Bruno Putzeys ny klass A design!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Bruno Putzeys ny klass A design!!!

Inläggav Piotr » 2007-02-27 22:49

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=96853

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1842.2/

Ojojoj vad intressant.

Vill se lite mer siffror och mätningar typ bandbredd, fyrkant m.m.

För övrigt har jag skissat på "precis" en sån här konstruktion ett par år men har inte haft tillräcklig kunskap för att ro iland det hela. Har funderat på att anlita någon för konceptet då jag har känt mig övertyygad på att det skulle ge riktigt bra resultat.

Kolla in distmätningarna... 8O

Detta lär smaka tårta.

Yummi!

/Peter... smått exalterad!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 16:42

Inga kommentarer?

Detta steg mäter bättre än Halcro's på låga nivåer. Om man går efter siffrorna så är detta sensationellt. Haken är att Halcro kostar 250.000.- eller så medans detta steg går att byga för 5-10 tusen.

Blir lite ljummet i stugan på sommrarna förvisso men bra lär det låta. Ska nog ta och bygga mig ett par..

/Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-28 17:13

Det ser ju rätt intressant ut men att det är klass A förtar ju hela glädjen. Hade det varit ett väldesignat steg i Klass AB hade ju saken kommit en helt annat läge i mitt tycke.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-28 17:54

ca 500 euro för ett steg är det stereo eller mono? låter lite dyrt när man tänker på att ett rotel 1090 kostar 25 tusen som dessutom ger mer effekt med mindre effekttag..

men det är ju alltid kul med diy.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-28 18:15

Rotel 1090 tillverkas inte längre... ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 18:29

Tillverkaren uppskattar kostnaden till 500EUR per steg. Det är fråga om "monokonstruktioner" så alltså runt 1000EUR för en stereoförstärkare.

Har man kylflänsar och trafo/nätdel liggandes så är det ju en annan femma såklart. Tror korten kostar 75EUR eller så.

En trevlig detalj är att det går utmärkt att skala steget efter behov. Ett 50W steg ger strax över 100W värmeförlust på tomgång (per kanal) och detta är inte så farligt.

Klarar man sig på denna effekt (50-100W) så är dessa steg högintressanta i min mening.

Dyrt är det definitivt inte. Skall du ha bättre prestanda så får du som sagt kolla på Halcro... eller kanske DP och Bryston. Som sagt, detta är sensationellt bra prestanda.

Bruno är mannen bakom UcD och företaget Hypex.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-02-28 20:52

50 W och 100W förlusteffekt är inte illa för klass-A!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 21:09

Tror det var fråga om 250W på tomgång för 100W steget och 114W för 50W steget. Detta per kanal naturligtvis. Ja det är bättre än vad man brukar se i klass A sammanhang.

Jag skulle vilja ha en tiondel i värmeförlust, tio ggr högre effekt och samma prestanda.. :mrgreen:

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-28 21:19

Piotr skrev:Tror det var fråga om 250W på tomgång för 100W steget och 114W för 50W steget. Detta per kanal naturligtvis. Ja det är bättre än vad man brukar se i klass A sammanhang.
/Peter

Ja detta är betydligt bättre än mina stugvärmare till klass-A monoblock som drar 370W st kontinuerligt!

:?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-28 21:27

Kan det vara så att du sitter med Zapsolute som jag?

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-28 23:05

Länkarna är halvdöda.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 00:27

Morello skrev:Länkarna är halvdöda.

Funkar fint här!

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 00:36

Fungerar fint nu.

Klass A ger oerhört låg dist i utgångssteget, men det kostar orimligt mycket värme.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 01:12

Om man ändå värmer bostaden med el så blir det inte så orimligt. Är ju bara några månader om året som man eldar för kråkorna då. Problemet är väl om man bor i lgh och värmen redan är ordnad (fjärrvärme). Då blir man ju större miljöbov så att säga.

Å andra sidan kan man ju resonera som att el är ren energi i motsatts till eldade kolväten. Det vi främst måste dra ner på för miljöns skull är ju det senare.

Ah, bry er inte om mitt babbel, försöker bara rättfärdiga mitt val av klass A inför mig själv. :)

/Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-01 10:10

Morello skrev:Fungerar fint nu.

Klass A ger oerhört låg dist i utgångssteget, men det kostar orimligt mycket värme.

Du som bekant med inälvornas funktion i ett slutsteg, kan du se någon nackdel eller potentiellt haveri om man skulle köra detta steg i Klass AB istället?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 10:21

Borde bli en viss ökning av distortion dels pga av att utgångarna blir mer olinjära ju mindre BIAS man lägger på dels genom övergångsdistortion.

Ytterligare en potentiell försämring är det faktum att man då går från konstantströn från nätdelen till att belasta den dynamiskt. Detta är en av fördelarna med fullt balanserad, symmetrisk drift, alla dynamiska strömskiften shuntas mellan utgångarna likt shuntregulering i stället för att dra strömmen dynamiskt från nätdelen.

Detta sagt så är jag nyfiken på vilken prestanda man skulle landa på om steget ändras om till 20W klass A eller så med en A/B effekt uppemot 200W.

Ska tillläggas att olika klass A lösningar belastar nätdelen väldigt olika.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 12:25

Det där med konstant strömförbrukning är en delvis en myt och gäller bara vid bryggade konstruktion. I en konventionell lösning moduleras strömförbrukningen lika mykcet oaktat klass AB eller A - skillnaden ligger i klass A-stegets DC-nivå, som också renderar kopiöst med värme om maximumeffekten börjar närma sig för praktiskt bruk användbara nivåer.
-Innehar F-skattsedel-

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-03-01 12:28

Jag har oxå klass-A och skruvar bara ner elementet lite i vardagsrummet..borde bli hugget som stucket i förbrukning :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 12:55

Morello skrev:Det där med konstant strömförbrukning är en delvis en myt och gäller bara vid bryggade konstruktion. I en konventionell lösning moduleras strömförbrukningen lika mykcet oaktat klass AB eller A - skillnaden ligger i klass A-stegets DC-nivå, som också renderar kopiöst med värme om maximumeffekten börjar närma sig för praktiskt bruk användbara nivåer.

Jepp, är medveten om förvirringen på området.

I mina klass A steg (Zapsolute) som är en vanlig "hög bias A/B design" så plockas strömmen ömsom från övre, ömsom från nedre halvan av kondingpaketet. Dock så sker ett jämnt uttag från väggen så länge som man håller sig inom bias tror jag?

I Aleph stegen från Nelson Pass så ligger en FET som aktiv utgång och den andra som CCS. Där sker som jag förstått det följande: konstant jämn belastning på den halvan av kondingpaketet som CCS ligger över men den aktiva FET'en plockar ut en dynamisk/modulerande ström från den andra halvan av kondingbanken. Detta borde leda till att strömmen från väggen inte ens är jämn utan moduleras av musiksignalen.

Sen finns en annan koppling som Andrea Ciuffoli har designat.

http://www.audiodesignguide.com/PowerFollower/

Denna har (i likhet med en bryggad komplementär klass A lösning) till skillnad mot de flesta andra lösningar konstant strömuttag från nätdelen.

Trodde för några år sen att en bryggad single end lösning hade konstant strömförbrukning men se det har dom icke. Tänker här på en source follower med CCS som last och två sådana halvor bryggade. (edit:om jag tänker rätt nu..hmm måste skissa)

Så.. om man prompt vill undvika elektrolyter i signalvägen så är det någoting i stil med Bruno's ExtremA som gäller.

ps. Försöker inte tala om för herr Morello hur det ligger till utan spånar bara för diskussionens skull. :)

/Peter

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-01 13:54

kul att någon intresserar sig för annat än högtalare :D
... men det där schemat får man väl grunna på en stund ... :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-07 15:00

Kretskort till två kanaler med PS beställt. Även matchade utgångar samt några dioder som tydligen ska vara 1/2knepiga att få tag i.

Har inte bestämt mig för om jag ska köra 50W eller 100W. Det ger sig.

Spännande spännande. Ett slusteg som lämnar mindre dist än många (de flesta tom. tror jag) preamps och DACar.

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-07 16:27

Piotr skrev:Kretskort till två kanaler med PS beställt. Även matchade utgångar samt några dioder som tydligen ska vara 1/2knepiga att få tag i.

Har inte bestämt mig för om jag ska köra 50W eller 100W. Det ger sig.

Spännande spännande. Ett slusteg som lämnar mindre dist än många (de flesta tom. tror jag) preamps och DACar.

/Peter

Kul, Bruno verkar ha en fot i varje läger då både, Ucd och klass A :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-07 17:03

Yup!

Ucd för att tjäna pengar och ExtremA för att lyssna på musik!

;)

Blir väl Ucd eller Lars Clausens NCD1 till basarna för min del.

/Peter

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-09-11 18:30

Skulle vara väldigt kul att provlyssna, verkar vara ett DIY-slutsteg helt i min smak. /Tomas F:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 18:50

Ska nog gå bra det. Steget lär nog dessvärre (eller hur man nu ska se det) bli klart innan jag har en vettig uppställning hemma. Ska definitivt genomföra ett F/E lyssningstest, och testar gärna mot andra välrenomerade steg på annan plats.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:17

Priset för kort med alla komponenter samt trafos har landat på 6000kr ungefär. 2500kr för fyra kort med mathcade Sanken utgångstrissor samt ca 3500kr för resterande från Elfa, Farnell samt RS-components.

Till detta kommer låda, kylflänsar och chassikontakter.

Ska välja ut ett bra lödtenn och sätta igång med montering av komponenter.

Kanske läge att flytta denna tråd till DIY?

/Peter

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2007-10-12 06:55

Enligt min mening så låter Zankentrissor och Mosfetar inte specielt rent. Det skall vara Toshiba trissor. Det ger en "renare" förstärkare. Sluttrissorna kan man byta ut mot Toshiba om man vill. Tyvärr så avlöjar det de flesta högtalare på marknaden med en lite för tunn bas. Men om man har högtalare som klarar ren signal så får man ett renare ljud och mer detaljer utan att det låter tamt. Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-12 10:36

vart betällde du ? jag hittar inte runt på hardwareanalyis hemsidan?

4 kort, hur många förstärkare får man för det?

sitter nog på resten av det som behövs (kondingar, trafos, kylflänsar, lådor mm) bara elektroniken som behövs.

/wikki

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-10-12 10:54

lusse skrev:Enligt min mening så låter Zankentrissor och Mosfetar inte specielt rent. Det skall vara Toshiba trissor. Det ger en "renare" förstärkare. Sluttrissorna kan man byta ut mot Toshiba om man vill. Tyvärr så avlöjar det de flesta högtalare på marknaden med en lite för tunn bas. Men om man har högtalare som klarar ren signal så får man ett renare ljud och mer detaljer utan att det låter tamt. Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Hej!
Kan du ge exempel på förstärkare som låter orent där man använder Sankentrissor? Det känns som att implementation is everything, det är ju inte direkt så trissorna i sig renderar distorsion :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-12 11:24

visst är det transistorerna som orsakar distortion :)
Sanken har lägre Betadrop än många andra vilket ger lägre distortion tex... (enligt Self)

din implementation kan däremot påverka denna i mer eller mindre grad :)

sorry, kunde inte låta bli att vara messerschmidt... :)

Jag tror att förstärkare som använder sig av Sanken kan fås att låta alldeles utmärkt. Det Lusse hänvisar till är nog en dålig implementation, eller så är det tvärtom de låter så bra att han hör andra brister.

Nästa

Återgå till DIY-forum