Morello skrev:Det där med konstant strömförbrukning är en delvis en myt och gäller bara vid bryggade konstruktion. I en konventionell lösning moduleras strömförbrukningen lika mykcet oaktat klass AB eller A - skillnaden ligger i klass A-stegets DC-nivå, som också renderar kopiöst med värme om maximumeffekten börjar närma sig för praktiskt bruk användbara nivåer.
Jepp, är medveten om förvirringen på området.
I mina klass A steg (Zapsolute) som är en vanlig "hög bias A/B design" så plockas strömmen ömsom från övre, ömsom från nedre halvan av kondingpaketet. Dock så sker ett jämnt uttag från väggen så länge som man håller sig inom bias tror jag?
I Aleph stegen från Nelson Pass så ligger en FET som aktiv utgång och den andra som CCS. Där sker som jag förstått det följande: konstant jämn belastning på den halvan av kondingpaketet som CCS ligger över men den aktiva FET'en plockar ut en dynamisk/modulerande ström från den andra halvan av kondingbanken. Detta borde leda till att strömmen från väggen inte ens är jämn utan moduleras av musiksignalen.
Sen finns en annan koppling som Andrea Ciuffoli har designat.
http://www.audiodesignguide.com/PowerFollower/
Denna har (i likhet med en bryggad komplementär klass A lösning) till skillnad mot de flesta andra lösningar konstant strömuttag från nätdelen.
Trodde för några år sen att en bryggad single end lösning hade konstant strömförbrukning men se det har dom icke. Tänker här på en source follower med CCS som last och två sådana halvor bryggade. (edit:om jag tänker rätt nu..hmm måste skissa)
Så.. om man prompt vill undvika elektrolyter i signalvägen så är det någoting i stil med Bruno's ExtremA som gäller.
ps. Försöker inte tala om för herr Morello hur det ligger till utan spånar bara för diskussionens skull.
/Peter