Test: Samma låt, olika mastering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Test: Samma låt, olika mastering

Inläggav subjektivisten » 2007-02-20 00:39

Ja, har gjort ett litet test här. Har tre olika versioner av Metallicas debutskiva. Så jag tog ca 1 min från låten Whiplash från alla tre och normaliserade maxnivån till -3db.
Vore kul att se vilken ni föredrar och vilken ni anser är sämst.

A

B

C

*Edit: la till en låt där dom sjunger mer istället, Seek & Destroy:

A http://www.badongo.com/file/2272281

B http://www.badongo.com/file/2272288

C http://www.badongo.com/file/2272300
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-20 14:38

Kunde du inte lagt upp dom på någon smidigare server?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-20 14:53

Jag har lysnat på dom översta 3 nu i skithörlurar genom datorn. A & C är rätt lika men A känns något klarare. B är fruktansvärt grumlig.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-20 15:28

Eller också är A och C diskanthöjda. :wink:

Jag tycker det låter så i alla fall. :? :x

B är inte lika hårt komprimerad som A och C, tror jag.

Jag gillar B bäst! 8)

Fast det vore lättare att jämföra om dom låg på samma medelnivå.

Både A och C tycker jag låter rätt jävliga, men jag tror A är sämst! :x

Jag skall iofs tillägga att jag inte har lyssnat genom skitlurar som Alexi, så om han lyssnade i bra högtalare så kanske han skulle tycka annorlunda än vad han gör. :)

Fast det är förstås en smaksak också. 8)

Vh :)

daja

Inläggav daja » 2007-02-20 17:53

B låter ju apa!Låter som en sumpig gammal vinyl. A är mycket bättre men har en aning högre diskant än C. Jag tycker nog C låter bäst men skillnaden mellan mellan A och C är inte stor.

Lyssnar genom ett par Sennheiser HD595
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-20 18:48

daja skrev:B låter ju apa!Låter som en sumpig gammal vinyl. A är mycket bättre men har en aning högre diskant än C. Jag tycker nog C låter bäst men skillnaden mellan mellan A och C är inte stor.

Lyssnar genom ett par Sennheiser HD595

Jag skulle nog tycka att ett mellanting mellan C och B kunde bli bra kanske... :roll:

Misstänker för övrigt att B är vinyl. :wink:

Men det här är ju som sagt en smakfråga, jag är kraftigt allergisk mot diskanthöjning, det är det värsta jag vet tror jag. :evil:

Ja, förutom misshandel, krig, svält och sånt förstås. :(

Tycker nog att A låter betydligt mer apa än B, även om jag inte är riktigt nöjd med någon av dom.

Diskanten hos A är något av det äckligaste jag hört i diskantväg, tror jag. :?

Det skulle inte förvåna mig om den är klippt. :?

Men, återigen, så är det förstås en smaksak vad man gillar! 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-20 20:09

Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?

daja

Inläggav daja » 2007-02-20 20:28

Vad lyssnar du igenom BACH?
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-20 21:39

Har bara lyssnat via hörlurar av medioker sort. A och C låter alltför diskanthöjda. B är mindre komprimerad.

daja

Inläggav daja » 2007-02-20 21:50

Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-20 22:07

B vinner, helt klart. Låter precis som det ska låta på en gammal hårdrockproduktion. 8)
Det enda som var bättre på nån annan var hans röst som jag tyckte lät bäst på A.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-20 22:22

Sedan dom bytte fönster i min lägenhet så har jag tyvärr inte haft tid eller ork att återställa akustikbehandlingen.

Därför har jag egentligen alldeles för lång efterklangstid för att det här skall vara riktigt meningsfullt.

Det kan alltså hända att jag kommer att uppfatta det hela annorlunda när jag har fått ned efterklangen i rummet.

Hursomhelst...

Jag har ingen aning om hur låten "ska" låta, jag tror att det är första gången jag hör den faktiskt.

Men frågan var väl vilken variant man gillade bäst, och då tyckte jag att B var bäst, därmed inte sagt att den inte kunde vara bättre, men jag tyckte den var behagligast helt enkelt.

Den långa efterklangen i mitt rum gör antagligen att jag uppfattar diskanten som kraftigare än vad jag annars hade gjort.

Det var den brasklappen det... 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-20 22:25

Har nu enbart lyssnat genom mina datorhögtalare och kan inte ge ett riktigt omdömme, men jag märkte att B:s ljudnivån ska höjas ett snäpp för att matcha A och C. Då blir B:s diskant tydligare gentemot A och B.
Ska lyssna på anläggningen i morgon.
Senast redigerad av Ragnwald 2007-02-20 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-20 22:26

Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?

daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???

Jag misstänker som sagt att B är från vinyl, och det förklarar i så fall saken.

Men vad som är närmast originalet har jag som sagt ingen aning om.

daja skrev:Vad lyssnar du igenom BACH?

Ino pi60 i en "ekokammare" :wink:

Senast redigerad av BACH 2007-02-20 23:15, redigerad totalt 2 gånger.

daja

Inläggav daja » 2007-02-20 22:30

BACH skrev:
Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?

Så du menar att man kan trolla bort distortion genom att komprimera?
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-20 22:35

Det är väl tre olika mastringar? Det betyder att de har behandlats på tre olika sätt och kanske passerat genom olika medier.

Jag gillar ingen av dem särskilt mycket, visserligen med ganska dålig utrustning*. Jag satt och koncentrerade mig på cymbalerna och insåg att det finns inga anslag. Cymballjuden kommer liksom som ett sus emellan slagen. Knasigt.

*Såpass dålig att jag inte kan avgöra vilken klangbalans som är bäst, men A och C är diskanthöjda, vilket får mig att tro att de är två senare utgåvor.

Edit: jag lyssnade på den andra låten; Seekx.mp3.
Senast redigerad av Svante 2007-02-20 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-20 22:36

daja skrev:
BACH skrev:

Så du menar att man kan trolla bort distortion genom att komprimera?

Nej, jag menar att man kan få distorsion från en vinylskiva/pickup som man inte får från en CD.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-20 22:49

Vilken låt behandlar ni?
/J

Cygnus resurectum

daja

Inläggav daja » 2007-02-20 23:14

Aha jag trodde det var en fil som han "re-mastrat" till två andra. Då är jag med. Då är jag med på att B sannolikt är från en vinyl. Tycker fortfarande att C låter bäst dock :)
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-20 23:21

Jag lyssnade på det senare alternativet, och jag har svårt att välja en för de är allihop förskäckiga. Men det kanske hör till genren, vad vet jag. Trumljudet är pinsamt dåligt. Men jag tror inte att det är mastringens fel, för det känns inte som det ligger någon brickwall-limiter, utan det är nog bara dålig smak och bristande förmåga hos inspelningstekniker och mixare. Varför är det så sunkigt komprimerat? Min gissning är att en gitarrist har mixat. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-02-20 23:29

Jag lysnade själv på det översta alternativet och alla mina komentarer gäller det altenativet. Mina hörlurar har allt annat än rak tonkurva så diskanthöjningen passade dem iaf bätre en det diskantfattiga B alternativet. Men jag håller med om att alla alternativen låter skit :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-21 01:50

Alexi skrev:Kunde du inte lagt upp dom på någon smidigare server?

Tips på bra server så är jag glad! :D

BACH skrev:Eller också är A och C diskanthöjda.

Jag tycker det låter så i alla fall.

B är inte lika hårt komprimerad som A och C, tror jag.

Jag gillar B bäst!

Fast det vore lättare att jämföra om dom låg på samma medelnivå.

Juppz, du har samma smak som mig. Och det fanns en anledning till jag skrev spela högt! Spelar jag rätt högt på mina väldigt neutrala högtalare så låter A och C klart skrikiga och diskanthöjda.

Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db! 8)

Sedan ligger till såhär:

A = Elektra CD
B = Original LPn
C = Elektra återsläpp LP

Tyvärr så är original LPn i mindre bra skick, så ska försöka få tag på den i bättre skick. Min personliga åsikt är; B är minst sämst av dom. Den kan jag spela högt utan att stoppa bomull i öronen. Helt klart är den inte perfekt men jämförelse mot dom andra så föredrar jag den kraftigt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-02-21 05:31

subjektivisten skrev:Tyvärr så är original LPn i mindre bra skick, så ska försöka få tag på den i bättre skick. Min personliga åsikt är; B är minst sämst av dom. Den kan jag spela högt utan att stoppa bomull i öronen. Helt klart är den inte perfekt men jämförelse mot dom andra så föredrar jag den kraftigt.

Precis min åsikt!

Om du hade LPn i bra skick så skulle man antagligen dels slippa distorsionen, och dessutom kanske få lagom diskantnivå, för den låter åtminstone i mina öron trots allt lite för dämpad, vilket rimligtvis beror på att vinylen är sliten.

subjektivisten skrev:Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db! 8)

Jo, jag förstod det, eftersom du skrev det. 8)

Men grejen är ju den att om alla är normaliserade till -3dB så kommer den minst komprimerade att låta svagast, vilket kan uppfattas som sämre.

Det man helst skulle göra är att lägga alla på samma medelnivå (i stället för på samma maxnivå) så att dom uppfattas som lika starka, då blir det lättare att verkligen höra vilken som låter bäst.

subjektivisten skrev:A = Elektra CD
B = Original LPn
C = Elektra återsläpp LP

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att CDn låter sämst (enligt mig då) vilket ju är rätt komiskt... 8)

Eller kanske snarare tragiskt egentligen. :wink:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-02-21 11:36

Jag gillade B bäst. Det betyder inte att B är mer rätt (jag var inte med när skivan spelades in och vet inte hur det lät då) eller att jag har mer rätt än någon annan.

Den här tråden bevisar i alla fall en sak. Musik, hur den ska spelas in och hur den inspelade musiken ska återges är helt subjektivt.

JohanR

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-21 12:10

RJohan skrev:...hur den inspelade musiken ska återges är helt subjektivt.

JohanR

Du behöver förstås inte bry dig om kvaliteten på de olika utgåvorna eller hur du lyssnar - men du har uppenbarligen missat poängen med hela den här diskussionen. Jag hör till dem som är heligt förbannade över de senaste tio-femton årens misshandel av populärmusikinpelningar. Heder åt subjektivisten som med sina jämförande studier blottlägger de tillkortakommanden som för oss allt längre från musiken!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-21 12:19

Jag tycker också Subjektivitsten gjort en fin insats med att sätta fokus på vansinnet soim pågår runt om i masteringstudios.

Något som kom likt en nyhet för mig är att LP-utgåvor av kontemporär populärmusik i förekommande fall är mindre limiterad än motsvarande CD-dito.
Jag funderar på att ge såväl RHCP som SP en chans på vinyl. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-21 12:33

BACH skrev: ...vilket ju är rätt komiskt... 8)

Eller kanske snarare tragiskt egentligen. :wink:

Det finns ett ord för detta - tragikomiskt 8)

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-02-21 14:21

Du behöver förstås inte bry dig om kvaliteten på de olika utgåvorna eller hur du lyssnar

Det gjorde jag, jag anmälde att jag tyckte att 'B' lät bäst.

men du har uppenbarligen missat poängen med hela den här diskussionen.

I trådstarten skrev subjektivisten:

"Vore kul att se vilken ni föredrar och vilken ni anser är sämst."

Som sagt, det gjorde jag.

Jag hör till dem som är heligt förbannade över de senaste tio-femton årens misshandel av populärmusikinpelningar

Det är jag också. Möjligen tycker jag att det började betydligt tidigare än så. Men här kan det finnas olika åsikter.

Heder åt subjektivisten som med sina jämförande studier blottlägger de tillkortakommanden som för oss allt längre från musiken!

Ja verkligen! Mycket trevligt och intressant initiativ.

JohanR

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-21 14:32

Jag håller fullständigt med om att mastring sedan CD slog igenom nästan uteslutande varit av ondo. Men jag tycker inte att de här exemplen är speciellt väl valda om det är mastringen vi vill hacka på. För de här inspelningarna var redan kvaddade innan mastringen fick chansen att göra skada... Trummorna låter som dom är inspelade på en fyrkanalsporta på halva hastingheten, och sedan blivit pingpongade tio gånger för resten av påläggen! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-21 15:13

BACH skrev:Om du hade LPn i bra skick så skulle man antagligen dels slippa distorsionen, och dessutom kanske få lagom diskantnivå, för den låter åtminstone i mina öron trots allt lite för dämpad, vilket rimligtvis beror på att vinylen är sliten.

subjektivisten skrev:Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db! 8)

Jo, jag förstod det, eftersom du skrev det. 8)

Men grejen är ju den att om alla är normaliserade till -3dB så kommer den minst komprimerade att låta svagast, vilket kan uppfattas som sämre.

Det man helst skulle göra är att lägga alla på samma medelnivå (i stället för på samma maxnivå) så att dom uppfattas som lika starka, då blir det lättare att verkligen höra vilken som låter bäst.

Vet inte, tror inte min är sååå sliten utan den låter nog rätt så lik som en i mint skick är.

Finns det något i audacity lr Cool Edit pro som man kan ställa till samma medelnivå?? Vore ju ännu bättre

Nästa

Återgå till Generellt om hifi