Dahlqvist,
Om jag får representera den genomsnittlige hobbyisten är ju ett "hyggligt" ljudkort inget större problem. Återstår mjukvara och mikrofon (som man helst skall kunna plugga rakt in i datorn). Givet att man kan använda någon gratis mjukvara för enklare mätningar, vad hitta man då en mikrofon som passar (för lågfrekvent bruk)?
Den här mikrofonen är billig och bör fungera tillräckligt bra i sammanhanget:
http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG
Jag har just insett att det tycks finnas oändligt mycket oanvändbar gratismjukvara för akustisk frekvensanalys. Det värsta var att jag var tvungen att prova flera av dem.

Det finns säkert någon hyfsad "freeware" att få tag på, men jag har inte lyckats hitta den. Jag kan bara rekommendera Cool Edit Pro som egentligen är lite väl finessnålt inom frekvensanalysområdet, men för enkla frekvensgångsmätningar kan det åtminstone användas. Om du kan få tag på det förstås. Eftersom Adobe tyvärr tog över i höstas (Adobe Audition) så man kan numera glömma "free trials". Egentligen borde man skriva en liten lättanvänd applikation för "DIY-arens" frekvensanalys själv, men det är så mycket annat man borde göra också.
Eftersom du kommer att använda dig av filter med konstant absolut bandbredd (FFT) vid analysen bör du utföra mätningarna med vitt brus.
Annars finns det en hel del riktigt billig MLS-mjukvara att tillgå på nätet om man vill göra mer professionella mätningar. Detta är dock antagligen lite knöligare att sätta sig in i för den som inte är van vid akustisk mätteknik.