Uppspelning av digital musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-28 12:13

guldfisk skrev:En kompressor i uppspelningsapparaten. Läs på om "The loudness race", om du inte redan känner till det. Istället för dynamikkomprimerade inspelningar, ska man kunna välja tydlighet/hörbarhet/kontrast beroende på uppspelningssituation.

Mycket bra tanke. Om man står ut med fler lägen (men fortfarande bara en knapp) så kan man köra med fyra lägen:
1. Real Life Dynamic mode
2. Appartement mode
3. Night mode
4. Party mode

:)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-28 12:20

Fast nu blir allt fler fonogram sönderkomprimerade från början. Då är det den motsatta funktionen vi behöver, en "återställare" i form av en expander. Bäst vore om vi kunde få masteringprocessen ogjord i många fall.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2007-02-28 12:36

Om alla apparater hade funktionen behövde inte skivor mastras sönder. Men denna finess tror jag är rätt långt från vad Per bör fokusera på. Det handlar väl mer om uppställning av apparater, hur och när de används.

Bäst är kanske om du (Per) efter en första faktakoll här och från andra källor börjar bombardera med skisser, så kan vi ge feedback. Tror du snabbt skulle komma framåt, eftersom du har en enorm fokusgrupp i oss att utnyttja. Lite insnöad förvisso, men ändå :wink:

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-28 13:06

Belker skrev:Bäst är kanske om du (Per) efter en första faktakoll här och från andra källor börjar bombardera med skisser, så kan vi ge feedback. Tror du snabbt skulle komma framåt, eftersom du har en enorm fokusgrupp i oss att utnyttja. Lite insnöad förvisso, men ändå :wink:

Har genomfört en kreativ användarworkshop samt en användarfest, och börjar få mycket saftigt material även härifrån. Räknar med att generera en massa skisser och koncept i början av nästa vecka. Det vore ju toppen om det gick att bifoga skisser här. All feedback är bra feedback vettja!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-28 14:25

Du har ett ftp-konto på faktiskt kopplat till ditt medlemskap, där du kan lägga upp bilder.

Information:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8945
...perspektiv...

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-02-28 16:54

En förutsättning för att jag skulle köpa en nätverkspelare är att den kan spela filer från en standard server. Det ska alltså inte behövas några speciella serverprogram för att det ska fungera.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Mind

Manifesto of the Idiots

Inläggav Mind » 2007-02-28 17:10

Bah allt finns redan uppfunnet men ingen har gjort nånting komersiellt av det.

Vi börjar med den största ljudspelaren för mp3 till windows WINAMP !
Ett fönster med dom mest viktiga knapparna , play pause next osv och volym samt en specifik rad där spelande låt står.
Dom nyare winamp versionerna 3.xx-5.xx är långsamma som stryk även på dom snabbaste datorerna gämfört med en äldre version 2.xx.

När jag trycker på Next så vill jag att nästa låt ska spela innan jag har släppt fingret från knappen, vad händer med nyare winamp ? tar flera sekunder på dom flesta datorer jag har suttit bakom (nya datorer men icke mina)

Det finns åtskilliga studier som visar frustrationsökning hos datoranvändare som får vänta några ynkliga 100dels sekunder längre för att nånting ska hända efter ett knapptryck, varför är då inte musikspelare snabba ?!
Musik är en upplevelse då ska inte nånting negativt som frustration störa.

Fjärrkontroll som inte har volymknappen längst ner till höger där man absolut inte kommer åt när man är högerhänt, 90% av alla fjärrkontroller har den designen.
Radiofjärrkontroll så man slipper rikta mot motagaren har funnits i en evighet men används av få.
Den mekaniska Snurrratten som Ipod hade på sina tidiga spelare är överlägsen i alla avseende när det kommer till att blädra i en lista höja volymen osv.

Sanna mina ord, det absolut lättaste och mest flexibla mediaspelaren som någonsin kommer att skapas inom dom närmaste 20 åren består av följande.

En toutchscreen, nästan halva rutan är spellistan (se winamp) längst ner ett tagentbord för SÖK (winamp tryck F3)
Resterande plats kan man ha till att snabbt bläddra i mappar och ändra div inställningar.

Tänk er själv att ni sitter framför denna skapelse och vill hitta låten Ladytron - discotrax, du trycker på F3 och omedelbart skriver du ladytr... utan någon fördröjning i väntan på att sökfönstret ska dyka upp och Eureka du har hittat låten.
Ligger den inte med i spellistan ? het öppna utforskaren o tryck dig fram Utan fördröjning på att mapparna ska öppnas tryck så snabbt du bara kan.

Jag kan utveckla betydligt mer men jag får inte betalt för det så jag ger er bara min frustration i text.

Ps forumskoden är gammal som gatan, markera jag en text o trycker på Bold så vill jag att [.b] & [./b]ska hamna runt texten inte sist i inlägget.
[/b]

Användarvisningsbild
Mind

Inläggav Mind » 2007-02-28 17:14

Förresten, alla som vill ha trådlöst, Trådlöst mellan vad ?
Mediaspelaren står ju redan i vardagsrummet tillsammans med resterade stereo.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-02-28 17:46

Mind skrev:Förresten, alla som vill ha trådlöst, Trådlöst mellan vad ?
Mediaspelaren står ju redan i vardagsrummet tillsammans med resterade stereo.

Mellan mediaspelaren och där du har dina musikfiler lagrade - såvida det inte finns en inbyggd hårddisk i mediaspelaren.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-28 17:58

TCM skrev:Mellan mediaspelaren och där du har dina musikfiler lagrade - såvida det inte finns en inbyggd hårddisk i mediaspelaren.

Som det ser ut så kommer jag inte jobba med lagring i högtalaren. Den trådlösa aspekten blir som TCM säger isåfall mellan mediaspelaren (= högtalaren) och vad du än väljer att lagra din musik på.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-28 18:37

DesignStudent skrev:
TCM skrev:Mellan mediaspelaren och där du har dina musikfiler lagrade - såvida det inte finns en inbyggd hårddisk i mediaspelaren.

Som det ser ut så kommer jag inte jobba med lagring i högtalaren. Den trådlösa aspekten blir som TCM säger isåfall mellan mediaspelaren (= högtalaren) och vad du än väljer att lagra din musik på.

Och lagringsplatsen bör var någon form av standard dvs inte kräva att man kör någon speciell programvara som t.ex. SlimServer.

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-28 18:48

On the contrary (eller va det nu heter), skulle jag vilja påstå att lagringsplatsen kommer bli extremt ostandardiserad. Det är nämligen upp till var och en att lagra sin musik, sedan skall man (eventuellt via en bluetoothsändande 3,5mm kopplings-pryl, som ju är hyfsat standard) däremot kunna spela upp den på ett bra sätt...

Det är just det jag menar, inga nya komplicerade gränssnitt eller programvaror (som t.ex. SlimServer). Snarare navigering via det gränssnitt man är van vid.

Hur låter det?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-02-28 18:50

har blåtand verkligen tillräcklig räckvidd/bandvidd för musiköverföring?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-02-28 18:55

Style skrev:har blåtand verkligen tillräcklig räckvidd/bandvidd för musiköverföring?

Japp! det finns olika blåtandsprofiler med olika styrka för olika syften. En bra profil för musiköverföring heter Advanced Audio Distribution Profile (A2DP).

Däremot e det svårt o sända genom väggar tex. Så då skulle det kanske vara intressant med flera högtalare i sitt hem som aktiveras när man kommer i närheten typ....

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-01 01:26

Som det ser ut så kommer jag inte jobba med lagring i högtalaren. Den trådlösa aspekten blir som TCM säger isåfall mellan mediaspelaren (=
högtalaren) och vad du än väljer att lagra din musik på.

Vänta nu, vill du ha att högtalaren=mediaspelaren?
Så, om jag vill lagra min musik på en dator i garderob/källare/annat rum och så vill jag koppla in en mp3-spelare när jag är i vardagsrummet så skall jag koppla in den i högtalaren?
Det vill i alla fall inte jag göra. Det låter inte alls praktiskt.

Jag vill ha: En mediaspelar-apparat som jag kan interagera med även utan att använda fjärrkontroll. I alla fall de mest normala funktionerna som play/pause/volymändring.

En fjärrkontroll att interagera med då jag vill sitta skönt tillbakalutad. Fjärrkontrollen får gärna ha möjlighet att dockas i spelaren så att man vet var den är och den kan även få fungera som skärm då den är dockad.

Högtalarna vill jag skall vara traditionella eller aktiva. Inte nya gränssnitt om de inte tillför massor av mervärde. Just att kunna koppla om mellan olika apparater, byta högtalare när man gör en större ommöblering etc har ett stort värde i sig.
Högtalarna får gärna vara antingen billiga eller konstruerade så att de står emot både högt spelande och mild fysisk misshandel (t.ex. vid fester eller barnhänder) utan permanenta skador. Dvs det är okey om de tystnar ifall man spelar för hårt på dem.

Mediaspelaren får gärna ha flera moder, som påpekats.
Intressantaste är moderna för mig vore:
* Normal (dvs ingen eq eller kompression etc)
* Appartment (dvs liknande "night"-modes) för att störa grannar/sovande mindre.
* Party, dvs skippa lägsta basen, loudness på mellanbasen, ev sänk översta diskanten för att usla inspelningar skall låta mindre illa.
Bör även kunna hålla ungefär samma medelnivå mellan låtar automatiskt.
* Child protection mode. Som normal men med en inställbar kompressor baserad på medelnivån. För att barnen inte skall kunna vrida upp volymen till skadliga ljudnivåer. För att avaktivera denna mode måste någon form av icke-intuitiv knapptrycknings-kombination utföras.

Mediaspelaren får gärna ha möjlighet att kopplas till TV eller liknande för att visa vad som spelas just nu, playlist etc samt för att underlätta navigeringen. Snabb och intuitiv navigering är extremt viktig.

Funktioner för att automatiskt hitta flera låtar med liknande stil vore önskvärt. Se t.ex. Last.fm eller pandora som trollar fram musik i det oändliga baserat på att man valde en låt. Inte helt ovanligt att någon av dessa står för musiken en stund på fester.

Möjlighet att i en surroundanläggning spela musiken helt annorlunda i "party"-mode. Dvs mera av samma mono-signal ur alla högtalare för att det skall låta hyfsat i hela rummet vid fest på bekostnad av ljudet i sweet-spot.

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-03-01 11:18

Extremt bra tips! Tack för det, mer sånt!

Angående den trådlösa aspekten så menar jag följande:

-ingen mediaspelare kommer förmodligen användas, folk lagrar ju redan digital musik på olika media, med gränssnitt man är bekant med.

-musiken skall gå trådlöst från "vad som helst", till högtalaren. Eftersom man inte kan anta att alla ens produkter har bluetooth, eller rätt bluetooth-profil, kommer antagligen en "kopplare" skicka den trådlösa signalen till högtalaren / högtalarna.

...men som sagt, om alla skrev tips som silvervargen skulle jag inte behöva nån annan research!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-01 12:40

Små aktiva högtalare utplacerade lite varstans i bostaden, länkade till ett mediacenter via blåtand.
En dosa eller fjärrkontroll, man bär på sig aktiverar högtalarna i det rum man för tillfället befinner sig i.
Någon sorts blåtandslänkstationer i dörröppningarna med fri optisk sikt.

Har jag förstått trådskaparens tanke ?

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-03-01 13:00

Ragnwald skrev:Har jag förstått trådskaparens tanke ?

Jag måste betona att detta fortfarande rör sig om research till en kommande utveckling av koncept, och att jag ännu inte har en klar bild över hur det kommer gå till.
Däremot är det värdefullt att pröva vissa idéer och tankar i ett sånt här forum.
Tanken du pratar om innebär dock att du använder exempelvis din ipod som fjärrkontroll, och har du med dig den runt i hemmet så kan bluetooth-mottagaren i varje högtalare känna av avståndet till bluetooth-kopplaren i din ipod, och "prioritera" den högtalare du är närmast.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-01 16:03

Eventuellt vill du fundera över fler lösningar än det ibland osmidiga Bluetooth.

Dels finns det teknik för wireless personal mesh/networks som ZigBee, dels finns det - och detta är kanske mer intressant - redan standarder lämpliga för hemelektroniknät såsom UPNP vilken används av DLNA (se artikel i Ny teknik).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-03-01 16:49

Ja det är onekligen en intressant utveckling, men mitt projekt ligger inte i ett framtidsperspektiv (inte ens de kanske fem år det tar innan DLNA osv. blir vanligt i hemmen). Jag har däremot en bra kontakt med expertis inom trådlös överföring, och har vägt för/nackdelar med exempelvis UWB och WLAN..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-01 18:19

Morello skrev:MP3 är väl för övrigt ett snudd på obsolet format för musiklyssnare då en hårddisk som rymmer flera hundra gigabyte kostar fikapengar.
:)

Mja, en audiofil kan säkert ha 1000 CD i sin samling. Att rippa dem till wav tar kanske 600 MB * 1000 = 600 GB. Även om det finns så stora diskar kan man förstå om folk hellre får plats med det på 50 GB. Speciellt som de fyller upp sina diskar med filmer också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-01 18:27

De flesta apparater för uppspelning från dator bygger på att man har en dosa med fjärr som man kopplar till stereon och att man har en närverksförbindelse till en dator som kör en serverprogramvara.

Jag skulle vilja göra på ett av två sätt i stället för det:

1. Se till att datorn inte behöver någon speciell serverprogramvara utan letar efter ljudfiler i vanliga katalogstrukturer.

2. Vända på steken: Dosan vid anläggningen är ett ljudkort som är kopplat till wlan, TP-kabel eller bluetooth. Då kan man sitta med laptoppen i soffan och spela med winamp, utan en massa audiosladdar.

...och viktigast av allt är att det inte strular. Snabb responstid och inga tappade förbindelser eller så. Det behöver inte alls se snyggt ut, flådiga användargränssnitt är ofta ett sätt att skyla över dålig funktion.

Edit: en sak till, produkten ska INTE försöka erbjuda en helhetslösning, vill jag använda winamp så ska det gå bra. Använd de standardiserade sätten att utbyta data så långt som möjligt, folk vet hur de funkar och känner igen sig i det. Jag hatar när någon har "uppfunnit" funktionalitet som redan finns i tex Windows, och ofta mycket bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-01 20:15

Inget winamp! Inget Itunes! Gör den plattformsoberoende i Java eller nåt.
Inga hårddiskar i lyssningsrummet. Familjeservrar är redan på väg så en lämplig koppling till en sådan där all musik lagras. Hårddiskar blir mycket billigare och mycket större hela tiden, glöm MP3. Gör något formatoberoende så man kan välja själv vilken kvalité man vill ha.

Användarvisningsbild
housemicke

Re: Uppspelning av digital musik

Inläggav housemicke » 2007-03-01 21:11

DesignStudent skrev:Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?

helt klart att det är olika ljudvolym på olika låtar. den normaliseringsfunktionen som finns i brännprogrammet nero tycker jag funkar riktigt bra, endast en enstaka gång har jag tyckt att en låt haft för hög volym i förhållande till resten på en skiva. det här funkar inte om man gör en mp3disc dock (tyvärr)

Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?

optimal till vad?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2007-03-01 23:16

Svante skrev: - snip -

2. Vända på steken: Dosan vid anläggningen är ett ljudkort som är kopplat till wlan, TP-kabel eller bluetooth. Då kan man sitta med laptoppen i soffan och spela med winamp, utan en massa audiosladdar.

- snip -

Det låter ju som Airport Express det där...
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-01 23:50

Svante skrev:
Jag hatar när någon har "uppfunnit" funktionalitet som redan finns i tex Windows, och ofta mycket bättre.

Bra talat, kunde inte sagt det bättre själv. Ofta presenteras dessa s k "uppfinningar" också med ett skrattretande dåligt användargränssnitt.

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-02 02:21

woland skrev:Svante skrev:
Jag hatar när någon har "uppfunnit" funktionalitet som redan finns i tex Windows, och ofta mycket bättre.

Bra talat, kunde inte sagt det bättre själv. Ofta presenteras dessa s k "uppfinningar" också med ett skrattretande dåligt användargränssnitt.

Mvh

Gäller att inte heller börja flumma ut som vissa IT-visionärer på det glada 90talet då allt skulle lösas med datorteknik (som ju inte var så het då som man kanske ville tro) :)

Man kan ju se det ur ett arbetsvetenskapligt perspektiv, där man studerar hur man egentligen gör idag (videofilma, skriva loggar) för att hitta brister och förbättringsområden.

Att du är här och för en dialog är dessutom ett jättebra exempel på hur man kan involvera verkliga slutanvändare i utvecklingen, vilket är viktigt.

Användarvisningsbild
DesignStudent

Re: Uppspelning av digital musik

Inläggav DesignStudent » 2007-03-02 11:01

housemicke skrev:
Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?

optimal till vad?

Optimal för Din uppspelningssituation. (Interaktion, tillgänglighet, uppspelningsaspekter etc.)

Tack för bra tips annars.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-02 12:54

Lite motsägelsefullt detta:
DesignStudent skrev:Angående den trådlösa aspekten så menar jag följande:

-ingen mediaspelare kommer förmodligen användas, folk lagrar ju redan digital musik på olika media, med gränssnitt man är bekant med.

jämfört med detta:

DesignStudent skrev:Själva tekniken ska såklart fungera för bästa ljudkvalité. Jag tänkte mer på interaktionen och utförandet...

borde musiken följa med dig runt i hemmet?

hur ska man byta låt?

Allting som har med de viktiga aspekterna av handhavandet har just med den typ av signalkälla man väljer. Låtval, lagring, kodningsformat, snabbhet, tydlighet vid displayen o s v. Om du ska tillåta alla typer av musikspelare att kopplas in så blir det hela mycket enklare. Då kan du bara ha två ingångar - sp/dif(digital) och RCA-stereo. Och alla manipulering kan bara ske av dessa signaler. Det är nog häri det stora problemet ligger. Antingen så får du fokusera på handhavandet vid mediaspelarsidan (och alla problem det medför) eller så får du bara fokusera på den sista biten i uppspelandet.

Om jag skulle välja att nämna något om det sistnämnda så är mina prioriteringar följande:
Eftersom man vid musiklyssning via mediaspelare är mer efter bakgrundslyssningsaspekten så är absolut ljudkvalitet inte avgörande. Då kan man göra designmässiga aspekter mer prioriterade.

- Ljudet ska ha rimlig kvalitet även om man inte sitter mitt imellan högtalarna (viktigt både vid slölyssning där man går omkring och göra andra saker såväl som vid festligare sammanhang).

- Högtalarna får gärna vara små och väggintegrerade (d v s anpassade för att placeras nära en vägg men inte inbyggda (ty det blir knepigt vid installationen)). Carlsson möter Ace-Bass är en tanke som dyker upp.

- Kablarna ska vara diskreta. Ingen mening att ha överföringen trådlös till högtalaren om man blir tvungen att ha grövre nätkbalar för strömförsörjningen till dem. Då kan man lika gärna ha tunna högtalarkablar till den apparat som ändå får ansvara för att ta emot musiksignalerna (eftersom man i princip får ha vilken typ av kabel som högtalarkabel medan strömkablarna måste uppfylla säkerhetskraven).

- Högtalarna ska kunna placeras på en viss mängd olika sätt (hylla, bokhylla eller direkt väggmontering) och man ska kunna kompencera för hur de placeras i elektroniken (se Audio Pros tidiga aktiva lösningar exempelvis).

- Det får gärna finns någon valfri dynamikkontroll (som nämnts tidigare) gärna kombinerad med någon agc (active gain control) för att normalisera nivåerna så de inte avviker för mycket mellan olika låtar. Dessa finesser ska dock med en knapptryckning utan dröjsmål kunna avaktiveras (eller aktiveras) helt.

- Fjärrstyrt system. Om man vill ha apparaten som sköter allting dold så kräver det någon form av display och det kan man antingen ha i fjärren själv dock är det inte så bra för då låser man in sig på en typ av fjärrlösning och kan inte använda multifjärrisar (vilket är viktigt att man kan) eller så kan man ha ett enkel form av digital överföring till ena högtalaren som kan ha en liten display (denna ska kunna vara permanent på, lysa upp när man ändrar någon inställning och släckas efter 5-10 sekunder) eller vara permanent släckt).

- Att kunna få in musiken i de rum man befinner sig vid tillfället kan vara bra men det finns problem med det. Ett av dem är om man är flera i hushållet som gilla att spela olika saker (någon vill lyssna på melodikrysset medan någon annan lirar clubmusikoch en tredje lyssnar på sina talböcker). Detta kan man dock lösa genom att ha flera ingångar på den pryttel som ta emot signal(erna) från musikspelaren. Det andra problemet man kan ha med att man flyttar runt i huset och vill ta musiken med sig är att man fortfarande inte kan styra musikspelaren.

Det är vad jag snabbt kommer på. Kan nog komma på lite tekniska lösningar på några av dessa aspekter men kanske inte just nu och här.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-02 13:06

om man ska koppla in bärbara enheter så tycker jag en miniteleplugg borde finnas, även usb
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi