad man ska göra med de 200 liter som försvinner, praktiskt taget i onödan? Kan du mena att man slipper tänka om man valt den största och bästa saken som finns?

Nej jag förstår inte helt enkelt. :)

[slrt]

PS
På detta sätt kan man fastställa att jag "sparar" nära en halv kubik (470 liter) på att flytta upp -3 dB från 14 Hz till 24 Hz samt ställa ner ljudtryckskravet från ~130 dB till ~124 dB ungefär. Det är nästan så man börjar planer in vad man ska göra med sin vunna bovolym! :D
DS
admin

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-09 09:04

Ähhh Y-4 är inte så stora :)

O 136 dB vid 16-17 Hz är ju rätt lagom :)

Nä allvarligt alltså, när man ser på film så skulle definitivt Y-4 vara vettigt.
Vill man ha en skapligt hög medelnivå (vilket jag ofta vill) så känns det som
om man nästan spränger X-4 när det blir riktigt tuffa bas-stötar, speciellt
med DTS material, även om man kanske precis börjar närma sig gränsen.
Impulsljud kan bli riktigt höga i ljudnivå.

Vill man inte sänka LFE kanalen en 2-3 dB för att fortfarande ha headroom
i basen (tänk på att LFE kanalen kan styras ut 10 dB mer än övriga kanaler) så går man på ett större bassystem om man vill ha låg distorsion.

Som Lindroos sa hos Bamsefar på glöggträffen, man kan inte ha för mycket
kapacitet i basen :D
Jag håller med till fullo.

Skulle jag inte varit för snål när jag köpte i28 och X-4 så hade jag tagit
Y-2. Men det blev X-4 då jag först beställde X-2 och sedan köpte ytterligare
X-2 precis innan det var leveransdags...

Men när jag har möjlighet kommer det bli Y-4 eller Z-2 :twisted:
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-09 10:42

Det finns alltid de som vill ha mer.

Frågan är vad som är vettigt. y-4 är för de allra flesta inte vettigt. X-4 är däremot vettigt i förhållande till huvudsystemet. Glöm inte bort att 128 i sig har högre kapacitet. Frågan är om inte X-4 redan gör att pi60 sätter kapacitetstaket.

ps. Jag föredrar ju X-6 eller Infra-6 före Y-4 ALLA dagar i veckan!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-09 10:51

Kaffekoppen skrev:Det finns alltid de som vill ha mer.

Frågan är vad som är vettigt. y-4 är för de allra flesta inte vettigt. X-4 är däremot vettigt i förhållande till huvudsystemet. Glöm inte bort att 128 i sig har högre kapacitet. Frågan är om inte X-4 redan gör att pi60 sätter kapacitetstaket.

ps. Jag föredrar ju X-6 eller Infra-6 före Y-4 ALLA dagar i veckan!

Njaee i28 klarar ju inte att spela runt 126 dB som X-4 klarar (nere vid 17 Hz, klarar ju förstås mer högre upp i frekvens) men däremot så behöver
man ju mer headroom i basområdet, speciellt med kraftiga ljudeffekter
i filmer (många filmer är brutala i basen).

Har oftast runt 10 dB lägre volym på förstegsvredet när jag ser på film
jämfört med när jag lyssnar på musik just pga att basen annars slår så
hårt att det skakar KRAFTIGT i soffan och på våningen ovanför.
Till och med så kraftigt att man väcker barnen på övervåningen 8O
Känns ju då rätt skönt om man har brutal kapacitet i basen så att man
inte riskerar att förstöra de fina elementen :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-02-09 10:53

Slartibartfast skrev:Det fega förstår jag inte alls.

Ordet fegt är ganska bra till att trigga igång en respons, funkade ju denna gång 8)

Slartibartfast skrev:Det är nästan så man börjar planer in vad man ska göra med sin vunna bovolym! :D

Den går ju alltid att fylla upp med lite extra baslådevolym :wink: och med tanke på detta från manifestet "leverera samtliga av våra fyra basmoduler i skräddarsydda former till dem som har svårt att passa in standardformerna i sin möblering" så finns ju en del möjligheter om man inte vill ha den vanliga fyrkantiga formen på lådorna :)

Wolfie skrev:Men när jag har möjlighet kommer det bli Y-4 eller Z-2

När Z vart som en dubbel Y så borde det vara lika bra med Y-8 istället för Z-4, går ju att lägga till fler Y efter hand då om man börjar med Y-2 :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-09 10:55

wolfie,

ps.. menade att i28 har högre kapacitet än pi60... alltså i frekvenser över där basmodulerna lirar ;)

Det är ju rätt ointressant att ha basmoduler som klarar 10 falt mer än huvudhögtalarna vid 100hz där de spelar gemenasamt.

pss. Ser fram emot en filmkväll hos dig och lite grillning framemot soligt väder - om du vill :)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-02-09 11:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-09 11:09

Manifestet skrev:Jag brukar rekommendera att man bestämmer sig för hur stort system (ljudtrycksmässigt) man kan tänka sig att man vill ha när allt är ”färdigbyggt”, och anpassa en eventuell delbeställning så att basmodulerna, när allt är komplett, blir minst fyra till antalet.
Det är alltså i princip bättre att skaffa fyra prof.X-moduler än två prof.Y-moduler. Tycker man att ljudtrycket inte riktigt räck-er (två profundus Y spelar ju lite starkare än fyra profundus X) så kan man alltid gå upp till sex stycken X-moduler.

Tumregeln är alltså: Välj den storlek på bas-modulerna som gör att antalet fyra stycken blir ett lagom stort system för dig. Känner du sedan att du vill ha mer, så går det alltid att komplettera med fler!

För att veta vilken modul man behöver fyra stycken av, måste man kunna uppskatta hur stort ljudtrycksbehov man har. Det är mycket svårt. Mitt grundtips är dock att titta på ljudtrycksförmågan hos det huvudsystem (fullregister eller toppar) man valt, och sen välja ett basmodulsystem som klarar allra minst 6 dB mer, gärna 12 dB mer.
pi60 max ljudtryck = 115 dB, pX-4 = 126 dB.

Slutdiskuterat: pX-4.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-09 11:24

Kaffekoppen skrev:wolfie,

ps.. menade att 128 har högre kapacitet än pi60... alltså i frekvenser över där basmodulerna lirar ;)

Det är ju rätt ointressant att ha basmoduler som klarar 10 falt mer än huvudhögtalarna vid 100hz där de spelar gemenasamt.

pss. Ser fram emot en filmkväll hos dig och lite grillning framemot soligt väder - om du vill :)

Jo X-4 har nog mer än 10 fallt kapacitet vid 100 Hz om man jämför mot
pi60. Så de räcker ju gått åt ett par sådana lådor :)

P.S. Kaffekoppen, slå en pling till IÖ och eller Bamsefar och hör hur de ska
ta sig hit den 24:e. Du kanske får plats om de tar bilen. Välkommen är du
i alla fall D.S. :)
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-09 11:38

Skall försöka nå Iö under dagen. Bamsefar kan ha lite fullt upp med genomgång av högtalartävlingen då, men kamera tas med och fina bilder utlovas!

Tack för vänligheten!

Återgå till Wänner af Ino