Moderator: Redaktörer
Merkurius skrev:screen: Vad händer om man kör dem i stereo jämfört med mono? Å varför skulle man just köra stereo när de står på utsidan av högtalarna?
Under 80 hz är det väl ändå svårt att riktningsbestämma basen, varför ska man då köra i stereo![]()
(nyfiken)
De slutar ju inte spela vid delningsfrekvensen...alla är olika känsliga för det där.Merkurius skrev:screen: Vad händer om man kör dem i stereo jämfört med mono? Å varför skulle man just köra stereo när de står på utsidan av högtalarna?
Under 80 hz är det väl ändå svårt att riktningsbestämma basen, varför ska man då köra i stereo![]()
(nyfiken)
Hur yttrar sig skillnaden mellan stereo/mono bas?
Hur kopplar man en 2106:a som mono?
finns det nån switch på Öhmans filter där man kan välja mellan att köra stereo alt. mono?
Dolby skrev:Dolby Digital programs may include a bass-only LFE channel, but this channel
does not correspond directly to a subwoofer output. It is possible for a program to
contain an LFE channel, but a decoder may provide no subwoofer output because
all of the bass information in the program, including the LFE channel, can be
reproduced by the main speakers.
Dolby skrev:As can be seen from the above explanation, the terms LFE and subwoofer are not
interchangeable, and the distinction between the two terms is very important. Care
should be taken to avoid confusion by using these terms appropriately.
tvett skrev:LFE är väl en ändå monokanal från tex dvdn? Har 2106 bara en sub-utgång så är det inte mer med det... Mono som mono
Hur funkar cr80? Delar den i stereo (med LFE mixad i båda kanalerna?)
edit: förtydligande
I min setup har jag provat både mono och stereo för basen men
inte kunnat detektera någon större skillnad.
screen skrev:Wolfie skrev:I min setup har jag provat både mono och stereo för basen men
inte kunnat detektera någon större skillnad.
Men det kanske beror till viss del på programmaterialet också eller?![]()
Mvh Björn//
Det är stor skillnad!Wolfie skrev:Merkurius: Nä precis. Men o andra sidan kom ihåg, jag delar brant (30 dB/okt)
o det gör ju skillnad på hur högt upp i frekvens som basen hörs.
Enkelt att testa självMerkurius skrev:Kaffekoppen skrev:Det är stor skillnad!Wolfie skrev:Merkurius: Nä precis. Men o andra sidan kom ihåg, jag delar brant (30 dB/okt)
o det gör ju skillnad på hur högt upp i frekvens som basen hörs.
Ähh, placebo
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster