Jag vill göra om mitt hobbyrum..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Jag vill göra om mitt hobbyrum..

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-07 12:23

Jag vill göra om mitt hobbyrum till en hemma-bio. Rummet är 6 x 4.2 x 2.15 i sin storlek. Betonggolv som jag vill täcka men en heltäckningsmatta. Väggarna är murade och av lättbetongblock. Taket är det som jag frågade om i en annan tråd. Golv/tak-balkarna är 4.2 långa och sitter med cc 600 mmm. Facken, 210 mm djupa, mellan balkarna är fyllt med gammal stenull, líte tovig men i ett tämligen gott skick. Fungerar som någon ljuddämpning mot vardagsrummet i våningen ovanför. Jag tänker mig nu att montera gipsskivor mellan balkarna och kom att tänka på att kanske kunde jag använda facken i taket som ljudabsorbenter, en helmholtz-resonator, avpassad till någon besvärlig frekvens i rummet.

Resonatorn kan jag säkert åstakomma/räkna ut, men är det någon som har erfarenhet av någon liknande tilllämpning i avseende på vilka fack som skulle vara mest fördelaktiga att använda?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-03-07 21:00

Har inga direkta tips för din fråga men här nedan är en bygglänk som kan vara intressant för dig att följa om du går i hemmabiotankar för ditt hobbyrum. Pär (byggarn) är en ytterst kräsen och duktig bildfantast, sållar du bort "tramset" i tråden, hittar du guldkorn. "Snart" kommer byggandet in på ljud och akustik, vart det nu leder.

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6198

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-07 21:10

Låter precis som mitt rum i källaren som jag inte heller har byggt ihop. Nästan samma storlek, enda skillnaden är att jag har lättbetong i tak också.

Facken i taket, en tanke kan vara att använda de två facken närmast kortväggarna på båda sidor för att stämma av för längsresonansen, och resterande 6 fack (?) i mitten för att stämma av för tvärsresonansen.

lagom smala spalter längs vägg-takhörn som port, i övrigt helt täta lådor. Olika stora spalter då för de båda resonanserna. Kanske nån/några av mittlådorna kan användas för någon eventuell tredje resonans, golv-tak eller så.

Ytan på lådorna (=taket då) kan kanske vara en lagom oregelbunden panel för att fixa lite spridning.

Annars, låter som ett trevligt projekt. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-07 21:31

Bamsefar lät bygga ett helmholz-tak, beräknat av iö, som han visat i sin presentationstråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 105#243105
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-07 23:43

Det är en tjusig konstruktion som Bamsefar har gjort eler är det IÖ. Som phon föreslog så är det väl något i den riktningen som jag tänkt. Jag kan konstatera att taket inte fungerar som någon bättre begränsning av rummets höjd vid låga frekvenser, det är en alldeles för klen konstruktion. Så egentligen är nog rummet omkring 4.6 högt vid riktigt låga frekvenser (<40 Hz). En undran i detta, spelar riktningen av lufspalterna i resonatorerna någon roll? En begränsande faktor i mitt handlingsutrymme är WAF-faktorn. Det har redan, från högre ort, kommit försynta kommentarer om loger och andra extrema tankegångar och deras eventuella inverkan på andra faktorer i samhället. Plats måste förberedas för en i väggen inbyggd bras/pelletskamin. I väggen inbyggda högtalare anses inte som politiskt korrekt. Hörnhorn -hör och häpna, kan accepteras (skulle vara kul) fast rummet är i minsta laget, så det får nog bli ett par OA-116 som redan låter mycket balanserat i rummet.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-07 23:51

Man behöver mycket ljudeffekt i basregistret i en hembio. Räcker OA116?

/SS

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-08 09:19

solidstate skrev:Man behöver mycket ljudeffekt i basregistret i en hembio. Räcker OA116?

/SS

Mja, kanske inte. Kanske måste de kompleteras med någon(några) subwoofers.

Förresten så blir det här med akustikbehandling och krav för ljudspridning lite motsägande. OA-116 och ex.vis A2 (eller A2-liknande) för surround-ljudet kräver väl ett tak som är reflekterande. Det blir ju svårt om jag har en massa absortbenter och diffusorer i taket!?

Ännu mer frågetecken. Om surround-högtalare bör se ut som ett par A2, hur kommer det sig då att de flesta tillverkare (Sony och andra) av hemmabio säljer små fyrkantiga 0,5-liters lådor, med en medioker liten 4" kon-högtalare i och med högtalaren rakt ut från väggen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-08 11:21

PeterAkemark skrev:
Förresten så blir det här med akustikbehandling och krav för ljudspridning lite motsägande. OA-116 och ex.vis A2 (eller A2-liknande) för surround-ljudet kräver väl ett tak som är reflekterande. Det blir ju svårt om jag har en massa absortbenter och diffusorer i taket!?

Nej, det blir väl inte svårt? Om du klär taket med lämplig träpanel som är "lock" på absorbenterna så kan du få diffusionen alt reflektionen på köpet. Absorbent (helmholtz)för de lägsta frekvenserna och diffusion (takytan) för de högre.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-08 13:31

Jag håller med Phon!

Diffussion i taket är bra. Absorption är dåligt.
Det gäller nog både 116 och a1.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-08 20:33

den där solfjädern i taklänken, vad gör en dylik?
Bikinitider

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-03-08 22:01

har läst på några olika ställen att inga absorbenter över öronhöjd vid lyssningsposition alt. över en meter. Detta gäller då endast Carlssons 70-talare.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-10 21:15

celef skrev:den där solfjädern i taklänken, vad gör en dylik?

Den gör nog bara att surroundhögtalarna får möjlghet fungera som de skall.

/SS

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-11 12:22

celef skrev:den där solfjädern i taklänken, vad gör en dylik?

Solfjädern är en ampassning av takdiffusorn för att de skall fungera bra med Ino Audios ambience högtalare A1 och A2. Om man tittar lite närmare på taket så är ett av elementen diffusorer med balkar vinkelrätt mot ljudriktningen från någon meter in och bakåt i rummet räknat från högtalarna. Detta kan dock inte fortsätta hela vägen bak om man har A1 eller A2 då man skulle påverka deras normala spridningsmönster genom att ha en diffusorer som sprider i deras huvudreflexions område. Med solfjädern så får taket inga större diffuderande egenskaper sett från respektive vägghäng Ambience högtalare men hjälper fortfarande att sprida ljud som kommer från andra riktningar, och då framför allt framifrån.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 23:08

Bra förklaring!

/SS

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-12 09:24

Som vissa kanske kommer ihåg så hade jag en annan tråd tidigare som frågade om stabiliteten i golvbalkarna som utgör taket till hobbyrummet. Balkarna var, i sin ursprungliga konstruktion, sammasatta av två detaljer nämligen en balk (220 x 56 mm) och en planka (110 x 35 mm). Planken var limmad och spikad på undersidan av balken( balken kom att se ut som ett upp och nervänt T). Nu tänker jag mig att montera tillbaka nya plankor (de gamla har kortats av för mycket av den tidigare ägaren). Det gör att jag får två flänsar om 27 mm på vardera sidan om varje balk där jag kan lägga brädbitar som utgör fronten i en Helmholtz-resonator. Jag har också ganska styva 20 mm glasullsskivor av "akustik" sort som passar in. Men...

eftersom utrymmet mellan balkarna är fyllt av stenull med, för mig, okända egenskaper och dessutom så sitter det s k kraftpapper (svart) på undersidan. Så kanske det vore en idé att byta detta mot lite lättare glassull. Fast var det inte som så att någon föredrog stenull för glasull av någon anledning?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-12 10:24

PeterAkemark skrev:eftersom utrymmet mellan balkarna är fyllt av stenull med, för mig, okända egenskaper och dessutom så sitter det s k kraftpapper (svart) på undersidan. Så kanske det vore en idé att byta detta mot lite lättare glassull. Fast var det inte som så att någon föredrog stenull för glasull av någon anledning?
Jag tror inte papperet spelar så stor roll vid de låga frekvenser som det blir tal om.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-12 16:02

"Solfjädern är en ampassning av takdiffusorn"

spännande, så hela taket är en enda stor diffusor? låter lite konstigt att ett tillsynes ganska platt och täckt "planktak" kan agera diffusor - låter lite hokuspokus!

spaltabsorbenter förstår jag diffuserar frekvenser kring avstämningsfrekvensen, men en rak planka? har ju alltid hört att det krävs stora doningar för att få nån effekt att tala om
Bikinitider

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-12 16:20

Om man har varit på IÖs demo så förklarar han att ett vanligt trätak med lock där brädorna sitter i framåt bakåt riktningen i förhållande till högtalarna en förbättring jämfört med ett platt tak. Han har ju exakt detta i demorummet. Spridningen är kanske inte lika stor och bra som riktigt anpassade diffusorer. Dock täcker de hela taket och bidrager därför en hel del.

Men Bamsefars tak är ju av lite annan konstruktion i och med att brädorna sitter på tvärsriktningen. IÖ har nog tänkt på vad som är lämpligt för att få rätt känsla från taket. Jag kan för lite för att kvantifiera effekten av antalet tvärgående brädor.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-12 18:44

celef skrev:"Solfjädern är en ampassning av takdiffusorn"

spännande, så hela taket är en enda stor diffusor? låter lite konstigt att ett tillsynes ganska platt och täckt "planktak" kan agera diffusor - låter lite hokuspokus!

spaltabsorbenter förstår jag diffuserar frekvenser kring avstämningsfrekvensen...

Det var konstigt för det gör de inte alls. De absorberar däremot.

celef skrev:...men en rak planka? har ju alltid hört att det krävs stora doningar för att få nån effekt att tala om

Domingar kan var stora i många ledder. Även om ett tak inte har så stora ojämnheter i höjd kan det vara stort i både bredd och djupmått. Visst kan det diffusera om det görs lite ojämnt.

Den som ifrågasätter det kan leta upp en korrugerad plåtvägg och klappa händerna framför och bredvid det. Där man kan snacka om diffusion, även om den är av en dålig sort.

/SS

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-13 09:00

paa skrev:
PeterAkemark skrev:eftersom utrymmet mellan balkarna är fyllt av stenull med, för mig, okända egenskaper och dessutom så sitter det s k kraftpapper (svart) på undersidan. Så kanske det vore en idé att byta detta mot lite lättare glassull. Fast var det inte som så att någon föredrog stenull för glasull av någon anledning?
Jag tror inte papperet spelar så stor roll vid de låga frekvenser som det blir tal om.

Mja, kraftpapperet kommer inte att ligga speciellt jämt mot baksidan av slitsarna, och det är ett måste har jag förstått för att absorbenten skall fubgera. Alltså, är det någon skillnad mellan 15 cm stenull m/72 och glasull m/07? Diffusorer, i samma form som IÖ specificerade i det tidigare bilderna, blir svårt att använda då takhöjden redan bara är 216 cm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-13 09:28

Du kan väl göra det bästa av situationen inom höjdbegränsningen. Lockpanel är säkert bättre än en helt plan yta av spåntat virke eller gips.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-13 11:11

paa skrev:Du kan väl göra det bästa av situationen inom höjdbegränsningen. Lockpanel är säkert bättre än en helt plan yta av spåntat virke eller gips.

Jo, jag tänkte använda lämpligt breda brädor mellan golvbalkarna, bredd och tjocklek beroende på vilken avstämning som behövs. Dock inte över hela takytan.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-03-13 11:11

paa skrev:Du kan väl göra det bästa av situationen inom höjdbegränsningen. Lockpanel är säkert bättre än en helt plan yta av spåntat virke eller gips.

Jo, jag tänkte använda lämpligt breda brädor mellan golvbalkarna, bredd och tjocklek beroende på vilken avstämning som behövs. Dock inte över hela takytan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-03-13 16:01

"Om man har varit på IÖs demo så förklarar han att ett vanligt trätak med lock där brädorna sitter i framåt bakåt riktningen i förhållande till högtalarna en förbättring jämfört med ett platt tak"

jag har tyvärr inte varit på nån demo, vad menas med trätak "med lock" och "framåt bakåt riktningen"?

"Det var konstigt för det gör de inte alls. De absorberar däremot. "

jag har för mig att absorbenten absorberar vid avstämningsfrekvensen men diffuserar frekvenser kring avstämningsfrekvensen

"Domingar kan var stora i många ledder. Även om ett tak inte har så stora ojämnheter i höjd kan det vara stort i både bredd och djupmått. Visst kan det diffusera om det görs lite ojämnt."

visst, dock blir diffusorn smalbandig om variationen blir liten, oavsett ytstorlek på diffusorn

"Den som ifrågasätter det kan leta upp en korrugerad plåtvägg och klappa händerna framför och bredvid det. Där man kan snacka om diffusion, även om den är av en dålig sort."

jag har inte provat men bandbredden blir väldigt snäv med ett mönster med få variationer, kanske råkade frekvensen sammanfalla med ditt klappande?

anledningen är förstås frekvensernas stora variation i våglängd och därmed, som jag har förstått det, krävs det stora variationer i diffusormönstret för att ge effekt.
Bikinitider

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-05-13 01:02

Nu ca ett år senare har har jag lyckats med att få sågen, Karlqvists i skogen öster om landningsbanan på det nu nedladgda flygfältet att leverera virke. Från sågen köpte jag 120 x 34 mm plank av bästa kärnvirke. Tunga som bara den. Dessa har limmats enligt konstens alla regler på undersidan av alla golvbjälkar. Det hela styvade upp golv/takkonstruktionen långt mer än jag vågat hoppas på. Facken mellan balkarna är 220 mm djupa och 535 mm breda. Längden är 4090 mm. Jag har fyllt dessa med ny glasull från Isover. Den gamla stenullen visade sig vara av mediioker kvalitet, dessutom hade skogen alla hyresgäster bott i den vilket inte var så trevligt.

Nu återstår bara att montera 12 mm spånskivor eller 70x21 mm läckt i valda fack. Det hat blivit en väsentligt tystare miljö än tidigare och ljudnivån mellan våningsplanen har dämpats till i det närmaste ohörbart vid normal lyssningsnivå (ca 70-80 dB)

Nu skall lite matta och draperier skaffas fram. Med tanke på rummets utformning så blir det nog inte några Carlsson varianter till högtalare.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-14 22:47

Som ljuddämpare så misstänker jag att stenull är bättre för det är väl tyngre?

Gips - ull - gips är också säkert en bra kombination.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-05-15 01:55

PeterA,
Som du ska jag bygga ett hembiorum från scratch. Vi har ganska lika mått för bredd och höjd, min längd är dock ca 790 cm, så den bör kortas med knappa 30 cm.

För den som funderar på lämpliga material och materialkombinationer ur ljud- och bygghänseende är här en länk med massor av godis:
http://www.ptb.de/de/org/1/17/173/abstab_wf.xls

Dina grundmått tycks riktigt bra om man ska tro på det här:
http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... d_best.xls

Återgå till DIY-forum