Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Njae Svante, det säger väl mer om styvheten och resonansbenägenheten i just skivmaterialet. Inget om hur en perfekt låda skall vara konstruerad...
Hej, jag håller på att skriva ett examensarbete som handlar om det ultimata materialet för att bygga högtalarkabinett. Arbetet är 10 veckor på C-nivå, filkandidatexamen.
bomellberg skrev:Gör en tongenerator till din dator och använd hörlursutgången. Det kanske tom finns sådana på nätet redan. Annars kan jag slänga ihop en i LabView till dig. PM:a isåfall.
EDIT: Felcitering + hittade ett litet prog:
http://www.timo.esser.dsl.pipex.com/ttg.htm
/Bosse
laserfox skrev:Nya tankar, om man stagar lådan ordentligt så blir den styv men man flyttar bara resonansfrekvensen uppåt i registret, kan det vara så?
Ragnwald skrev:Resonansen lär ju hamna någonstans hur du än gör, går ju inte att absolut helt eliminera.
Alltså lägger man den där den gör minst skada och förorsakar minst amplitud.
Ju kortare våglängder som skall dämpas ju enklare blir det att dämpa bort. Mycket stagning betyder mycket material=dyrare. Dämpmaterialet i lådan är viktigt, både till att dämpa mekaniskt och för att verka isotermiskt.laserfox skrev:Nya tankar, om man stagar lådan ordentligt så blir den styv men man flyttar bara resonansfrekvensen uppåt i registret, kan det vara så?
Man kan almänt säga att ju styvare materialet är desto mer ringer det, har jag förstått det hela rätt då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster