Varför överspecar alla?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2006-09-26 16:05

Nu börjar det likna nåt, 8800 watt 8) :

Bild

https://www.sirindia.com/details.asp?productID=10127098

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-26 16:08

Supernollan skrev:Nu börjar det likna nåt, 8800 watt 8) :

Skulle vara intressant med specar på den nätdelen! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-26 16:54

Output Power 8800 watt (PMPO)
Distortion 1% at 1 Khz

PMPO verkar vara en flexibel mätmetod. kanske en urladdning från en konding under någon tusendels sekund?

Jag jobbar med skydd mot statisk elektricitet och jag har mätningar på en uppladdad skruvmejsel gjord av Saab Ericsson Space i Göteborg. Vid en urladdning av 500 volt erhöll man drygt 10 ampere under ca 1 nano-sekund (egentligen kom maxima efter 1 ns, sedan följde några ns i form av avklingning). Hur lång tid är en nanosekund? Tja, ljuset lär hinna sju varv runt jorden på en sekund, på en nano-sekund hinner ljuset 30 cm....

Kanske PMPO bygger på en liknande mätning?

/ B

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-27 07:58

Supernollan skrev:Nu börjar det likna nåt, 8800 watt 8) :

Jag hittade företaget:
http://www.intextechnologies.com/intern ... peaker.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-27 08:37

Det företaget ligger i Indien. Längre ned på sedan du länkar till finns några mera rimliga siffror. Visserligen står det 2600 W i rubriken men i boxen under står det 30W+12Wx2. Hur får man 2600 W hur ett sådant system? Hur mäter man det?

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-27 08:47

Aaah, tog man "index" sidan och klickade sig fram till systemet igen så kom en annan sida fram, shysst hemsida. :roll:

http://www.intextechnologies.com/dprodu ... o=8800%20W
50W+10Wx5 "rms"

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-27 09:12

Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:

S/N Ratio Less than or equal to 75 dB
Sensitivity Less than or equal to 15 dB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-27 09:40

RogerGustavsson skrev:Det företaget ligger i Indien. Längre ned på sedan du länkar till finns några mera rimliga siffror. Visserligen står det 2600 W i rubriken men i boxen under står det 30W+12Wx2. Hur får man 2600 W hur ett sådant system? Hur mäter man det?

Det är (eller skall vara) nätdelens kortvariga peakeffekt vid kortslutning, vilket inte har mycket att göra med förstärkarens odistorderade uteffekt i normal högtalarlast.
Detta är den metod som ger absolut högst siffervärden, men troligen är det skrytsiffror och hittepå ändå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-27 12:30

Frutti skrev:Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:

Signalbrusförhållande på 75 dB är i sig inget dåligt värde. Du får leta länge innan du hittar en inspelning med det.... Har du toppvärden kring 110 dB i lyssningsrummet hamnar bruset på ca 35 dB och det brukar inte störa de flesta. I dessa system som tråden behandlar är det väl knappast bruset man lär störa sig på.... Sensitivity-angivelsen verkar märklig. Vad kan åstsyftas?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-26 18:24

Appropå PMPO så hittade jag följande inlägg på diyaudio.com
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post467917

Bruno Putzeys skrev:Over here we call it Product Manager's Power Output.

There's an anecdote attached to this. When I started work, PMPO ratings were already en vogue and hovered typically around 16 times rated output. It was basically a race between my employer and Aiwa to see who could lie most without blinking.

A colleague was commissioned by Marketing to design a "measurement" that could be performed on these "mini systems" as sold such that PMPO ratings could be proven in case any complaint of false publicity were filed.

So what he did was: set the mains input to maximum (10% above nominal). Place the speakers (system and speakers are always sold as a package) in parallel across the amplifier terminals. Feed the set a single 1ms impulse, synchronised to coincide with the peak of the AC mains, in opposite phase to the two aux inputs.

The peak voltage per output thus became 40% higher than under rated conditions. Being bridged, the output voltage was twice that (ie. 2.8 times normal output). Then the load impedance was half of nominal load. Presto: a single pulse of 32 times rated RMS output power!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-02-26 19:20

RogerGustavsson skrev:
Frutti skrev:Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:

Signalbrusförhållande på 75 dB är i sig inget dåligt värde. Du får leta länge innan du hittar en inspelning med det.... Har du toppvärden kring 110 dB i lyssningsrummet hamnar bruset på ca 35 dB och det brukar inte störa de flesta. I dessa system som tråden behandlar är det väl knappast bruset man lär störa sig på.... Sensitivity-angivelsen verkar märklig. Vad kan åstsyftas?

Observera markeringen av ordet "Less". De anger alltså att den som bäst kan vara 75 dB. Jag måste säga att jag är mer intresserad av det sämsta den kan vara. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-26 22:19

billebrowatt brukar jag säga
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-26 22:28

Jag tycker att man borde ange akustisk uteffekt från paketanläggningar i stället.

Det vore ett elegant sätt att få med högtalarnas verkningsgrad i informationen. Egentligen är ju förstärkarens effekt lika ointressant som hur mycket effekt förstärkaren drar från vägguttaget, det är ju det som blir ljud som räknas.

Man kan väl ange den i milliwatt i stället så blir det nästan samma siffror som för förstärkareffekt i watt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-27 09:29

Frutti skrev:
RogerGustavsson skrev:

Observera markeringen av ordet "Less". De anger alltså att den som bäst kan vara 75 dB. Jag måste säga att jag är mer intresserad av det sämsta den kan vara. :)

De menar förmodligen mindre än -75 dB. Och det är ju bättre. :)

Alltid knöligt att uttrycka sig korrekt när det är bra med mycket minus...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-27 09:37

Almen skrev:
Frutti skrev:
RogerGustavsson skrev:

De menar förmodligen mindre än -75 dB. Och det är ju bättre. :)

Alltid knöligt att uttrycka sig korrekt när det är bra med mycket minus...

... isf kan man ju tycka att ett SNR på -75 dB är typ... dåligt. :lol: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-27 10:27

Även ett NSR om -75dB är tveksamt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-27 11:17

Men visst vänder man på det ibland?

Det är ju också olika om man anger till exempel SNR och THD; det sistnämnda är ju till exempel bra med högt negativt värde, alltså väldigt lågt, fastän det precis som i SNR-fallet är förhållandet mellan en nytto- och en störsignal man talar om. Likaledes dämpning - en dämpning på 15 dB eller på -15 dB*?

Jag har bara antagit att det är det som spökar.

*Själv tycker jag att "dämpning" implicerar minustecken, och man alltså skall säga "en dämpning på 15 dB".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-27 19:37

Almen skrev:Men visst vänder man på det ibland?

Det är ju också olika om man anger till exempel SNR och THD; det sistnämnda är ju till exempel bra med högt negativt värde, alltså väldigt lågt, fastän det precis som i SNR-fallet är förhållandet mellan en nytto- och en störsignal man talar om. Likaledes dämpning - en dämpning på 15 dB eller på -15 dB*?

Jag har bara antagit att det är det som spökar.

*Själv tycker jag att "dämpning" implicerar minustecken, och man alltså skall säga "en dämpning på 15 dB".

Jodå, man vänder på dB-siffrona ibland. Men just SNR är ju så väldefinierat, det betyder ju signal-to-noise ratio, dvs förhållandet mellan signal och brus, S delat med N.

Annars säger man kanske "bruset ligger 40 dB ner" eller "bruset ligger på -40 dB relativt signalen". Saken är väl den att det sällan missförstås hur man än vänder på det. Om det inte finns en petimeternisse närvarande, förstås. :oops:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-27 20:08

Annars säger man kanske "bruset ligger 40 dB ner" eller "bruset ligger på -40 dB relativt signalen".

Ja det låter ju ganska så brusigt om det inte skulle vara bättre värde än så vilket kommer mig att tänka på någon gammal dålig banspelare eller en trådspelare. Faktum är att dom gamla stålbands-bandspelarna från Marconi (1935) inte var bättre än typ -40dB, relativt vadå? Ja det vet jag inte och det går nog tyvärr inte heller att fråga någon. Nästan alla som jobbade med sådana mamutmaskiner har gått ur tiden. En annan sak som jag har glömt hur det var med är vad en FTC mätning innebär vid mätning av effekt och S/N på ett slutsteg. Kan det möjligen vara så att FTC mäter effekten 20-20000Hz vid 1% klirr (THD). Vad händer med S/N jämfört med en vanlig mätning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-27 20:16

Svante skrev:just SNR är ju så väldefinierat, det betyder ju signal-to-noise ratio, dvs förhållandet mellan signal och brus, S delat med N.
Förvisso - men kan man vända på något så kommer någon att göra det. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 13:25

Morello skrev:Även ett NSR om -75dB är tveksamt. :)

NSR är en mytommspunnen 750cc motorcykel från Honda,
med ovala kolvar! (och 8 ventiler per cylinder)

Jag kan försäkra att den med motorn igång lät
mycket mer än -75 dB. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 13:33

iö vid vilket varvtal låg rödmarkeringen på en sådan maskin?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 13:45

Den låg för tiden mycket högt, ehuru inte ens i närheten av
motoGP-varianten på 500 cc.

Om jag minns rätt var det inte sådär jättehögt dock i dagens
perspektiv, klart lägre än dagens >120 hkr 600cc-maskiner
(som varvar >16 000 rpm).

Min gissning är att den varvade kanske 12 000 rpm eller så?
Men jag vet inte säkert.

Morello skrev:
paa skrev:Hur hög effekt enligt P.M.P.O. tror ni en 208 har?

Drygt 1 kW i 8 ohm. :)

Den kan faktiskt kortvarigt släppa ur sig 100 A över 1 ohm (100 V), vilket blir 10 000 W, och eftersom alla de där PMPO-småskojarna anger summan av alla kanaler dessutom, blir svaret alltså 20 000 W.

Den är stark den där 208:an...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Aake_GBG

Inläggav Aake_GBG » 2007-03-08 21:26

IngOehman_inaktiv skrev:
Morello skrev:Även ett NSR om -75dB är tveksamt. :)

NSR är en mytommspunnen 750cc motorcykel från Honda,
med ovala kolvar! (och 8 ventiler per cylinder)

Jag kan försäkra att den med motorn igång lät
mycket mer än -75 dB. :wink:

Vh, iö

Ducati 906 Paso > 104 dB vid 3500 RPM ( vid besiktning).
I don't eat suhsi!

MVH Åke
Aake

Föregående

Återgå till Generellt om hifi