När jag slutade köpa vinylskivor gjorde jag det för att slippa det j-a knastret. Nu har det återuppstått, varför? Är det hippt, månne? Jag kan inte lyssna på eländet i hörlurar, hur bra musiken än är!
Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag äger endast två skivor i facket nujazz, Lars Danielssons Mélange Bleu, och Koop (den första, vad den nu heter). Bägge är behäftade med något sorts samplat vinylknaster! Vad ska det vara bra för?
För tio år sedan, kanske...perstromgren skrev:Nu har det återuppstått, varför? Är det hippt, månne?
Slartibartfast skrev:I sammband med att skivsamlingen Clicks 'n Cuts släptes i slutet av 90-talet så startades en klicktrend som kallas "Glitch". Skulle du överleva den?
Almen skrev:För tio år sedan, kanske...perstromgren skrev:Nu har det återuppstått, varför? Är det hippt, månne?
perstromgren skrev:Slartibartfast skrev:I sammband med att skivsamlingen Clicks 'n Cuts släptes i slutet av 90-talet så startades en klicktrend som kallas "Glitch". Skulle du överleva den?
Nej, troligen inte... Jag kan inte tänka mig platådojjor, heller. Tvi vale.
Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud?
Slartibartfast skrev:Det finns många saker man inte kan tänka sig, och det lättaste är att hoppa över dem. Man kanske tom ska bli arg på att det inte är så bra som man vill att det ska vara, men det känns onödigt. Det finns så mycket annat bra man kan leta upp istället!
perstromgren skrev:Ett bekymmer är att jag faktiskt gillar Koop och Danielsson. Om det inte vore för det där knastret som går mig på nerverna.
Är det någon som kan tipsa om något i samma genre, utan knaster?
subjektivisten skrev:Som sagt, är det inte så att du klagar på vad artisten vill framföra nu? Lite som "jag gillar gruppen, men ogillar sången där".
perstromgren skrev:Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud?
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud?
Kanske. Men på en CD skulle bara rörljudets nackdelar komma fram. Fördelarna finns bara vid heltigenom analog återgivning. Och sådan kan per definition inte ske med CD-spelare.....
/ B
Slartibartfast skrev:perstromgren skrev:Ett bekymmer är att jag faktiskt gillar Koop och Danielsson. Om det inte vore för det där knastret som går mig på nerverna.
Är det någon som kan tipsa om något i samma genre, utan knaster?
Ja då är det ett stort problem! Jag funderar om det inte har skrivits program för att ta bort vinylknaster ifrån wav-filer. Någon borde löst problemet när man lagt in stora mängder vinylskivor känns det som...
[slrt]
PS Nej jag har inga musiktips. Jag tröttnade efter Waltz for Koop, som jag tyckte hade några ypperliga låtar! DS
mapem skrev:Vinylknaster på CD är bara löjligt. Och mycket irriterande. Välskött vinyl knastrar inte, så det så! (Däremot hörs lite rumble från skivspelaren om man lyssnar riktigt noga, och brus från nålen.)
Slartibartfast skrev:mapem skrev:Vinylknaster på CD är bara löjligt. Och mycket irriterande. Välskött vinyl knastrar inte, så det så! (Däremot hörs lite rumble från skivspelaren om man lyssnar riktigt noga, och brus från nålen.)
Finns många saker som jag stör mig på så mycket mer än lite vinylsound (även ifall det är ett dåligt och malplacé dylikt). Därför jag skriver här, för att resonera kring hur störande det så kallade vinylknastret verkligen är så störande..
[slrt]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster