Testtoner på CD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-24 18:44

Antagligen finns det mer att önska, men en början finns med dessa två filer:

http://user.faktiskt.io/svante/wav/1-10 ... usoids.wav
http://user.faktiskt.io/svante/wav/0-100_Hz_sweep.wav

Den första stegar fasta frekvenser på 1-100Hz 0,9s med 0,1s mellanrum. Den andra sveper linjärt mellan 0 och 100 Hz

Båda filerna är 100 s långa vilket gör att displayen på CDn kommer att visa frekvensen (om den visar hur många sekunder som spelats). Det är lite larvigt att ha med de lägsta frekvenserna, det är mest för att få tidssynken.

Filerna är i mono, men brännarprogrammen fixar nog det. Stereofiler skulle bli dubbelt så stora. Nu är de 8.4 MiB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-24 18:49

He he he Svante!

Jag fixade till denna för några dagar sedan:
http://www.lts.a.se/ljud/sweep120.wav
Som sveper linjärt från 0-120Hz just för att man ska kunna kolla med displayen vilken frekvens som spelas! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-24 19:22

Buhhääääää!!!!! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-24 19:27

Bra idéer tål att upprepas! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-03-24 22:18

Sorry med det där med noise kommandot...
Har tydligen byggt det kommandot själv och lagt det i den katalog i matlab där resterande inbyggda kommandon ligger...

Så i min version utav 6.0, där finns en noise funktion 8O :D

vill man slumpa tal i stereo:

n = 10; %antal sample

a=zeros(n,2);

a= rand(size(a));
%man bör nog alltid använda rand på detta sättet för att förhindra datorhäng....

sprand är även det en trevlig slumpgenerator :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-03-24 23:31

Jag tror jag tippsat om den här tongeneratorn några gånger nu, men jag gör det igen :)
Mycket enkel och smidig, går att spara svepen som .wav filer för att sedan brännas ut på en cdr.
http://www.nch.com.au/tonegen
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-25 09:41

Naqref skrev:Bra idéer tål att upprepas! :)

Svante och Naqref... En verkligt bra idé! Skall genast ladda ned och bränna.

Tack,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-25 15:41

Dahlqvist,

Om jag får representera den genomsnittlige hobbyisten är ju ett "hyggligt" ljudkort inget större problem. Återstår mjukvara och mikrofon (som man helst skall kunna plugga rakt in i datorn). Givet att man kan använda någon gratis mjukvara för enklare mätningar, vad hitta man då en mikrofon som passar (för lågfrekvent bruk)?

Den här mikrofonen är billig och bör fungera tillräckligt bra i sammanhanget:

http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG

Jag har just insett att det tycks finnas oändligt mycket oanvändbar gratismjukvara för akustisk frekvensanalys. Det värsta var att jag var tvungen att prova flera av dem. :x Det finns säkert någon hyfsad "freeware" att få tag på, men jag har inte lyckats hitta den. Jag kan bara rekommendera Cool Edit Pro som egentligen är lite väl finessnålt inom frekvensanalysområdet, men för enkla frekvensgångsmätningar kan det åtminstone användas. Om du kan få tag på det förstås. Eftersom Adobe tyvärr tog över i höstas (Adobe Audition) så man kan numera glömma "free trials". Egentligen borde man skriva en liten lättanvänd applikation för "DIY-arens" frekvensanalys själv, men det är så mycket annat man borde göra också. 8)

Eftersom du kommer att använda dig av filter med konstant absolut bandbredd (FFT) vid analysen bör du utföra mätningarna med vitt brus.

Annars finns det en hel del riktigt billig MLS-mjukvara att tillgå på nätet om man vill göra mer professionella mätningar. Detta är dock antagligen lite knöligare att sätta sig in i för den som inte är van vid akustisk mätteknik.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-03-25 21:45

Vid FFT-analyser bör man känna till lite om de olika "windowing" funktioner som finns. Vilka som ger en ackurat amplitud redovisning etc. etc. :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-03-30 08:54

Isidor skrev:Den här mikrofonen är billig och bör fungera tillräckligt bra i sammanhanget:

http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG

Kan man koppla den direkt till line-in på ett vanligt ljudkort?
Det står "Phantom powered, +15 V to +48 V" på specifikationsbladet, betyder det att man måste ha en extern power supply för att det skall funka?

Isidor skrev:Jag kan bara rekommendera Cool Edit Pro som egentligen är lite väl finessnålt inom frekvensanalysområdet, men för enkla frekvensgångsmätningar kan det åtminstone användas.

Jag hade CoolEdit2000 innan jag installerade XP men nu funkar det inte längre (heller inte Soundforge) och finns inte heller att köpa igen, bara Adobes variant för 299$. Så om det är någon som kan rekommendera ett bra program (gärna gratis!) till denna typ av mätningar...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-03-30 12:08

Kan goldwave fungera för ändamålet?

www.goldwave.com
Inga anknytningar

Föregående

Återgå till Teknikforum