Tack bara bra
I fredags kväll och lördag så har Denon 1907 och Yamaha 757 fått gå varma. Även en Pioneer 1016 har fått gå emellan för att ha lite mer att gå på. Jag har i stort sett bara använt dessa som två kanal och även med ett NAD C272 som extra slutsteg för att få lite mera "kräm" när man lirar ex Van Halen på hög volym
Jag måste direkt säga att alla förstärkarna fungerar riktigt bra och ingen gör direkt bort sig i detta blindtest. Faktum är att det som hade en tydligaste färgningen var slutsteget och när vi bara håller oss till hembioförstärkarna så är det små nyansskillnader i stort sett. Den förstärkare som jag omöjligt kunde märka någon färgning var Denon 1907 men även Pioneer var riktigt neutral. Den var dock något slankare i ljudet än Denon. Yamahan var en trevlig bekantskap. Den upplevdes som klart starkare än dom andra och kör man mest bio så är den ett klart starkt alternativ. Här hade jag en del problem när jag skulle nivåmatcha förstärkarna då Yamman lät lite högre än dom andra två. Däremot så märktes en viss färgning hos Yamaha i basregistret.
Det jag inte riktigt gillade med Denon var handhavandet som var lite bökigare än dom övriga. Den hade heller inte dom funktioner som jag är ute efter. Det hade däremot Pioneer. Jag hade fördelen av att även få låna hem Pioneer 916 som är lillebror till 1016 och förutom lite kraft (som inte märktes) så är den stora skillnaden att 1016 har HDMI. För mig var prisskillnaden mellan 1016 och 916 så mycket större än skillnaden i funktioner och välljud så det blir faktiskt lillebror som får stanna hos mig. Den funktion jag gillade mest var att jag kan koppla in min extra HD via usb och köra filmer direkt därifrån. Kul finess
Summa summarum:
Denon hade det mest neutrala ljudet och jag kunde överhuvudtaget inte höra någon färgning. Dock har den inte riktigt dom funktioner jag vill ha men ett kanonköp är den trots vissa handhavande-strul
Yamahan är en kanonhemmabiorecivier. Det finns en färgning i basregistret men man får allt anstränga sig att höra den. En fin recivier som jag lätt skulle kunna leva med.
Att jag föredrog Pioneer var faktiskt mest för dom funktioner den hade och inte för ljudet

!! Å andra sidan var ljudet tillräckligt bra för mig både i stereo och i flerkanal. Jag blev däremot mycket förvånad över att lillebror 916 var såpass bra. I ärlighetens namn så tyckte jag att den var mer åt det neutrala hållet än 1016. Problemet är kraften som kan vara för lite beronde på högtalare. Mina XTZ (kraftigt moddade med nytt mellanregister och nya filter) är ju relativt lättdrivna med sina dubbla aktiva subbasar.
Besvikelsen denna helg var NAD slutsteget som inte med bästa vilja kan kallas för neutralt. Dock finns det bra med kraft i det.
Hoppas nu att ni inte blir jättebesviken över att jag inte totalsågar någon produkt. Jag tyckte faktiskt att dom spelade på riktigt bra allihop.
Det blir ju lite H&M över denna test jag vet..men så blev det i alla fall
Edit: Lyssningen har skett blint och nivåmatchat. Fronthögtalare XTZ 99 2.2 2006 version med nytt mellanregister och andra filter. Bakhögtalare XTZ och Audio pro. Center Qln. Källa Pioneer dvd 575. Musik Van Halen, Pink Floyd och Deep Purple. En god vän och granne med stark förkärlek till NAD har varit mycket behjälplig.