Moderator: Redaktörer
Rookie skrev:Alltså, de där blev ju precis hur balla som helst... Ser nästan ut som en DIY-variant av McIntosh XRT2K! (nästan i alla fall)
/En djupt imponerad Rookie
tvett skrev:Jag tycker att de är snyggare på golvet! Det skulle vara riktigt roligt att provlyssna den här uppställningen, Kommer blir riktigt snygg när de får stå för sig själva.
Diskant-lådan måste sitta mittpå den andra? annars hade det varit snyggare att ha den en bit upp ovanför basarna...
Kaffekoppen skrev:Lite bättre värde får du nog sätta på ditt arbete än tabellfilter
Nu vet jag inte om dina element går att köpa hos Madisound i USA, men OM de gör det skulle jag rekommendera att du hellre la ner de $25 de vill ha för att göra ett filter. Det ger en utmärkt start för vidare pillande....X-ray skrev:Kaffekoppen skrev:Lite bättre värde får du nog sätta på ditt arbete än tabellfilter
Skulle mer än gärna vilja det, hade hoppats att jag denna gång skulle få ordning på SW. Men just nu håller jag på att ramla ner i ett mörker tack vare SW. Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Förslag?
/ Thord
Rookie skrev:Hallå där, du kan ju inte ge upp! Nu vill vi(jag) ju faktiskt se att du börjar spela på åbäkena. Om inte SW vill fungera så kanske du skulle prova med ett enklare tabellfilter till att börja med. När de väl spelar så ska du se att du får ny energi till att bråka med det som du skriver "det mest knöliga programmet i historien".![]()
/Rookie, som gillar stooora högtalare!
Nwalmaer skrev:Du har inte möjlighet att köpa exempelvis en Behringer DCX2496 och köra aktiv delning till hela paketet? Jag tror det skulle funka ypperligt, och systemet verkar ju vara väl förtjänt av en sådan pryl.
I och med att alla delar är flyttbara så blir det ju knepigt att köra passiv delning. Ett passivt filter skulle bara fungera för en specifik uppställning.
McFlippaFlaster skrev:Använder själv dcx2496 då mina filterkunskaper är begränsade. Enligt mig funkar detta hur bra som helst och jag tycker verkligen att det är väl värt pengarna. Att sedan spela helt aktivt är ju en kul bonus. Jag använder billiga två billiga rotelsteg och får hjälp med att bygga två egna utöver dessa. Att justera filteregenskaperna blir ju plötsligt väldigt enkelt samt att laborera med olika typer av filter. Jag gillar lösningar med stor flexibillitet och detta är utan tvekan en sådan. Jag har även skaffat mig en enkel mätmick från behringer som ytterligare utökar möjligheterna.
Kaffekoppen skrev:Delning så högt som 400hz på et delat system kräver att de står alldeles bredvid varandra. Man vill ha dem inom en vågländ, gärna mindre vid delningen vilket ger max 85cm mellan basen och mellanregisterelementet långst bort...
skrutten skrev:X-ray det kan vara problem med ljudkortet som gör att inte SW fungerar. Min dators inbyggda ljudkort funerar inte alls med SW.
Kaffekoppen skrev:Det torde vara vara precis det jag menar
300hz är annars en väldigt trevlig delningsfrekvens...
X-ray skrev:skrutten skrev:X-ray det kan vara problem med ljudkortet som gör att inte SW fungerar. Min dators inbyggda ljudkort funerar inte alls med SW.
Har ett Creative sb live, borde funka. Men det kan ju vara någon inställning som står fel som jag förbisett.
Tänkte att det kanske ändå blir enklare att skaffa en mätplattform för nu och framtiden.
Vad jag förstår så har de flesta redan en dylik device.
Jag kan tillägga att jag börjar bli van att hamna i hörn.
/Thord
X-ray skrev:Har ett Creative sb live, borde funka. Men det kan ju vara någon inställning som står fel som jag förbisett.
Tänkte att det kanske ändå blir enklare att skaffa en mätplattform för nu och framtiden.
Vad jag förstår så har de flesta redan en dylik device.
/Thord
J, det är en vettigare väg. Då kan han laborera lite friare med delningsfrekvensen med. 2-vägsfilter är avsevärt lättare att få bra.luminous skrev:Jag tror att det är extremt mycket enklare att komma rätt med ett aktivt filter för delningen mellan bas/mellan, knappt dyrare än komponentkostnaden heller fast ett extra slutsteg behövs förstås. Utan någon simulering så kan nog mellandelningen bli lite hur som helst annars.
luminous skrev:...
Det ökande baffelstödet gör nog att kurvan blir rätt rak upp mot 1kHz, men över det kommer du få ett "hål" i mellanregistret om inte delningsfiltret tar hand om saken.
Ett såhär coolt bygge förtjänar lite mätningar.
luminous skrev:Sen kommer det ju bli en lutning på frekvenskurvan i mellanregistret pga att det är en linjekälla, jag gissade lite parametrar och la in i ett matlab-skript jag har gjort och såhär kan det se ut: (satte 16 källor eftersom golvet ger en spegelbild av högtalaren, och lyssningsplats då 3 meter bort och kanske 7grader uppåt)
Det ökande baffelstödet gör nog att kurvan blir rätt rak upp mot 1kHz, men över det kommer du få ett "hål" i mellanregistret om inte delningsfiltret tar hand om saken.
Ett såhär coolt bygge förtjänar lite mätningar.
Kaffekoppen skrev:J, det är en vettigare väg. Då kan han laborera lite friare med delningsfrekvensen med. 2-vägsfilter är avsevärt lättare att få bra.luminous skrev:Jag tror att det är extremt mycket enklare att komma rätt med ett aktivt filter för delningen mellan bas/mellan, knappt dyrare än komponentkostnaden heller fast ett extra slutsteg behövs förstås. Utan någon simulering så kan nog mellandelningen bli lite hur som helst annars.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster