Svante skrev:perstromgren skrev:
Därav min fråga om hörlurar duger.
Det finns två argument emot.
Bas och diskant.
Studio Blues basåtergivning är grym (vilket inte min är hemma (vilket får mig att fundera över ett tidigare inlägg jag skrev i tråden)). Många förstärkare har fallit pga detta; de skulle inte ha fallit hemma hos mig eller i ett par lurar. Andra änden är diskanten, och här tror jag inte att lurar i allmänhet når lika högt.
Hursomhelst är tillpassningen av lurarna på huvudet känslig, både i bas och diskant.
Menar du verkligen att ett par Sennheiser HD650 eller Stax SR 303, till exempel, inte kan återge tillräckligt låga och höga frekvenser?
Att de inte kan ge Studio Blues magpåverkan må vara sin sak, men tillräckligt låga frekvenser borde de kunna ge. Och vi behöver ju inte F/E-lyssna vid så våldsamma nivåer, huvudsaken är att de låga frekvenserna hörs tydligt. 100dBA borde räcka fint.
Vi pratar ju trots allt om hur förstärkaren låter i konstlast, inte hur den uppträder med hörlurar. Beträffande tillpassningen av lurarna, vilken påverkan ger det? I samma storleksordningen som en huvudförflyttning i lyssningsrummet, eller mer? Med öppna lurar av typen (Stax eller HD650) upplever jag inte att tillpassningen ger så stora variationer.
Jag har inte riktigt givit upp tanken ännu, men lyssnar uppmärksamt på kritik!
... tycker jag!
Per