Som det ser ut så kommer jag inte jobba med lagring i högtalaren. Den trådlösa aspekten blir som TCM säger isåfall mellan mediaspelaren (=
högtalaren) och vad du än väljer att lagra din musik på.
Vänta nu, vill du ha att högtalaren=mediaspelaren?
Så, om jag vill lagra min musik på en dator i garderob/källare/annat rum och så vill jag koppla in en mp3-spelare när jag är i vardagsrummet så skall jag koppla in den i högtalaren?
Det vill i alla fall inte jag göra. Det låter inte alls praktiskt.
Jag vill ha: En mediaspelar-apparat som jag kan interagera med även utan att använda fjärrkontroll. I alla fall de mest normala funktionerna som play/pause/volymändring.
En fjärrkontroll att interagera med då jag vill sitta skönt tillbakalutad. Fjärrkontrollen får gärna ha möjlighet att dockas i spelaren så att man vet var den är och den kan även få fungera som skärm då den är dockad.
Högtalarna vill jag skall vara traditionella eller aktiva. Inte nya gränssnitt om de inte tillför massor av mervärde. Just att kunna koppla om mellan olika apparater, byta högtalare när man gör en större ommöblering etc har ett stort värde i sig.
Högtalarna får gärna vara antingen billiga eller konstruerade så att de står emot både högt spelande och mild fysisk misshandel (t.ex. vid fester eller barnhänder) utan permanenta skador. Dvs det är okey om de tystnar ifall man spelar för hårt på dem.
Mediaspelaren får gärna ha flera moder, som påpekats.
Intressantaste är moderna för mig vore:
* Normal (dvs ingen eq eller kompression etc)
* Appartment (dvs liknande "night"-modes) för att störa grannar/sovande mindre.
* Party, dvs skippa lägsta basen, loudness på mellanbasen, ev sänk översta diskanten för att usla inspelningar skall låta mindre illa.
Bör även kunna hålla ungefär samma medelnivå mellan låtar automatiskt.
* Child protection mode. Som normal men med en inställbar kompressor baserad på medelnivån. För att barnen inte skall kunna vrida upp volymen till skadliga ljudnivåer. För att avaktivera denna mode måste någon form av icke-intuitiv knapptrycknings-kombination utföras.
Mediaspelaren får gärna ha möjlighet att kopplas till TV eller liknande för att visa vad som spelas just nu, playlist etc samt för att underlätta navigeringen. Snabb och intuitiv navigering är extremt viktig.
Funktioner för att automatiskt hitta flera låtar med liknande stil vore önskvärt. Se t.ex. Last.fm eller pandora som trollar fram musik i det oändliga baserat på att man valde en låt. Inte helt ovanligt att någon av dessa står för musiken en stund på fester.
Möjlighet att i en surroundanläggning spela musiken helt annorlunda i "party"-mode. Dvs mera av samma mono-signal ur alla högtalare för att det skall låta hyfsat i hela rummet vid fest på bekostnad av ljudet i sweet-spot.