Dåligt bemötande på NK Sound & Vision

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-02-23 01:16

Du skulle gjort det jag gjorde för massa år sedan när jag skulel köpa mina första "riktiga" högtalare. Säljarna på Siba verkade inte ha tid över för en finnig kille så jag börja helt enkelt höja ljudet på stereon jag titta på tills en var tvungen att komma fram.

Det enda jag ångrar är att jag köpte av dom sen, dom skulle fan inte ha haft mina pengar!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-23 01:59

Strauss, bete dig som folk istället. Du ser väl att Vipeh har goda intentioner. Vad ska han tro när han får läsa dina inlägg?

Ungefär som:
Strauss!! Vänta! Du har tappat din plånbok!

- Va fan gör du med min plånbok i handen! Ge hit den!

Dina invändningar om har absolut inget med ämnet att göra och hör hemma i en egen tråd, vilken ändå redan har avhandlats. Alla här på forat vet vad det handlar om vilket medför att din smutskastning är redundant information.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-23 08:32

Johan_Lindroos skrev:

Dina invändningar om har absolut inget med ämnet att göra och hör hemma i en egen tråd, vilken ändå redan har avhandlats. Alla här på forat vet vad det handlar om vilket medför att din smutskastning är redundant information.

Håller med. Sony som aktör har i min mening betett sig exemplariskt. Det är NK som eg bör diskuteras.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-02-23 09:25

Tycker också det är tråkigt när Hetsporrens tråd spårar ur som är aktuell i många olika situationer beträffande bemötande från div. säljare i många sammanhang :oops:

Varmt välkommen Vipah :)

Från min sida blir det inget snack om bojkott då jag väntar på PS3 8)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-23 09:31

Jag ser 2 problem:

1. Man ber om lov att få röra högtalare först. Han man jobbat i butik så vet man att olyckor händer även den bästa, och innan kunden köpt något är det i princip omöjligt att få betalt av någon för något som "råkade" gå sönder bara av att kunden "tittade" på produkten.

2. Säljaren är ointresserad av att behålla sitt jobb.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-23 09:37

du får låna min uniform nästa ggr den är mycket snitsigare än spårvägens(svart lapidus) :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-23 13:37

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=15906

De kanske gillade din support? *host* :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-23 14:00

Max_Headroom skrev:Om någon pillar bort fronten, kan då denna antas vara intresserad av produkten eller inte?

Säljaren borde gå Max grundkurs 1A för säljare.

Har man drabbats några gånger av hifi-nördar är det nog mer troligt att någon som lyfter av en högtalarfront INTE kommer att köpa något. Säljaren kan ju inte veta att Hetis byter högtalare lika ofta som jag byter skjorta :-)

Nonchalansen i övrigt från säljaren är däremot illa. En kund brukar oftast gärna vänta, bara man har blivit uppmärksammad. En liten nick som visar att säljaren noterat ens närvaro och att man står näst i tur, det räcker oftast.

Att det råkar vara NK tror jag har mindre betydelse, viktigare i sammanhanget är nog om man har eget intresse av att sälja eller om man "bara" är anställd. I mindre företag är det en tydligare koppling mellan sälj och lön.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-23 14:03

Harryup skrev:Man ber om lov att få röra högtalare först.

Visst, det hade jag gjort om han inte talat i sin mobil och stirrat rakt ut i det blå, redan när jag kom in i butiken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-23 14:04

Har råkat ut för liknande händelse i Danmark... fick inte provlyssna ett par Jamo Oriel i butik - troligtvis för att han inte trodde en svensk skulle köpa så dyra saker i danmark. Jag var dock ärligt intresserad av att höra dem då - efter en intressant hemma-hos artikel i H&M.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-02-23 14:47

Nattlorden skrev:Har råkat ut för liknande händelse i Danmark... fick inte provlyssna ett par Jamo Oriel i butik - troligtvis för att han inte trodde en svensk skulle köpa så dyra saker i danmark. Jag var dock ärligt intresserad av att höra dem då - efter en intressant hemma-hos artikel i H&M.

Har länge funderat på om det är legitimt att be om att få fingra på och provlyssna saker, även då man inte är direkt i köpläge. Jo, självklart säger säkert vissa, men det är ju inte så självklart, vilket märks på en hel del säljare om inte annat, som verkar vara ute efter snabba affärer mer än en långsiktig relation (hm, vad skriver jag egentligen... :oops: :roll: )

/en john

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-23 16:21

enJohn skrev:Har länge funderat på om det är legitimt att be om att få fingra på och provlyssna saker, även då man inte är direkt i köpläge. Jo, självklart säger säkert vissa, men det är ju inte så självklart, vilket märks på en hel del säljare om inte annat, som verkar vara ute efter snabba affärer mer än en långsiktig relation (hm, vad skriver jag egentligen... :oops: :roll: )

Eh... hur skall man någonsin komma i köpläge utan att få lyssnat på dem.

Steg 1: Lyssna lite kort på dem med handlarens skivor
Steg 2: Återkomma med en hög egna plattor för 1/2-timmars session
Steg 3: Hemlån för lyssning i rätt akustik
Sen kan vi tala köpläge...

Sen kan man ju snällt be om att få lyssna på något av rent intresse också, brukar gå bra om man är vänlig. Inte helt ointressant för säljaren heller... någon kan komma in i butiken medans man sitter intresserat och lyssnar/matar skivor... och man kanske rekommenderar produkten till någon man vet den passar för?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
totto

Inläggav totto » 2007-02-23 23:30

Man måste väl få lyssna på en högtalare innan man överhuvudtaget kan veta om man ska köpa den.

Ingen köper väl en bil utan att kolla , känna , provköra?
För att sedan göra samma sak med ett annat bilmärke, och sedan komma tillbaka en gång till och upprepa alltihop, rundgång igen,,,,,självklara saker!!!
Att inte erbjuda full service vad gäller dessa saker är ju bara helt idiotiskt.

Sådana översittarfasoner är helt oacceptabla ,du gjorde rätt som gick därifrån.
Jag skulle själv aldrig sätta foten i en sådan butik igen!!!

Detta blev mitt första inlägg här på faktiskt.
Hej allihop :D :D

Simon

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-24 00:13

Totto:

Heppåre! Och välkommen! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-02-24 04:28

Hej hej!
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-24 08:39

Nattlorden: Jag förstår hur du tänker. Förstår du hur de (NK, Siba osv.) tänker när de kanske bara sträcker sig till punkt 1 eller 2 på din lista, inte längre?

Jag förstår hur de tänker. De har inte tillräckligt med marginal på produkterna för att tillåta en sådan omständigt process, det kostar för mycket engergi och tid (pengar) för någon som kanske inte kommer längre än just till provlyssning :? Som säljare har jag själv varit tvungen att avgöra om det är värt att lägga extra mycket tid på en kund när "det verkar" som att jag måste lägga för mycket tid (det blir alltså inte lönsamt) för att få ett avslut.

Tro ett eller ej men många potentiella kunder på NK köper saker efter bara en eller två låtars lyssning :o Jag håller därmed med vipah här. Är man inte säker på vad man ska köpa och behöver göra en seriös provlyssning, gå till en butik som har den möjligheten.

:)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-24 11:35

Oftast så når man inte ens nr1. Rätt ofta så är grejjerna inte ens uppackade. På ON-OFF i Halmstad så förklarade man att det var så idén var med butiken. Fick en känsla att det önskades att folk inte hade några ambitioner att tro att det skall låta bra, bara att det skulle låta. Kvalitet och bruksvärde var liksom en otippad överaskning.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-02-24 11:43

Vee-Eight: Precis! I dessa butiker får man nog nöja sig om man kommer till punkt 1. Även seriösa butiker som ex. sysslar med hemmabio vill inte ta fram och demonstrera produkter som de knappt tjänar något på. Nu har jag inte sett deras marginaler på dessa produkter men jag väljer att tro på dom :o

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-24 12:14

Merkurius skrev:Vee-Eight: Precis! I dessa butiker får man nog nöja sig om man kommer till punkt 1.

Isf är alltså dessa rader falsk marknadsföring?
NK skrev:NK Sound & Vision är till för dig som har höga krav på hemelektronik. Vårt breda sortiment innehåller ett stort antal välrenommerade varumärken, där helhetslösningar med ljud och bild fungerar i harmoni med varandra. Hos oss får du professionell och personlig rådgivning att hitta rätt produkt till rätt ändamål. Vår höga servicenivå ger dig full servicegaranti. Vi bistår med både leverans, montering och installation hemma hos dig.
Välkommen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-24 12:25

Falsk marknadsföring är väl snarare en regel än ett undantag nuförtiden iaf när det gäller hifi, tamponger, shampo, träningsprylar, kosttillskott m.m.

Stör mig enormt på detta, jag vill fan veta vad jag får när jag köper tamponger.. 8O :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-24 12:29

NK skrev: Vår höga servicenivå ger dig full servicegaranti. Vi bistår med både leverans, montering och installation hemma hos dig.
Välkommen.

Man utgår från att de kunder som handlar där inte kan koppla in sladdar själva....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-24 14:53

Hetsporren:

Då brister de i sin affärsidé, helt klart. Jag tycker det är både ens rätt och nära nog skyldighet att meddela dem deras brister.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-24 15:18

Det är det som är _riktigt_ störigt - att NK, som ju vill ge sken av att vara något slags exklusivt och högklassigt varuhus, missar det som nästan är mest väsentligt i detta - nämligen hövlig, tålmodig, serviceminded personal som behandlar alla lika artigt och vänligt såsom presumtiva kunder. Oavsett kundens utseende eller så. Det är ju inte minst det man betalar för på sådana ställen, man ska kunna gå dit och känna att man får en extra trevlig köpupplevelse - högt pris, men oklanderligt och respektfullt bemötande.

För mig är detta grundbulten i vad som utgör ett köpställe som vill göra anspråk på kvalitet och anseende. Faller det, så faller hela idén med NK.

Såna felplacerade skitstövlar borde sparkas direkt utan pardon.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-24 15:56

Merkurius skrev:Vee-Eight: Precis! I dessa butiker får man nog nöja sig om man kommer till punkt 1. Även seriösa butiker som ex. sysslar med hemmabio vill inte ta fram och demonstrera produkter som de knappt tjänar något på. Nu har jag inte sett deras marginaler på dessa produkter men jag väljer att tro på dom :o

Men vissa butiker har en service som inte syns "utanpå". Kliver man in på OnOff erhåller man möjligen ett visst intresse, men någon möjlighet att lyssna seriöst finns aldrig. Kunniga säljare finns inte heller. Ofta, ofta är grejorna inte ens inkopplade.

Men; man har 30 dagars öppet köp och du kan returnera prylarna utan anledning. Det enda dom vill är att du har kvitto och originalemballage med dig. En sådan frikostig hantering ersätter ganska mycket, tycker jag.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-24 16:22

Strauss skrev:,

Bojkotta Sony och deras Gestapofasoner säger jag, spionera på folk och hålla på, det är skamligt.
Köp inget som ges ut av dom, ladda ner det istället.

Du tror inte att blandar ihop företag och företag nu? Det finns nog väldigt skarpa gränser mellan medieproducenten Sony/BMG och elektroniktillverkaren Sony.

Välkommen till faktiskt.se vipah! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-24 16:50

När det gäller DRM har jag fått intrycket att medieproducenten Sony faktiskt utövade inflytande över sitt teknikproducerande syskonbolag.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-02-24 19:35

Piotr skrev:Stör mig enormt på detta, jag vill fan veta vad jag får när jag köper tamponger.. 8O :lol:

/Peter

Du får garanterat "No more wet" fisar ;)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-25 01:19

lite OT men varför vill många människor pilla in diskanterna på högtalare? nästan alla högtalare jag sett på siba/genanten/onoff/whatever har intryckta diskanter, det verkar va en epidemi, undra om folk brukar trycka in sina egna diskanter hemma?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-25 01:42

housemicke skrev:lite OT men varför vill många människor pilla in diskanterna på högtalare? nästan alla högtalare jag sett på siba/genanten/onoff/whatever har intryckta diskanter, det verkar va en epidemi, undra om folk brukar trycka in sina egna diskanter hemma?

Det är den största förklaringen till att butiker inte är så förtjusta i att det kommer in folk och plockar bort frontskydden.

Det finns ju bevisligen de som gillar att förstöra högtalare på det viset. Och det kanske känns bättre ju dyrare högtalare som vandas? Vad vet jag?

Att det i detta fall handlar om NK medför kanske en högre frekvens av personer som gillar att förstöra - det var ju inte alltför länge sedan något betydligt värdefullare förstördes av en knäppgök där...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi