Moderator: Redaktörer
daja skrev:B låter ju apa!Låter som en sumpig gammal vinyl. A är mycket bättre men har en aning högre diskant än C. Jag tycker nog C låter bäst men skillnaden mellan mellan A och C är inte stor.
Lyssnar genom ett par Sennheiser HD595
Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?
daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
daja skrev:Vad lyssnar du igenom BACH?
BACH skrev:Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
Jag misstänker som sagt att B är från vinyl, och det förklarar i så fall saken.
Men vad som är närmast originalet har jag som sagt ingen aning om.
Vh
daja skrev:BACH skrev:Alexi skrev:Jag tvivlar på att B är närmast orginalet. Hur har den kraftiga distorstionen försvunnit i A och C?daja skrev:Hur kan distortion försvinna man komrimerar???
Jag misstänker som sagt att B är från vinyl, och det förklarar i så fall saken.
Men vad som är närmast originalet har jag som sagt ingen aning om.
Vh
Så du menar att man kan trolla bort distortion genom att komprimera?
Alexi skrev:Kunde du inte lagt upp dom på någon smidigare server?
BACH skrev:Eller också är A och C diskanthöjda.
Jag tycker det låter så i alla fall.
B är inte lika hårt komprimerad som A och C, tror jag.
Jag gillar B bäst!
Fast det vore lättare att jämföra om dom låg på samma medelnivå.
subjektivisten skrev:Tyvärr så är original LPn i mindre bra skick, så ska försöka få tag på den i bättre skick. Min personliga åsikt är; B är minst sämst av dom. Den kan jag spela högt utan att stoppa bomull i öronen. Helt klart är den inte perfekt men jämförelse mot dom andra så föredrar jag den kraftigt.
subjektivisten skrev:Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db!![]()
subjektivisten skrev:A = Elektra CD
B = Original LPn
C = Elektra återsläpp LP
RJohan skrev:...hur den inspelade musiken ska återges är helt subjektivt.
JohanR
Du behöver förstås inte bry dig om kvaliteten på de olika utgåvorna eller hur du lyssnar
men du har uppenbarligen missat poängen med hela den här diskussionen.
Jag hör till dem som är heligt förbannade över de senaste tio-femton årens misshandel av populärmusikinpelningar
Heder åt subjektivisten som med sina jämförande studier blottlägger de tillkortakommanden som för oss allt längre från musiken!
BACH skrev:Om du hade LPn i bra skick så skulle man antagligen dels slippa distorsionen, och dessutom kanske få lagom diskantnivå, för den låter åtminstone i mina öron trots allt lite för dämpad, vilket rimligtvis beror på att vinylen är sliten.subjektivisten skrev:Saken är den att alla klippen är normaliserade till en maxnivå av -3db!![]()
Jo, jag förstod det, eftersom du skrev det.![]()
Men grejen är ju den att om alla är normaliserade till -3dB så kommer den minst komprimerade att låta svagast, vilket kan uppfattas som sämre.
Det man helst skulle göra är att lägga alla på samma medelnivå (i stället för på samma maxnivå) så att dom uppfattas som lika starka, då blir det lättare att verkligen höra vilken som låter bäst.
Vh
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 35 gäster