Vinylknaster på CD, är det hippt eller så?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vinylknaster på CD, är det hippt eller så?

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 15:11

Jag äger endast två skivor i facket nujazz, Lars Danielssons Mélange Bleu, och Koop (den första, vad den nu heter). Bägge är behäftade med något sorts samplat vinylknaster! Vad ska det vara bra för?

När jag slutade köpa vinylskivor gjorde jag det för att slippa det j-a knastret. Nu har det återuppstått, varför? Är det hippt, månne? Jag kan inte lyssna på eländet i hörlurar, hur bra musiken än är!

:evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Vinylknaster på CD, är det hippt eller så?

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-07 16:18

perstromgren skrev:Jag äger endast två skivor i facket nujazz, Lars Danielssons Mélange Bleu, och Koop (den första, vad den nu heter). Bägge är behäftade med något sorts samplat vinylknaster! Vad ska det vara bra för?

Helt enkelt har man lagt till detta knaster för att få lite retrokänsla på en nyproddad produkt. Det är skönt att jag inte är så lättretad på oljud, eftersom den bästa musiken verkar renderas av ljust sådant. I sammband med att skivsamlingen Clicks 'n Cuts släptes i slutet av 90-talet så startades en klicktrend som kallas "Glitch". Skulle du överleva den? ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-07 16:22

perstromgren skrev:Nu har det återuppstått, varför? Är det hippt, månne?
För tio år sedan, kanske... :roll:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 16:22

Slartibartfast skrev:I sammband med att skivsamlingen Clicks 'n Cuts släptes i slutet av 90-talet så startades en klicktrend som kallas "Glitch". Skulle du överleva den? ;)

Nej, troligen inte... Jag kan inte tänka mig platådojjor, heller. Tvi vale.

Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud? 8O
... tycker jag!

Per

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-03-07 16:22

det är lite orättvist faktiskt. sen när man har man lagt till fejkade sync-fel på vinyl? vore hippt va 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 16:24

Almen skrev:
perstromgren skrev:Nu har det återuppstått, varför? Är det hippt, månne?
För tio år sedan, kanske... :roll:

Då är Danielsson sent ute, skivan gavs ut i september 2006. Koop är av hyggligt sent datum även den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-07 16:26

perstromgren skrev:
Slartibartfast skrev:I sammband med att skivsamlingen Clicks 'n Cuts släptes i slutet av 90-talet så startades en klicktrend som kallas "Glitch". Skulle du överleva den? ;)

Nej, troligen inte... Jag kan inte tänka mig platådojjor, heller. Tvi vale.

Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud? 8O

Ett "mjukt tips" för att få grundläggande koll på vad Glitch går ut på är att lyssna på låten Planet Dada (flamboyant) av Yello. Den är liksom åt det hållet fast inte riktigt lika aggresiv.. :)

Det finns många saker man inte kan tänka sig, och det lättaste är att hoppa över dem. Man kanske tom ska bli arg på att det inte är så bra som man vill att det ska vara, men det känns onödigt. Det finns så mycket annat bra man kan leta upp istället! :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 16:30

Slartibartfast skrev:Det finns många saker man inte kan tänka sig, och det lättaste är att hoppa över dem. Man kanske tom ska bli arg på att det inte är så bra som man vill att det ska vara, men det känns onödigt. Det finns så mycket annat bra man kan leta upp istället! :)

Ett bekymmer är att jag faktiskt gillar Koop och Danielsson. Om det inte vore för det där knastret som går mig på nerverna.

Är det någon som kan tipsa om något i samma genre, utan knaster?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-07 16:43

perstromgren skrev:Ett bekymmer är att jag faktiskt gillar Koop och Danielsson. Om det inte vore för det där knastret som går mig på nerverna.

Ja då är det ett stort problem! Jag funderar om det inte har skrivits program för att ta bort vinylknaster ifrån wav-filer. Någon borde löst problemet när man lagt in stora mängder vinylskivor känns det som...

[slrt]

PS Nej jag har inga musiktips. Jag tröttnade efter Waltz for Koop, som jag tyckte hade några ypperliga låtar! DS
admin

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-07 16:45

Man kanske kan göra tvärtom när man graverar vinylskivor, köra musiken genom en MP3 kodare/avkodare med lägsta upplösningen för att få "digitalljud" :wink:

JohanR

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-07 16:47

Köp skivan "Salzau Music on the Water" med Lars Danielsson. Garanterat fritt från skivknaster, men däremot så är skivan inspelad tidigt en sommarmorgon utomhus med kvittrande fåglar och allt som en sommarmorgon kan vara. Faktiskt bra musik som kan rekommenderas. Skivmärke ACT 9445.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-07 21:17

Som sagt, är det inte så att du klagar på vad artisten vill framföra nu? Lite som "jag gillar gruppen, men ogillar sången där".

Jag tycker det kan funka väldigt bra ibland, som Portishead gjort det.
Som sagt, det som är viktigt är att artisten får göra precis som han vill utan att folk ska bestämma hur det ska låta :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-07 21:55

subjektivisten skrev:Som sagt, är det inte så att du klagar på vad artisten vill framföra nu? Lite som "jag gillar gruppen, men ogillar sången där".

Jovisst! Men det verkar vara ett modebeteende, eftersom det är så vanligt tilltag just i den genren. En effekt, vilken som helst, är tröttande efter ett tag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-07 21:58

perstromgren skrev:Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud? 8O

Kanske. Men på en CD skulle bara rörljudets nackdelar komma fram. Fördelarna finns bara vid heltigenom analog återgivning. Och sådan kan per definition inte ske med CD-spelare.....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-08 01:03

Rörljud lär det vara på MÄNGDER av CD's där gitarrer, lr dyl har gått genom rörförstärkare. Så där förstår jag inte problemet heller.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-08 01:33

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:Vad hittar dom på härnäst? Rörförstärkarljud? 8O

Kanske. Men på en CD skulle bara rörljudets nackdelar komma fram. Fördelarna finns bara vid heltigenom analog återgivning. Och sådan kan per definition inte ske med CD-spelare.....

/ B

Och detta grundar du på...? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-08 09:26

Förlåt mig, grabbar, men jag menade inte allvar om mitt prat om rörljud, det var ett försök till skämt. Man får inte vara för subtil. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-08 09:42

Vinylknaster på CD är bara löjligt. Och mycket irriterande. Välskött vinyl knastrar inte, så det så! (Däremot hörs lite rumble från skivspelaren om man lyssnar riktigt noga, och brus från nålen.)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-08 10:32

Slartibartfast skrev:
perstromgren skrev:Ett bekymmer är att jag faktiskt gillar Koop och Danielsson. Om det inte vore för det där knastret som går mig på nerverna.

Ja då är det ett stort problem! Jag funderar om det inte har skrivits program för att ta bort vinylknaster ifrån wav-filer. Någon borde löst problemet när man lagt in stora mängder vinylskivor känns det som...

[slrt]

PS Nej jag har inga musiktips. Jag tröttnade efter Waltz for Koop, som jag tyckte hade några ypperliga låtar! DS

Jo det finns; fick med nåt sånt i ett programpaket till ett Soundblaster Live för länge sen... plus att Magix (som gör Music Maker, Mp3 Maker etc) har nån sån funktion nånstans har jag för mig.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-08 13:49

mapem skrev:Vinylknaster på CD är bara löjligt. Och mycket irriterande. Välskött vinyl knastrar inte, så det så! (Däremot hörs lite rumble från skivspelaren om man lyssnar riktigt noga, och brus från nålen.)

Finns många saker som jag stör mig på så mycket mer än lite vinylsound (även ifall det är ett dåligt och malplacé dylikt). Därför jag skriver här, för att resonera kring hur störande det så kallade vinylknastret verkligen är så störande.. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-03-08 14:00

Slartibartfast skrev:
mapem skrev:Vinylknaster på CD är bara löjligt. Och mycket irriterande. Välskött vinyl knastrar inte, så det så! (Däremot hörs lite rumble från skivspelaren om man lyssnar riktigt noga, och brus från nålen.)

Finns många saker som jag stör mig på så mycket mer än lite vinylsound (även ifall det är ett dåligt och malplacé dylikt). Därför jag skriver här, för att resonera kring hur störande det så kallade vinylknastret verkligen är så störande.. :)

[slrt]

Just det pålagda knastret låter värre en riktigt knaster, faktiskt! Jag vet inte vad det är för kvalitet, men det låter distat på något sätt, som om pickupen är illa justerad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-08 14:17

Det är väl ofta digitala knäppningar man lägger på. Första gången jag hörde det var Björk, och då hade väl hon snappat det från dans-scenen i London, kan jag tänka mig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Musikstugan