Tackar för svaren!
Ok, jag tror jag förstog nog det mesta, får låta det smälta ett tag.
Svante, vad är en ACE, vad gör man med en sån?

Skrutten,
ja just det, det har du rätt i, koppar är ju inte så himla konstant i resistansen med värmen som ändrande faktor, det finns visserligen legeringar som minskar denna positiva temperatur koefficient, men tyvärr stiger Ro mångfalldigt..

Du skrev också: Vid kraftiga passager kommer dock denna spole tillta klangen åt det ljusare hållet.
Hur menar du då, hänger inte riktigt med här, menar du pga av den termiska egenskapen att talspolen värms upp vid "kraftiga passager"??
Jag har lite svårt att få till det eftersom inte ändras temperaturen väl så drastiskt, alltså jag inbillar mig att det tar ändå flera sekunder för en talspole att bli riktigt het innan man märker några större ändringar i resistansen, eller?
Jo jag tror som du att man får ha ett yttre motstånd e.dyl som tillåts bli varm och därmed ger en kompenserande effekt.
Huruvida den ska shunta eller sitta i serie vet jag inte riktigt, jag inbillar mig i motsats till dig att den ska sitta i serie med högtalarelementet, men men, kan ju vara att både shunt o serie koppling har sin applikation... slut spekulerat.

mvh Michael