Har haft en del problem med fladder i öronen, speciellt i det vänstra. Detta fladder verkar vara spasmer i tensor tympani och/eller stapedius muskulaturen. Dessa muskler har en skyddande samt sensorisk funktion på den mekaniska delen av hörseln. De har sitt ursprung på skallen vid innerörat och fäster på de ben som förbinder trumhinnan med ovala fönstret, tensor tympani fäster på hammaren vid trumhinnan och stapedius fäster på sigbygeln vid ovala fönstret.
Vi vet inte vad som orsakar dessa problem men jag var "öronbarn" som barn och upplever i vuxen ålder ofta knaster i örontrumpeten vid förkylningar och när jag varit ute i kyla. Kan alltså ha viss förklaring i infektioner. Spänningar i nacke och käke pga arbetsskador samt stress är möjliga orsaker. Dessa förklaringar skulle då bero på inklämning och retning utav de nerver som försörjer dessa två muskler. Skall nämnas att de innerveras av olika nerver. Problemen uppstår sällan spontant utan i regel vid ljudstimuli. Rena toner i mellanregistret drar igång reaktionen i högre grad än bredbandingt "brusigt" ljud. Det är enormt irriterande och man känner hur det rycker i örat som om någon slänger igen en dörr i bilen HÅRT och detta upprepas många ggr på en sekund. Slutar i regel direkt när stimuli upphör dvs. när det blir tyst.
Så, gymnastik och träning, massage och stretching är ju effektivt för att stärka och normalisera kroppens tvärstrimmaga muskulatur och nerver i övrigt... varför då inte applicera detta på örats rörliga delar och muskulatur.
Jag har upplevt en viss lindring ibland genom att tryckutjämna. Då pressas luft in i mellanörat och trumhinnan pressas utåt mot omvärlden. Man får då en stor rörelse av hela kedjan av trummhinnan-hammaren-städet-stigbygeln-ovalafönstret. Det är dock svårt att motionera örat innåt, dvs. att tryckutjämna "negativt". Känns iaf. som att örontrumpeten tätar om man försöker suga in luft i gomen från mellanörat.
Vid besök hos min duktiga privata öronläkare förra veckan fick jag låna hem en lustig liten pryl som tagits fram för Menieres sjukdom*. Det är som en liten cykelpump somansluts till en propp via en slang. Proppen pressas in i öronöppningen, sluter (förhoppningsvis) tätt och man kan på så vis pressa/pulsera in luft i ytterörat. Detta pressar då in trumhinnan och motionerar hala den rörliga kedjan på ett "tvärtom vis" mot när man tryckutjämnar.
* Meniers sjukdom ger liknande problem men framförallt yrsel. Man har funnit ett abnormt vätske tryck i yttre delen av innerörat hos dessa patienter och detta verkar kunna motioneras bort. Kosten kan ha viss betydelse för dessa patienter och man rekommenderar ett lågt natriumintag tex.
Så, nu ska jag gympatisera mitt öra tre ggr dagligen i en månad för att se om detta kan lösa mina problem. Håll tummarna för mig är ni snälla då min livskvalitet skulle öka om jag blev av med detta problem. Fladdret dyker upp både när jag lyssnar på stereon och när jag spelar gitarr och flöjt mm. Ibland kan det dras igång av tal också.
Yo pump it up pump it up yo pump it...!
/Peter