Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det är två OT-diskussioner samtidigt och åtminståne den ena är så långt från petimeterdiskussion som man kan komma, och bland det intressantaste på länge, och den diskussionen borde om möjligt knoppas av till en egen tråd, t.ex kallad: "Fasriktiga högre ordningens filter".
Morello skrev:Frågan gällde väl begreppen "faslinjär" och "linjärfas" defineras?
Jag efterfrågade källhänvisning, men har inte sett någon ännu, dvs något som styrker den enligt mig felaktiga definitionen av "faslinjär", dvs en definition som avviker från den vedertagna som säger att ett faslinjärt system har konstant grupplöptid*.
I övrigt har jag inget mer att tillägga i dett tillsynes triviala spörsmål.
* Vilket endast är en konsekvens av att fasen är en med avseende på frekvens linjär funktion, dvs en funktion av typen f(w)=K*w + A
Morello skrev:...den vedertagna som säger att ett faslinjärt system har konstant grupplöptid
IngOehman skrev:Menar du nu att en konstant grupplöptid inte är linjär?
Minimumfassystem som används i audiosammanhang kallas alltid
faslinjära, men bara i specialfall är de linjärfasiga (CD-systemet är
potentiellt ett sådant specialfall).
Morello skrev:faslöptid är nog för många ett relativt okönt begrepp, men för den som inte känner till det kan sägas att den brukar definieras som fi/w, dvs den tid man ser på sitt skåp.
IngOehman skrev:Den funktion jag beskrev var inte en deriverande eller integrerande länk, om du uppfattade det så.
Vh, iö
IngOehman skrev:Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.
IngOehman skrev:Morello skrev:faslöptid är nog för många ett relativt okönt begrepp, men för den som inte känner till det kan sägas att den brukar definieras som fi/w, dvs den tid man ser på sitt skåp.
Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.
Vh, iö
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.
Solklart, Sickan!![]()
![]()
Morello skrev:Ja? är frekvensen 1 kHz, tar en cykel 1 mS. 90 grader av det, dvs ett kvarts varv tar då 0,25mS. Är något oklart?Hetsporren skrev:Solklart, Sickan!IngOehman skrev:Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.![]()
![]()
Svante skrev:Ja, så delningsfilter av högre ordningen som summerar till 1 är alltså mycket krångligare att konstruera, och ställer större krav på elementen i spärrbandet än vad motsvarande "vanliga" högre ordningens filter gör.
Morello skrev:IngOehman skrev:Den funktion jag beskrev var inte en deriverande eller integrerande länk, om du uppfattade det så.
Vh, iö
Nej, jag uppfattade den ju som ett system med överföringsfunktionen +j eller -j, dvs konstant belopp.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:faslöptid är nog för många ett relativt okönt begrepp, men för den som inte känner till det kan sägas att den brukar definieras som fi/w, dvs den tid man ser på sitt skåp.
Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.
Vh, iö
Ja, det var ju pecis det jag skrev.
Hetsporren skrev:Morello skrev:Ja? är frekvensen 1 kHz, tar en cykel 1 mS. 90 grader av det, dvs ett kvarts varv tar då 0,25mS. Är något oklart?Hetsporren skrev:Solklart, Sickan!IngOehman skrev:Faslöptid är fasvridning omräknat till tid, enligt Ft = a/f*2pi, där a är fasvridningen i radianer (kan vara både positiv och negativ) och f är frekvensen.![]()
![]()
Nädå, formeln "Ft = a/f*2pi" är ju välbekant för de flesta spårvagnsförare...
Morello skrev:Mja, jag skrev faktiskt fi/w.
Tror man att den tid man spenderar framför elektronik-TV'n är relevant för själva kretsens funktion bör man nog hålla sig till den mer lättsmälta skiten på tex TV4.
Morello skrev:Huga, det blir lite knasigt när inläggen redigeras hela tiden. Kan du inte skriva nya istället? Risken att något missas är signifikant. Nu lade du tex till "audiosystem" - jag har hela tiden talat om generella system och inte tänkt på någon specifik applikation.
IngOehman skrev:Håller väldigt mycket med om det ovanstående! (Vilket är trevligt eftersom det var så länge sedan jag höll med dig om något. Jag tycker ju det är mycket trevligare när vi är överens än motsatsen.)Morello skrev:Mja, jag skrev faktiskt fi/w.
Tror man att den tid man spenderar framför elektronik-TV'n är relevant för själva kretsens funktion bör man nog hålla sig till den mer lättsmälta skiten på tex TV4.
Varför det?
Musiklöptid är ju den tid musiken pågår, och i förekommande fall avlyssnas.
Att sådana samband råder ibland, gör ingalunda per automatik lyssningen till ett sämre alternativ än att titta på TV4.
Vh, iö
Den som vill se exempel kan söka på t ex "faslinjär" och "definition", och träffa på massor av fall där folk inte sätter likhetstecken mellan "faslinjär högtalare" och "högtalare utan fasvridning nära och/eller utanför passbandet".
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], genstruktur, Neuhausen och 29 gäster