Är det oärligt att importera själv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Är det oärligt att importera själv?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 20:12

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-27 20:24

Nja, det är väl inte det som sägs. Men visst smiter man från tull och sånt så är det ju oärligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-02-27 20:32

Man smiter varken från tull eller moms om man privatimporterar så jag håller inte med formuleringen på sidan :evil: .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-27 20:37

Betalar man moms och tull är det självfallet lika OK som att handla i grannbyn. Det är personer med inskränkt tänkande som anser att det är fel. Varför skulle rätt marknad bara vara den svenska???
Dessutom kan man göra bra affärer. Jag köpte mitt Krellsteg från USA och betalade bara en spottstyver mot vad jag behövt göra ifall jag handlat det här i svedala :D .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-27 20:52

Kaffekoppen!

Är det något fel på länken? Jag kommer bara till ett inlägg av HiFi Consult som länkar till sina begagnade prylar.....

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-02-27 20:56

Consulten skriver; "KÖP DIN ACCUPHASE ÄRLIGT I SVENSK BUTIK "

Jag tror det är det Koppen tänker på.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 21:04

RogerGustavsson skrev:Är det något fel på länken?
Jag kommer bara till ett inlägg av HiFi Consult som länkar till sina begagnade prylar.....

:lol: :lol: :lol:
Hifi Consult skrev:ACCUPHASE SPECIAL - KÖP DIN ACCUPHASE ÄRLIGT I SVENSK BUTIK TILL SAMMA PRIS SOM FRÅN ASIEN.

Visar ju bara hur rädda somliga är för tänkande kunder som gärna sparar en rejäl slant på att importera överprissatt high-end själva, naturligtvis anser sig då den korrupta svenska hifi-branschen lurade... Just Accuphase kan man f.ö. importera väldigt billigt (jämfört med nordiska listpriser) själv och det har förstås många upptäckt, något som tydligen retar bl.a. Hifi Consult.

air

Inläggav air » 2007-02-27 21:11

Just Accuphase kan man f.ö. importera väldigt billigt (jämfört med nordiska listpriser)

Ge gärna exempel med länkar så kan vi kolla om Hificonsult är ärlig i sin annonsering och matchar priserna :)
//air

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-02-27 21:12

Sladd stör sig oerhört på folk som importerar själv, han har skrivit i någon tråd att de flesta fuskar vid privatimport något som knappast stämmer. Sedan tar han de flesta chanser han kan att angripa kinesiskt tillverkade produkter på ena och andra sätt vilket inte är befogat.

Visar väl egentligen bara hur medvetna och skraja svenska handlare och kanske Hificonsult speciellt är för privatimporten och alla bra Hifi produkter man kan importera själv till lägre summor.
--------------------------------------------------

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 21:14

air skrev:
Just Accuphase kan man f.ö. importera väldigt billigt (jämfört med nordiska listpriser)

Ge gärna exempel med länkar så kan vi kolla om Hificonsult är ärlig i sin annonsering och matchar priserna :)

Jag varken kan eller vill länka, det är upp till var och en att söka själva och den som hittar rätt kommer garanterat få ett betydligt lägre Accuphase-pris än det Hifi Consult erbjuder..

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-02-27 21:38

Det är inte oärligt, men jag tycker att det är synd att det blivit på det här sättet och att vi inte har en mer jämn prissättning över hela klotet.
Det är omöjligt för en handlare i Sverige att leva på lika små marginaler som en i Asien, precis som det är för en svensk handlare att ligga lika lågt i pris på amerikanska produkter som en i USA.
Jag ska dock erkänna att jag handlar mycket från utlandet, men jag tycker ändå det är tragiskt på nåt sätt och önskar att det gick att undvika. Ibland är dock prisskillnaderna för stora för att förbise..

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-27 22:18

Det är bara löjligt att klaga på konsumenterna. Det kan mycket väl finnas goda skäl att prisdiskriminera mellan marknader. Regionsindelningen på dvd saknar t.ex. inte helt rationella grunder som faktiskt skulle kunna vara konsumenter till gagn. Men prisdiskriminering har ju till syfte att öka producenternas del av kakan på bekostnad av konsumenterna, vilket något som producenterna/återförsäljarna måste sköta. Att få för sig att konsumenterna skulle ge bort sina pengar frivilligt om de har ett val är inte ens kul. Ärlighet har inte med saken att göra.

/D

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-02-27 22:32

Om prisskillnaden inte är alltför stor handlar jag gärna t.o.m. i stan jag bor i, nära är praktiskt och bara trevligt om mina grannars business går bra. Men en förustättning för att slanta upp lite extra är förstås att attityden hos de man handlar av är ok, den får gärna vara åtminstone en liten smula ödmjuk. Det är ändå mina pengar det handlar om.

En sån där skulle jag aldrig handla av.

Ungefär som Hästens. Köp nu innan vi höjer priset! Vad är det för argument?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-02-27 22:36

Jag varken kan eller vill länka, det är upp till var och en att söka själva och den som hittar rätt kommer garanterat få ett betydligt lägre Accuphase-pris än det Hifi Consult erbjuder..

Faktiskt inte. Räknar du med tull, moms samt frakt ligger dom på samma pris +-10% och då har du svensk garanti.

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:43

Sanoj skrev:

Faktiskt inte. Räknar du med tull, moms samt frakt ligger dom på samma pris +-10%

Jaså!? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-27 22:43

Jag tycker det är en intressantare fråga hur man kommit fram till vad det är man ska ha för något. Hur kommer man fram till att man ska köpa ett krellsteg eller accuphasesteg innan man beställer det från andra sidan jordklotet? Läser man användarrecensioner eller vad folk tycker på internetforum och tror att man får reda på hur något presterar ljudmässigt den vägen? Lyssnar hemma hos vänner? Köper på måfå bara man får en chysst rabatt? Rätt pris är viktigare än rätt vara?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:46

Martin skrev:Jag tycker det är en intressantare fråga hur man kommit fram till vad det är man ska ha för något. Hur kommer man fram till att man ska köpa ett krellsteg eller accuphasesteg innan man beställer det från andra sidan jordklotet?

Man har läst en del recensioner och får ett så bra pris att man rimligen inte kan förlora pengar på apparaten, om det trots allt visar sig att den inte motsvarar förväntningarna. Enkelt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 22:48

Sanny_X skrev:Consulten skriver; "KÖP DIN ACCUPHASE ÄRLIGT I SVENSK BUTIK "

Jag tror det är det Koppen tänker på.
Precis. Motsatsen måste således vara att köpa oärligt om man handlar i en icke-svensk butik. Det måste väl vara en högst tveksam formulering, tom vilseledande och långt från god marknadsföringssed.

Svante,

som privatimportör betalar du snällt svensk moms på vara och frakt, samt tull och moms på tull.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:50

Kaffekoppen skrev:som privatimportör betalar du snällt svensk moms på vara och frakt, samt tull och moms på tull.

...om man har otur/vill. :mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 22:52

Om man är ärlig och det är man såklart.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:53

Kaffekoppen skrev:Om man är ärlig och det är man såklart.

Självklart.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-02-27 22:54

Klicka på länken igen... 8)

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-02-27 22:55

Faantaastisk annons... :lol:

Jag tror att Sladdens business kanske sladdar en hel del. En del av hans idiotinlägg på olika fora verkar tyda på det, senast rök han visst ihop med Mayro på något forum tror jag. Synd på sätt och vis för det är ju rätt fräckt att man kan köpa tysk, amerikansk, engels och svensk värstingstereo på samma ställe och det i lilla svedala. Hade butiken haft en annan ägare hade jag rest ner och kollat in prylarna direkt :wink:

..och varför höjer man inte ögonbrynen när Sanoj rycker in för att hjälpa sin store guru och idol :D !! Ni är ju för gulliga tilsammans.....

Å andra sidan hade det ju varit rätt trist om ni inte varit som ni är så keep up the goo..nåja..work.... :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:56

Sanoj skrev:Klicka på länken igen... 8)

Hifi Consult skrev:Om du skall få dem billigare än från oss måste du fuska med momsen.

Detta påstående är (förmodligen) såväl felaktigt som falsk marknadsföring.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 22:56

Nu ser det nästan bättre ut :)

Om sladd läser detta kan jag ju säga att jag gillade det han skrev i sin månadskrönika om rumsakustik :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-27 23:17

Att det blir billigare att själv importera är väl inte så konstigt. Man gör ju faktiskt en del av det jobbet som importören annars skulle gjort. Och importören jobbar inte gratis som man själv gör...

Vad importören (eller handlaren) ofta(st) ställer upp med, utan att ta betalt för, är demo, provlyssning, förmedlande av fakta osv. Vem f-n köper ett Krellsteg till en kostnad av en mindre bil utan att lyssna först? Knappast någon. Man går till någon handlare och bränner dennes tid och resurser för att bilda sig en uppfattning. Sedan letar man på nätet var man hittar varan billigast. Sedan gnäller man när importören inte ställer upp när grejorna rasar....

När allt funkar som det ska är det oftast billigast att köpa så nära källan som möjligt. Men se mellanskillnaden till ett åf-pris i Sverige som en försäkring ifall något händer. Jag förordar inte det ena eller det andra handlingssättet, men jag tycker man ska vara medveten om skillnaderna och också beredd att ta konsekvenserna.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-27 23:45

Ett scenario som faktiskt kan hända att man är utomlands och gör upp sin affär vid ett besök i en butik och inte belastar någon svensk butik alls. Har själv importerat en hel del grejor och aldrig satt min fot i en butik och pratat om grejor jag tänker köpa. Känner mig inte det minsta oärlig, och kanman tänka sig att köpa beg ifrån Tyskland så kan man göra sig en hacka.
Har faktiskt inte sett samma annonser ifrån Mercedes, Audi eller BMW där man kallat sina kunder för oärliga.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-28 00:10

varje gång man sätter på en köpedvd brukar man bli anklagad för stöld och pirateri
sedan har jag en egen variant på taxfre skatteåterbäring :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-28 00:49

Om det vore ett problem från tillverkarens sida så hade man nog justerat priserna så att det säkert inte hade varit något problem. Nu verkar de uppenbarligen inte tycka det är något problem med sidoimport eftersom det har förekommit i så många år.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-28 07:01

Harryup skrev:Har faktiskt inte sett samma annonser ifrån Mercedes, Audi eller BMW där man kallat sina kunder för oärliga.

Intressant påpekande! Men så är ju bilbranschen seriös oxå... :mrgreen:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi