https://www.sirindia.com/details.asp?productID=10127098
Moderator: Redaktörer
Supernollan skrev:Nu börjar det likna nåt, 8800 watt:
Supernollan skrev:Nu börjar det likna nåt, 8800 watt 8) :
RogerGustavsson skrev:Det företaget ligger i Indien. Längre ned på sedan du länkar till finns några mera rimliga siffror. Visserligen står det 2600 W i rubriken men i boxen under står det 30W+12Wx2. Hur får man 2600 W hur ett sådant system? Hur mäter man det?
Frutti skrev:Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:
S/N Ratio Less than or equal to 75 dB
Sensitivity Less than or equal to 15 dB
Bruno Putzeys skrev:Over here we call it Product Manager's Power Output.
There's an anecdote attached to this. When I started work, PMPO ratings were already en vogue and hovered typically around 16 times rated output. It was basically a race between my employer and Aiwa to see who could lie most without blinking.
A colleague was commissioned by Marketing to design a "measurement" that could be performed on these "mini systems" as sold such that PMPO ratings could be proven in case any complaint of false publicity were filed.
So what he did was: set the mains input to maximum (10% above nominal). Place the speakers (system and speakers are always sold as a package) in parallel across the amplifier terminals. Feed the set a single 1ms impulse, synchronised to coincide with the peak of the AC mains, in opposite phase to the two aux inputs.
The peak voltage per output thus became 40% higher than under rated conditions. Being bridged, the output voltage was twice that (ie. 2.8 times normal output). Then the load impedance was half of nominal load. Presto: a single pulse of 32 times rated RMS output power!
RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:
Signalbrusförhållande på 75 dB är i sig inget dåligt värde. Du får leta länge innan du hittar en inspelning med det.... Har du toppvärden kring 110 dB i lyssningsrummet hamnar bruset på ca 35 dB och det brukar inte störa de flesta. I dessa system som tråden behandlar är det väl knappast bruset man lär störa sig på.... Sensitivity-angivelsen verkar märklig. Vad kan åstsyftas?
Frutti skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:
Signalbrusförhållande på 75 dB är i sig inget dåligt värde. Du får leta länge innan du hittar en inspelning med det.... Har du toppvärden kring 110 dB i lyssningsrummet hamnar bruset på ca 35 dB och det brukar inte störa de flesta. I dessa system som tråden behandlar är det väl knappast bruset man lär störa sig på.... Sensitivity-angivelsen verkar märklig. Vad kan åstsyftas?
Observera markeringen av ordet "Less". De anger alltså att den som bäst kan vara 75 dB. Jag måste säga att jag är mer intresserad av det sämsta den kan vara.
Almen skrev:Frutti skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:Är det bara jag som tycker det här verkar väldigt dåligt? Man får dock inte reda på hur dåligt:
Observera markeringen av ordet "Less". De anger alltså att den som bäst kan vara 75 dB. Jag måste säga att jag är mer intresserad av det sämsta den kan vara.
De menar förmodligen mindre än -75 dB. Och det är ju bättre.
Alltid knöligt att uttrycka sig korrekt när det är bra med mycket minus...
Almen skrev:Men visst vänder man på det ibland?
Det är ju också olika om man anger till exempel SNR och THD; det sistnämnda är ju till exempel bra med högt negativt värde, alltså väldigt lågt, fastän det precis som i SNR-fallet är förhållandet mellan en nytto- och en störsignal man talar om. Likaledes dämpning - en dämpning på 15 dB eller på -15 dB*?
Jag har bara antagit att det är det som spökar.
*Själv tycker jag att "dämpning" implicerar minustecken, och man alltså skall säga "en dämpning på 15 dB".
Annars säger man kanske "bruset ligger 40 dB ner" eller "bruset ligger på -40 dB relativt signalen".
Morello skrev:Även ett NSR om -75dB är tveksamt.
Morello skrev:paa skrev:Hur hög effekt enligt P.M.P.O. tror ni en 208 har?
Drygt 1 kW i 8 ohm.
IngOehman_inaktiv skrev:Morello skrev:Även ett NSR om -75dB är tveksamt.
NSR är en mytommspunnen 750cc motorcykel från Honda,
med ovala kolvar! (och 8 ventiler per cylinder)
Jag kan försäkra att den med motorn igång lät
mycket mer än -75 dB.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster