lilltroll skrev:Svante skrev:Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...
Kan någon förklara det för mig?
Förmodlingen inte men, nån av de där står väl med i ELAK boken t o m ?
Linjär fas = konstant grupplöptid (Helt linjärt fenomen) - det går ju att uppnå i en punkt i rummet i alla fall.
Det kan man diskutera om man verkligen kan uppnå...
Om rummet inte reflekterar något ljud, och om högtalarens bandbredd därtill är oändligt stor, eller i varje fall extremt stor, säg från 0,3 Hz - 80 000 Hz, så visst - då kommer man ganska nära något som påminner om linjärfas inom audioområdet (om högtalaren har första ordningen (Akustiskt!) delningsfilter, och bara då).
Men i annat fall (med mera rimlig bandbredd) får man nog
i bästa fall nöja sig med en minimunfas-överföringsfunktion, eller något som inte är det - och som kan vara marginellt bättre (allpass-korrigerad minimumfas kan faktiskt vara faslinjärare än minimumfas, trots ordalydeserna).
Därmed inte sagt att minimumfas skulle vara sämre än linjärfas, men det betyder mera fasvridning i varje fall. Dock en som är i bättre harmoni med tonkurveegenskaperna.

(Eftersom ett minimumfassystem är reverserbart till en perfekt transmission av signalen med tillika "minimumfasiga" eq-insatser.)
lilltroll skrev:Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Misstänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.
Frekvenslinjär - tja ännu luddigare.
Ingen som frågade?
Jo, jag frågade Petter. Fick ett undvikande svar i stil med "det kan jag förklara när jag har bättre tid".
Petter (norrmannen som står bakom företaget) är, som jag uppfattat honom, en välmenande person, men jag tror att det denna gång kanske kommit in lite olycklig inblandning från någon okunnig marknadsföringsavdelning.
Fick intrycket att Petter tyckte det var obekvämt att behöva stå för nonsens-påståendena, när jag ställde honom frågan. Det hedrar honom förstås, men det hade varit bättre om han kunna stoppa dem helt så vi sluppit se dem.
Vore bra om han kan svara själv i den här tråden. Kanske någon kan nämna den för honom?
Vad kan man säga om påståendena då? Jo, dels är det svårt att skilja mellan begreppen linjär i amplitud och linjär i frekvens, eftersom man med "frekvenslinjär" (som är ett rimligt väletablerat begrepp) menar att
amplituden är oberoende av frekvensen. Samma sak kallas även amplitudlinjär, eftersom en tonkurva är en amplitudkurva (som funktion av frekvensen).
"Linjär i amplitud" kan alltså denna gång möjligen ha åsyftat ett påstående om
perfekt distorsionsfrihet.
För en fysiker är det dock rätt självklart att ALLA högtalare uppvisar fel, inte bara med avseende på viss distorsion, utan i
alla domäner - det handlar bara om i vilken diginitet. Så ett påstående om absolut linjäritet både i den linjära och i den olinjära världen (=tonkurva utan avvilkelser från ett rakt streck, ingen olinjär distorsion och perfekt vågformsåterskapande) kan bara tolkas som vad det nog är - reklampladder!
En seriösare presentation hade givetvis antingen skippat dyligt tugg* helt - alternativt angivit de faktiska egenskaperna i form data eller visande av mätgrafer.
Tillverkaren förstås själv vad de vill visa och/eller berätta om, men påståenden som är uppenbart osanna som i det här fallet bör inte förekomma - i synnerhet när påstående inkluderar att alla andra är sämre!
Tror och hoppas att iS kommer att ta i tu med sin reklamavdelning och styra upp den bättre framdeles. Det var många på mässan som studsade av deras påståenden.
Vh, iö
- - - - -
*Med "dyligt tugg" menar jag de osubstansifierade påståendena om att ALLA andra är sämre. Svepande påståenden om ALLA andra produkters fel, är orimligt.
Om de vill berätta att "många" eller till och med "de flesta" har stora brister därvidlag - så visst. Då behöver ju ingen annan tillverkare ta åt sig. Men att som här mer eller mindre påstå att deras egna högtalare har fysikaliskt omöjliga egenskaper (utan att de visar data som stödjer det) och att de dessutom antyder att de är unika om att ha det

- är osnyggt, minst sagt.
Det är i varje fall min uppfattning.
PS. Kan tillägga att även Stig Carlsson vid flera tillfällen drabbades av Carlssonhögtalar-marknadsföring, som han tyckte det var jobbigt att behöva stå för.
Det är tråkigt när konstruktörer drabbas av att mot sin vilja behöva associeras med oförnufig och på gränsen till oärligt marknadsföring.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).