Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Funker det inte om man har balanserade ingångar till efterföjlande slutsteget?
norman skrev:Angående signaltrafons påverkan kan man ju ha den på andra sidan också så man lyssnar genom en trafo både före och efter. (om man nu inte skulle hitta nån trafo som inte hörbart påverkar signalen)
Edit: om man är noga måste man lyssna genom likadana signaltrafos både före och efter även om transformatorerna gått igenom en f/e test. För man vet ju inte om trafon har samma fel som förstärkaren och på så sätt gör att de precis kommer över hörbarhetsgränsen. Tänkte inte på det först...
Illa nog att behöva spela genom reläkontakter och extra kontaktövergångar.
Harryup skrev:Jamen alltså, nuu tycker jag att det verkar som man inte vet vad man lyssnar på i en sådan uppställning. Vore det inte enklare med 2 boxar en nivåreglerad på ingången så att utsignalen kan kalibreras och sedan en relästyrd box som väljer vilken förstärkares högtalarkabel som skall vara inkopplad. Illa nog att behöva spela genom reläkontakter och extra kontaktövergångar. Men nått annat skit vill i vart fall inte jag spela igenom mot högtalaren. Känns som denna uppställning börjar få för mycket variabler.
Max_Headroom skrev:Illa nog att behöva spela genom reläkontakter och extra kontaktövergångar.
Vid en F/E-test av slutsteg låter man väl slutsteget driva en kostlast och plockar samtidigt ut signalen och kopplar om på lågnivå, t.ex. i tape-loop eller nåt sånt?
Borde således klara sig utan relän för starkström och kan koppla om med antingen halvledare, mekaniskomkopplare eller snåsignalsrelän (nä, jag tror inte att någon av dom påverar ljudet alls, om kvaliteten är bra).
norman skrev:
Hmm vad menar du? Då blir det väl inget f/e test längre? (som jag fattar det jämför man två förstärkare med din uppkoppling)
Man vet exakt vad man lyssnar på i ett korrekt f/e-test. Man kopplar in signaltransformatorerna på bägge "sidor" i testet och lyssnar då genom identiska slingor förutom att förstärkaren sitter i den ena.
(om man vill kan man ju göra andra kopplingar istället för transformatorer för lågnivå)
Harryup skrev:Hur gör man en simulering av att testa en rörhäck med trafo mot ett steg med trissor? Blir ju orättvist då om rörhäcken fick driva högtalaren direkt.
Fast jag tror inte att ni kan övertyga mig om det efter att jag vet hur stor hörbar skillnad det kan vara på likvärdiga småsignaltrafos som matchas fram till Dac:ar som jag har hört blindtestas fram i tillverkningsstadiet.
Så jag vill inte ha en F/E test men väl en blindtest av förstärkare som driver exakt det dom skall driva nämligen mina högtalare.
norman skrev:Harryup skrev:Hur gör man en simulering av att testa en rörhäck med trafo mot ett steg med trissor? Blir ju orättvist då om rörhäcken fick driva högtalaren direkt.
Nu tror jag du har missuppfattat lite....Fast jag tror inte att ni kan övertyga mig om det efter att jag vet hur stor hörbar skillnad det kan vara på likvärdiga småsignaltrafos som matchas fram till Dac:ar som jag har hört blindtestas fram i tillverkningsstadiet.
Ok, om det är så kan man ju bara fixa en annan koppling som inte är hörbar.Så jag vill inte ha en F/E test men väl en blindtest av förstärkare som driver exakt det dom skall driva nämligen mina högtalare.
Hmmm men detta kanske inte hade blivit så jätteintressant för t.ex. en tidnings läsare då inte alla har samma högtalare som dig. Dock är det ju bra om man skall testa själv att använda sina egna högtalare som last (eller en konstlast som ser likadan ut)
Harryup skrev:Och om en trafo skall driva en konstlast så känns det inte rättvist om trissorna skall driva högtalaren. Finns det konstlast som är frekvensberoende och ger mot-EMK?
Harryup skrev:men det måste ju vara så att en högtalare är en elektrisk motor som skall drivas till en rörelse med precision med mot-EMK och allt.
Dock så blir det ju inget ifrån konstlasten.
Harryup skrev:Dahlqvist:
Ni vill lösa problemet enkelt och då blir det för en väldigt specifik uppställning. Och ett litet h-e för gemene man att upprepa hemma.
dawen skrev:Eller så är man så godtrogen så att man litar på att IÖ och gänget har tillräckligt bra koll på det där för att kunna utveckla en fullgod testmetod.
Harryup skrev:Mmmm, tvivlar inte på IÖ's kapacitet men men, en F/E test på en simulerad högtalare skulle ALDRIG få mig att välja förstärkare hem om jag inte hade samma kombination. Never in my foot.
Skulle t.o.m. inte fästa något som helst avseende vid en såda test, dock en blindtest hemma där stärkarna driver direkt vore perfekt med en hjälp av en justerad insignal för kalibrerad utnivå.
Harryup skrev:jo, fast hur mycket kommer färgningen att öka eller minska ihop med den utvalda högtalaren som last?
Skulle vi inte vilja veta det? Eller väljer i högtalare också i nån F/E test och sedan får vara nöjda?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster