HIFI-Mässan Gignos 07

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-08 22:49

Lust skrev:Är väl bättre att låta någon vinna som uppskattar priset än att reducera chanserna för denne...

Det är alltså positivt om man nu vill vinna CV:orna. Bättre att glädjas än att gnälla.

Rätta mig om jag har fel, men poängen var väl att någon inte direkt gjorde någon hemlighet av att denne inte ville vinna. Eller?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-08 23:04

Ja, och...

Ett av många sätt att tala om vad man anser om CV.

Det är väl fritt att tycka vad man vill och hur man vill så länge man inte skadar någon annan?

Det tycks väl rätt mycket på forumet här också...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-09 00:03

Hmmm... Själv tycker jag faktiskt bra om CV 8O

Inte för att de låter speciellt trevligt utan mest för att de tvärtemot så
många andra i hifi-branschen står för vad de tillverkar.
De gör ju inga anspråk på att tillverka hifi-högtalare utan högtalare som
rockar :)

"Rock your socks off!" :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 23:20

lilltroll skrev:
Svante skrev:Ja, jag undrar hur en högtalare som är linjär i fas, amplitud och frekvens är...

Kan någon förklara det för mig?

Förmodlingen inte men, nån av de där står väl med i ELAK boken t o m ?

Linjär fas = konstant grupplöptid (Helt linjärt fenomen) - det går ju att uppnå i en punkt i rummet i alla fall.

Det kan man diskutera om man verkligen kan uppnå... :wink:

Om rummet inte reflekterar något ljud, och om högtalarens bandbredd därtill är oändligt stor, eller i varje fall extremt stor, säg från 0,3 Hz - 80 000 Hz, så visst - då kommer man ganska nära något som påminner om linjärfas inom audioområdet (om högtalaren har första ordningen (Akustiskt!) delningsfilter, och bara då).

Men i annat fall (med mera rimlig bandbredd) får man nog i bästa fall nöja sig med en minimunfas-överföringsfunktion, eller något som inte är det - och som kan vara marginellt bättre (allpass-korrigerad minimumfas kan faktiskt vara faslinjärare än minimumfas, trots ordalydeserna).

Därmed inte sagt att minimumfas skulle vara sämre än linjärfas, men det betyder mera fasvridning i varje fall. Dock en som är i bättre harmoni med tonkurveegenskaperna. :P (Eftersom ett minimumfassystem är reverserbart till en perfekt transmission av signalen med tillika "minimumfasiga" eq-insatser.)

lilltroll skrev:Amplitudlinjär tja där måste det finnas ett bättre ord. Misstänker att det syftar på något icke-linjärt, men det kan aldrig uppnås. Det finns alltid en nivå där högtalaren beter sig nämnvärd ickelinjärt.
Frekvenslinjär - tja ännu luddigare.

Ingen som frågade?

Jo, jag frågade Petter. Fick ett undvikande svar i stil med "det kan jag förklara när jag har bättre tid". :?

Petter (norrmannen som står bakom företaget) är, som jag uppfattat honom, en välmenande person, men jag tror att det denna gång kanske kommit in lite olycklig inblandning från någon okunnig marknadsföringsavdelning.

Fick intrycket att Petter tyckte det var obekvämt att behöva stå för nonsens-påståendena, när jag ställde honom frågan. Det hedrar honom förstås, men det hade varit bättre om han kunna stoppa dem helt så vi sluppit se dem.

Vore bra om han kan svara själv i den här tråden. Kanske någon kan nämna den för honom?

Vad kan man säga om påståendena då? Jo, dels är det svårt att skilja mellan begreppen linjär i amplitud och linjär i frekvens, eftersom man med "frekvenslinjär" (som är ett rimligt väletablerat begrepp) menar att amplituden är oberoende av frekvensen. Samma sak kallas även amplitudlinjär, eftersom en tonkurva är en amplitudkurva (som funktion av frekvensen).

"Linjär i amplitud" kan alltså denna gång möjligen ha åsyftat ett påstående om perfekt distorsionsfrihet. :o

För en fysiker är det dock rätt självklart att ALLA högtalare uppvisar fel, inte bara med avseende på viss distorsion, utan i alla domäner - det handlar bara om i vilken diginitet. Så ett påstående om absolut linjäritet både i den linjära och i den olinjära världen (=tonkurva utan avvilkelser från ett rakt streck, ingen olinjär distorsion och perfekt vågformsåterskapande) kan bara tolkas som vad det nog är - reklampladder! :?

En seriösare presentation hade givetvis antingen skippat dyligt tugg* helt - alternativt angivit de faktiska egenskaperna i form data eller visande av mätgrafer.

Tillverkaren förstås själv vad de vill visa och/eller berätta om, men påståenden som är uppenbart osanna som i det här fallet bör inte förekomma - i synnerhet när påstående inkluderar att alla andra är sämre!

Tror och hoppas att iS kommer att ta i tu med sin reklamavdelning och styra upp den bättre framdeles. Det var många på mässan som studsade av deras påståenden.

Vh, iö

- - - - -

*Med "dyligt tugg" menar jag de osubstansifierade påståendena om att ALLA andra är sämre. Svepande påståenden om ALLA andra produkters fel, är orimligt. :?

Om de vill berätta att "många" eller till och med "de flesta" har stora brister därvidlag - så visst. Då behöver ju ingen annan tillverkare ta åt sig. Men att som här mer eller mindre påstå att deras egna högtalare har fysikaliskt omöjliga egenskaper (utan att de visar data som stödjer det) och att de dessutom antyder att de är unika om att ha det 8O - är osnyggt, minst sagt.

Det är i varje fall min uppfattning.

PS. Kan tillägga att även Stig Carlsson vid flera tillfällen drabbades av Carlssonhögtalar-marknadsföring, som han tyckte det var jobbigt att behöva stå för. :(
Det är tråkigt när konstruktörer drabbas av att mot sin vilja behöva associeras med oförnufig och på gränsen till oärligt marknadsföring.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-18 13:32

Fattas bara att någon marknadsför en grunka som varande linjär i:
amplitud, frekvens, fas, musikalitet, flärd, sväng, tid och rum! :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Faktum är att linjär återgivning av rum är praktiskt taget omöjligt att åstadkomma med dagens inspelningteknik, på grund av den geometriska distorsion som uppstår vid inspelandet.

Dock kan förstås en skicklig inspelningstekniker hantera detta genom att "fördistordera" rummet och korskompensera i så många dimensioner som möjligt - men att åstadkomma en perfekt kopia av ursprungshändelsen sett rumsligt, är i praktiken på gränsen till omöjligt att åstadkomma (även om man kan komma märkvärdigt nära genom att hålla alla parametrar under kontroll, och se till så att ingen rums dimension drabbas av stereosystemets maximala geometriska rumsdistorsion, och att ingen annan parameter behöver ta smällen i alltför hög grad (oftast är det klangen och dynamiken som mest riskerar att drabbas om man inte vet vad man gör)).
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-18 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-18 23:50

Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-18 23:50

Den där titanrundstrålarn hade jag ett tag, skoj!

Peter Bremen/Steidl, är han verksam i branschen fortfarande?

/Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-19 12:33

Vee-Eight skrev:Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)

ah fan det menar du inte :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-19 23:38

Vee-Eight skrev:Är det inte mkt petimeterdiskussion och väldigt lite Gignos-mässa? :)
En nörd-diskussion som passar mig, men kanske på fel plats. Jag har nog samma frågeställningar som paa. Får inte ihop det med den litteraturen jag läst. Väntar spänt på att upplysas ytterliggare..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-20 14:35

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-20 14:39

Vee-Eight skrev:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 15:20

Det är två OT-diskussioner samtidigt och åtminståne den ena är så långt från petimeterdiskussion som man kan komma, och bland det intressantaste på länge, och den diskussionen borde om möjligt knoppas av till en egen tråd, t.ex kallad: "Fasriktiga högre ordningens filter".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-20 17:19

Eftersom admin morrar så vill jag bjuda in till fortsatt diskussion om faslinjära högre ordningens filter till denna tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=338712
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-22 15:01

De inlägg som har legat här som var OT har flyttats till denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=16212

Går tyvärr inte att sätta samman dem med den tråd som paa har startat.

Nu går det bra att fortsätta med inlägg som handlar om Gignos 07! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:34

Jag gillade det där rummet på mässans entreplan (en våning upp, och kallades... våning noll?) längs till höger sett från gatan, som var försett med både heltäckningsmatta och drapparier längs alla väggar. Det blir ju inte alltid bra när man gör så, men här hade de valt förnuftigt lågdämpande textil, och jag tyckte den "akustiska stämningen" kändes trevlig så snart man satte sin fot i rummet. :P

Tyckte även att det var kul att träffa så otroligt mycket trevliga människor på mässan. Jag pratade säkert med över 200 pers. Ibland kom jag bara några steg innan någon tilltalade mig igen! :o

Att jag knappt hann se något på grund av det känns ihelt ok, men nästa gång tror jag ändå att jag ikläder mig lösskägg, solisar och hatt - i varje fall en av dagarna... 8) :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-22 18:36

Det där med hatt osv har jag hört sedan 2001, men när får vi se den? :wink: Bra idé, men den måste infrias också. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:38

Hatt är enklet, liksom solisar, men var hittar man ett trovärdigt lösskägg?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-22 18:42

IngOehman skrev:Hatt är enklet, liksom solisar, men var hittar man ett trovärdigt lösskägg?

Vh, iö

Butrix kanske? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-22 18:56

En annan sak jag gillade på mässan var att jag fick tag på ett par stockfish-inspelningar som jag saknat. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-22 19:01

Jag hann inte springa ut efter kontanter. Iofs finns dom att köpa på NK :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-22 19:33

Klart man ska ha hatt! Har inte alla det? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-22 23:54

Med risk för OT så tror jag herr Ö skulle passa ypperligt i en stilig fez! :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-23 00:02

Vee-Eight skrev:Med risk för OT så tror jag herr Ö skulle passa ypperligt i en stilig fez! :D

En fezlinjär en då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 01:05

Jag tar mig friheten att citera Anders Edenholm, som första gången han träffade Gilbert I. Klingstråpp, spontant utbrast:

-Det är svårt att inte vara snygg i fez!

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi