Moderator: Redaktörer
solidstate skrev:Man behöver mycket ljudeffekt i basregistret i en hembio. Räcker OA116?
/SS
PeterAkemark skrev:
Förresten så blir det här med akustikbehandling och krav för ljudspridning lite motsägande. OA-116 och ex.vis A2 (eller A2-liknande) för surround-ljudet kräver väl ett tak som är reflekterande. Det blir ju svårt om jag har en massa absortbenter och diffusorer i taket!?
celef skrev:den där solfjädern i taklänken, vad gör en dylik?
celef skrev:den där solfjädern i taklänken, vad gör en dylik?
Jag tror inte papperet spelar så stor roll vid de låga frekvenser som det blir tal om.PeterAkemark skrev:eftersom utrymmet mellan balkarna är fyllt av stenull med, för mig, okända egenskaper och dessutom så sitter det s k kraftpapper (svart) på undersidan. Så kanske det vore en idé att byta detta mot lite lättare glassull. Fast var det inte som så att någon föredrog stenull för glasull av någon anledning?
celef skrev:"Solfjädern är en ampassning av takdiffusorn"
spännande, så hela taket är en enda stor diffusor? låter lite konstigt att ett tillsynes ganska platt och täckt "planktak" kan agera diffusor - låter lite hokuspokus!
spaltabsorbenter förstår jag diffuserar frekvenser kring avstämningsfrekvensen...
celef skrev:...men en rak planka? har ju alltid hört att det krävs stora doningar för att få nån effekt att tala om
paa skrev:Jag tror inte papperet spelar så stor roll vid de låga frekvenser som det blir tal om.PeterAkemark skrev:eftersom utrymmet mellan balkarna är fyllt av stenull med, för mig, okända egenskaper och dessutom så sitter det s k kraftpapper (svart) på undersidan. Så kanske det vore en idé att byta detta mot lite lättare glassull. Fast var det inte som så att någon föredrog stenull för glasull av någon anledning?
paa skrev:Du kan väl göra det bästa av situationen inom höjdbegränsningen. Lockpanel är säkert bättre än en helt plan yta av spåntat virke eller gips.
paa skrev:Du kan väl göra det bästa av situationen inom höjdbegränsningen. Lockpanel är säkert bättre än en helt plan yta av spåntat virke eller gips.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 234 gäster